• $7,8082
  • €9,2719
  • 482.848
  • 1211.51
Haber hattı
0530 708 54 54
Haber hattı
0530 708 54 54
23 Eylül 2020 Çarşamba 18:31 | Son Güncelleme:

Mutfakta bu 7 alışkanlığa dikkat! Besin değerini düşüren hatalar

Mutfakta bu 7 alışkanlığa dikkat! Besin değerini düşüren hatalar

Hemen hepimiz için mutluluk kaynağıdır mutfağa girip birbirinden lezzetli yemekler yapmak. Ancak dikkat! Yemekleri hazırlarken, pişirirken ve tüketirken yaptığımız bazı hatalar besin değerinin azalmasına, hatta tümüyle kaybolmasına neden olabilir.

Hayatımızı sürdürebilmek için vücudumuzun ihtiyaç duyduğu vitamin ve minerallerin çoğunu besinlerden, özellikle de sebze ve meyvelerden alıyoruz. Kovid-19 pandemisinde, bağışıklığı destekledikleri için C vitamini, B2 ve folik asit gibi bileşenler daha da önem kazanıyorlar. Ancak besinleri hazırlarken veya tüketirken yaptığımız bazı hatalar, besin değeri kayıplarına yol açabiliyor. Peki besinlerin değerlerini korumak için nelere dikkat etmemiz, nelerden kaçınmamız gerekiyor? Acıbadem Bakırköy Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Sıla Bilgili Tokgöz, besinlerin değerini düşüren 7 hatalı alışkanlığı anlattı.

YANLIŞ: KURU BAKLAGİLLERİ SÜT GRUBUYLA TÜKETMEK

DOĞRUSU: Mercimek, nohut ve kuru fasulye gibi kuru baklagilleri süt ürünleriyle tükettiğinizde demir emiliminde azalma olabiliyor. İyi bir non-hem demir (bitkisel kaynaklı demir)kaynağı olan kuru baklagilleri yeşillik, biber ve limon gibi C vitamini kaynaklarıyla tüketmek demir emilimini arttırıyor ve bu mineralden maksimum fayda sağlanmasına yardım ediyor.

YANLIŞ: YUMURTAYI UZUN SÜRE HAŞLAMAK

DOĞRUSU: Biyoyararlılığı en yüksek besinlerden olan yumurtayı, sarısının çevresinde yeşil renkte demir sülfür halkası oluşacak kadar uzun süre haşlamayın. Bu demir sülfür halkası oluşumu yumurtadaki demirden faydalanmayı engelliyor. Ancak yumurtayı biotin vitamininin iyi emilmesi ve gıda güvenliği için çiğ de tüketmeyin. İdeal olarak 4-7 dakika haşlamanız yeterli olacaktır.

YANLIŞ: UZUN SÜRE PİŞİRMEK

DOĞRUSU: B vitaminleri ve C vitamini gibi bazı vitaminler ısıyla kolayca kayba uğruyorlar. Dolayısıyla sebzeleri mümkün olduğunca kısa sürede ve diriliği korunacak şekilde pişirmeye dikkat edin. Tencerenin kapağı kapalı olarak pişirdiğinizde ise buhar kaybolmayacak ve pişme süresi kısalacaktır. Bu sayede vitamin kaybı daha az olacaktır.

YANLIŞ: SUDA UZUN SÜRE BEKLETMEK

DOĞRUSU: Özellikle çilek, dut, ıspanak ve dereotu gibi ince zarlı sebze ve meyveleri suda uzun süre bekletmeyin. Çünkü bazı vitaminler suda çözünürler, bunun sonucunda da besin değerleri azalabilir. Bu tür ince zarlı sebze ve meyveleri suda çok bekletmeden, akan suyun altında yıkayın.

YANLIŞ: ÇOK İNCE DOĞRAMAK

DOĞRUSU: Besin kaybının temel sebebi oksijen, ışık ve ısıdır. Meyve ve sebzelerin iç kısımları oksijen ile ışıktan korunurken, kesildiklerinde bunlara maruz kalıyorlar. “Dolayısıyla ne kadar çok ince doğrarsanız vitamin ve mineral içerikleri de o kadar çok azalır” uyarısında bulunan Beslenme ve Diyet Uzmanı Sıla Bilgili Tokgöz, şu öneride bulunuyor: “Sebzeleri büyük parçalar halinde ve ezmeden doğrayın ki besin kaybınız az olsun. Ayrıca kesilmiş meyve ve sebzeleri taze olarak tüketerek ya da serin ve kapalı bir kapta muhafaza ederek kaybı en aza indirebilirsiniz”

YANLIŞ: HAŞLAMA SUYUNU DÖKMEK

DOĞRUSU: Sebzelerin haşlama suyu kesinlikle dökülmemelidir. Sebze suyu dökülürse, C vitamini, B2, folik asit gibi suda eriyen vitaminlerin büyük bir kısmı suya geçtikleri için besin değeri kaybı çok fazla oluyor. Dilerseniz sebzelerin pişme suyunu çorbalara, yemeklere ve soslara da ekleyebilirsiniz.

YANLIŞ: SEBZELERİ KAPALI TORBADA SAKLAMAK

DOĞRUSU: Sebzelerin nefes almaya ihtiyaçları var. Bu yüzden sebze koyduğunuz plastik torbalarda delikler açmanız ya da sebzeleri file torbalarda saklamanız en doğrusu. Ayrıca hepsini dar bir alanda sıkışık bir şekilde saklamanız da sebzelerin hızla bozulmasına yol açacaktır.

Fazla kolonya elleri kurutabilir

6 ay-5 yaş arası çocuklara grip aşısı öneriliyor

Kaliteli protein için günde iki bardak süt içilmeli Kaliteli protein için günde iki bardak süt içilmeli

Sosyal izolasyon bunamayı olumsuz etkiliyor

<p>Bağcılar'da 53 yaşındaki İhsan Öztürk'ün başına zorla kolonya döküp maske taktığı videoyu sosyal

Yaşlı adamın başına kolonya dökerek tepki çekmişti: Utandıran görüntüye 5 yıl hapis cezası istendi

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Tunceli'de teröristlerce kullanılan iki sığınak imha edildi

Banyodan sonra tanınmaz hale gelen hayvanlar