• $7,4289
  • €9,0369
  • 440.696
  • 1529.28
06 Şubat 2011 Pazar

Gençler istiyor, İnternet cebe hızlı giriyor

Yurtsan Atakan
Yurtsan Atakan
YAZARIN SAYFASI

Geçen yüzyılın Sanayi Devrimi'nin teknolojik ürünü olan otomobili üretip üretmeyeceğimiz haybeye tartışıladursun, Enformasyon Çağı'nın en önemli yapı taşı olan mobil iletişim sektörü ihmal ediliyor. Çene çalma altyapısından ibaret görülen mobil iletişim sektörüne yüz veren yok.
Mobil iletişim sektörünün Türkiye'deki geleceğinin fotoğrafını çekmek amacıyla, üç Türk mobil operatörün genel müdürlerinden, icra başkanlarından randevu istedim. Çağrıma ilk cevap veren Vodafone Türkiye Genel Müdürü Serpil Timuray oldu. Dolayısıyla ilk fotoğrafı da Timuray'ın objektifiyle çektik.
Serpil Timuray'la tanışıklığımız, Danone Türkiye'nin Genel Müdürlüğü'nü yaptığı yıllara uzanıyor. Teknolojinin yanı sıra yiyecek-içecek sektörüne de yakın bir gazeteci olarak, Timuray'ın bu iki sektörde birden yürüttüğü çok başarılı kariyerini yakından izledim.
Serpil Timuray Türkiye'nin en iyi yöneticilerinden biri olma başarısını büyük ölçüde vizyonerliğine borçlu. Türkiye'nin küresel arenadaki konumunun kodlarını çok iyi çözmüş bir isim.
Bundan önceki yazılarımda da sık sık değindiğim gibi, tüketici ürünleri ve servislerinde çağ artık mucitlikten çok yenilikçilik çağı. Teknolojik buluşlar elbette önemli. Ve bu buluşları yapan şirketlere, rakipleri karşısında kazandırdıkları zamanla epey bir avantaj sağlıyorlar. Ancak günümüzde bir şirketin yeni bir buluşu, o güne kadar düşünülmeyen bir faydaya, tüketicinin ihtiyaçlarına cevap verecek bir ürüne, bir servise dönüştürerek başarılı olması da mümkün.
Apple örneğin teknolojik icatlar yapan bir şirket değil. Ancak yeni teknolojik icatları, arzu nesnesi ürünlere dönüştürmeyi bilen bir şirket. Bunu da başkanları Steve Jobs'un vizyonerliğine borçlu.
Ben biraz Timuray'ın yöneticilik vasıflarını Jobs'a benzetiyorum. Timuray da Jobs gibi şirketine yeni teknolojik buluşlar yaptırtmak sevdasında değil. İstese de, Türkiye'nin içinde bulunduğu konjonktürel durumda bu mümkün değil zaten. Bunun yerine Danone'den de gelen hızlı tüketim ürünleri tecrübesiyle tüketici ihtiyaçlarına cevap veren ürün ve servisler geliştirmeye odaklanıyor.
Bu amaç da aslında en az yeni buluş yapmak kadar yoğun Ar-Ge çalışmaları gerektiriyor. Günümüz dünyasında tüketiciler artık farklılaşmaya çok önem veriyorlar.
'Eskiden arz öndeydi' diyor Timuray, 'Şimdi talebi yakalayabilmek önemli. Teknolojiyi teknoloji için değil, tüketicinin faydasına, manalı ürünler haline dönüştürmek için geliştirmek gerekiyor.'
Eskiden yeni bir ürünü pazara sunma sürecinde pazarlama son noktaydı. Önce teknolojinin tüm olanaklarından yararlanılarak ürün geliştirilir, sonra bu pazarlanırdı. Günümüz dünyasında ise pazarlama ürün geliştirme sürecinin artık ilk noktası. iPod, iPhone, iPad, Facebook, Google Maps, Gmail, Anroid, Ikea, Crocs, Starbucks, Nike Air, Wii, Swatch... Bunların hepsi, pazarlamanın ürün geliştirme sürecine ilk noktasında dahil olduğu Ar-Ge çalışmalarının ürünü...
Serpil Timuray'ın Vodafone Türkiye'de kurduğu Ar-Ge modeli de pazarlamacıları ürün geliştirme sürecinin ilk noktasında devreye sokan bir model. Timuray, Vodafone gibi bir dünya devinin ürettiği ve hatta üretmekte olduğu teknolojilere sahip olmanın avantajını, bu teknolojileri tüketicilerin ihtiyaçlarına, taleplerine cevap verecek ürün ve servislere dönüştürme becerisiyle birkaç adım öteye taşımayı amaçlıyor.
Peki Vodafone Türkiye bu başarılı Ar-Ge modeliyle tüketicilere ne gibi servisler sunuyor, ne gibi yenilikler sunmayı hedefliyor?
'Türkiye mobil İnternet kullanımında başlangıç döneminde' diyor Timuray. 'Önümüzdeki dönemde ise çok daha hızlı gelişecek.' Vodafone Türkiye olarak bu gelişmeye hazır bir 3G altyapısı kurmakla işe başlamışlar: '3G altyapımız Türkiye'nin en iyi performans gösteren altyapısı. 2011'i Veri Yılı olarak ilan ettik. İnternet'e erişim için en doğru teknoloji mobildir'...
Anlaşılacağı üzere Vodafone Türkiye, tüketicilerin karşısına İnternet odaklı geliştirilmiş ürün ve servislerle çıkmayı amaç edinmiş. Bu ürünlerin öncülerini ön ödemeli İnternet modemi Vodem'de ve uygun İnternet erişim tarifelerinde şimdiden görebiliyoruz.
 Yeni Sosyal Medya
 www.twitter.com/yurtsan -
 www.neonebu.com

<p>Türkiye'de yeni bir siyasi partiye ihtiyaç var mı?</p><p>HDP tabanı hangi olaylar sonrasında part

HDP kapatılacak mı?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Doğada yaptığı yemeklerle kentleri tanıtıyor

Dışişleri Bakanı Çavuşoğlu, Brüksel'de NATO Genel Sekreteri ile görüştü