• $7,4126
  • €9,0363
  • 441.833
  • 1542.45
12 Eylül 2011 Pazartesi

Her 100 Ortadoğulu'dan 76'sı 'Made in Turkey' kullanıyor!

TESEV'in araştırmasına  göre bölgede ciddi bir Türkiye ilgisi var. En çok ilgi gören sektörler ise tekstil, gıda, elektronik  ve dayanıklı tüketim...

BBaşbakan Erdoğan'a çok yakın, Arap sermayedarlarıyla iş ilişkisi olan bir işadamı 'Arap dünyasında insanlar Türk menşeli ürünleri koşa koşa alıyor. Türk mallarını satın almayı görev biliyor. Misal Mısır'da İstikbal markası var. İnsanlar diyor ki, başka marka alırsak, Türkiye'ye ayıp olur' diyordu. Fazla mı iddialı?

Başbakan Erdoğan'ın Mısır, Tunus, Libya turu bugün başlıyor. Geziye katılacak işadamlarının, geriye anlaşma dosyalarıyla dönmeleri için aslında ekonomik 'iklim' hazır. Her 100 Ortadoğulu'dan 76'sı Türkiye menşeli ürün kullanmış, kullanıyor. TESEV'in 'Türkiye Algısı' araştırmasından çıkan sonuç bu. TESEV, araştırmayı ilk defa Temmuz 2009'da yapmıştı, ikincisini Ağustos-Eylül 2010'da. Şimdilerde üçüncüsü için hazırlık yapılıyor. 2009'daki araştırma Mısır, Ürdün, Lübnan, Filistin, Suudi Arabistan, Suriye ve Irak'ta yapılmıştı. 2010'daki araştırmaya İran da dahil edildi. Bir parantez açalım: Veriler ürünlerimizin Irak ve İran'da önemli bir pazara sahip olduğunu ortaya koyuyor. Irak'takilerin yüzde 87'si, İran'dakilerin ise yüzde 83'ü şu ana kadar bir Türk ürünü kullandığını söylüyor.  Suudi Arabistan'da ve Mısır'da ise Türk ürünleri kullananların oranı yüzde 68. 'Hangi Türk ürünlerini kullanıyorlar?' sorusunun yanıtı da var: Tekstil, gıda ürünleri, elektronik ev eşyası ve dayanıklı tüketim malları...

Suudilerin petrolü var ama
TESEV'in Ortadoğu'daki 'Türkiye Algısı' araştırmasının 'ekonomik' verilerinde önemli bir başlık da şu: Araştırmaya dahil olan Mısır, Ürdün, Lübnan, Filistin, Suudi Arabistan, Suriye, Irak, İran bölgenin en güçlü ekonomisi olarak Suudi Arabistan gösteriliyor. Türkiye ise Suudi Arabistan'dan sonra bölgenin en güçlü ikinci ekonomisi. Peki, 10 yıl sonra?
Türkiye'nin gelecek 10 yılda bölgenin en güçlü ekonomisi olacağı savunuluyor. Türk ekonomisinin büyümesi bölgede sempati ile karşılanıyor. Nitekim Türkiye'ye karşılan duyulan sempati 2009'da, İran hariç yedi ülkede yüzde 75'ti. 2010'da İran'ın da dahil edilmesiyle birlikte oran yüzde 85'e çıktı.
Şunu da vurgulayayım: Türkiye'ye duyulan sempati en düşük Kürtlerin bulunduğu bölgelerde, tabii ki Irak'ta...

TÜRKLER YATIRIM YAPSIN
TESEV'in araştırmasına dahil olan ülkelerde katılımcılara sorulan sorulardan biri de şu:
'Ülkenize hangi ülkeden yatırım yapılmasını tercih edersiniz?'
Birinci sırada Türkiye geliyor. Küçük bir parantez daha açalım: Türk yatırımcısını en çok tercih eden ülke, İran. Bir soru da 'Türkiye'den gelen yatırımların desteklenip, desteklenmediğine' dair. Araştırmaya katılanların yüzde 86'sı Türkiye'den giden yatırımları desteklediğini söylüyor. Türk yatırımlarına ilişkinin 'sevginin' nedeni de şu: Ortadoğulular, Türk şirketlerini 'Avrupa'ya açılan' kapı olarak görüyor.

<p>Millet ittifakının ortağı İyi Parti'den, HDP'yi sevindirecek bir açıklama geldi. İyi Parti Genel

İyi Parti'den skandal çağrı: Selahattin Demirtaş serbest bırakılmalı

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Karıncaların şaşırtan gücü

İşte Galatasaray'ın gündemindeki golcü oyuncular