• $7,3588
  • €8,9572
  • 437.158
  • 1536.11
17 Eylül 2009 Perşembe

'Asiye Nasıl Kurtulur'


Hatırlayamıyorum galiba çok küçüktüm "Asiye Nasıl Kurtulur" diye bir film izlemiştim. Filmin konusundan daha çok adı ilgimi çekmişti. Kendi kendime "demek ki kurtulması gereken hem de kurtulması zor olan bir Asiye'yi kurtarmak gerekiyor" diye düşünürdüm hep. Bir şeyi kurtarmak mı önemli yoksa kurtarılacak duruma getirmemek mi? Bence en önemli soru bu, ama bir şey kurtarılacak duruma getirilmişse onu kurtarmaya çalışmak gerekir. Tabii kurtarılacak olan kurtulmak istiyorsa bunu yapabilirsiniz.
Bilmem farkında mısınız ülkemizde çok ilginç bir gelişme yaşanıyor? Yıüarca hep üniversite açalım, kontenjan artıralım çocuklanmız üniversite önünde yığılmasın dedik durduk. YÖK de bunu yaptı, her ile üniversite açtı, vakıf üniversitelerine izin verdi. Yetmedi kontenjanları artırdı. Neredeyse her iki öğrenciden birisine kontenjan sağladı. Peki sonuç ne oldu? Sınav ve tercihler yapıldı. Ortaya çok ilginç bir sonuç çıktı. Üniversitelerde 90 bin boş kontenjan kaldı. Buna karşın 430 bin öğrenci tercih yapma gereği bile duymadı. Bir de yerleştirildiği halde kayıt yaptırmayan 50 bine yakın öğrenci var. Bunlar çok ilginç değil mi? Gel de bu öğrencilere kızma daha ne istiyorsunuz ki, üniversite istediler açtık, kontenjan dediler artırdık ama gitmiyorlar. Herhalde bu dış mihrakların işidir, yoksa bizim çocuklar neden gitmesin!!! Herkese sorun meslek lisesi ve mesleki eğitim önemini size bir saat anlatır. Ama mesleki eğitimin bir üst aşaması olan Meslek Yüksek Okulları'nın durumu içler acısı. MYO'lar "Asiye Nasıl Kurtulur?" formatında. Bakın size birkaç sayı vereyim. 2005 yılında MYO'lann toplam kontenjanı 195 bin yerleştirme sonucu boş kontenjanı 51 bin yani %30'u boş, yıl 2006 MYO kontenjanı 202 bine çıkıyor boş kontenjan 50 bin, yıl 2007 MYO kontenjanı 208 bin boş kontenjan 50 bin, yıl 2008 kontenjan 256 bine çıkıyor boş kontenjan 65 bin, yıl 2009 MYO kontenjanı 300 bin boş kontenjan kayıt yapmayanlarla birlikte 100 bin civannda. Son beş yılda MYO'lar hep boş kalmış. Kaldı ki yarım bırakan ve devam etmeyenleri de eklediğimizde durum daha da vahim. Nerdeyse bu okuüann %50'si boş. Yazık değil mi bu okullara bu kadar masrafa, belli ki bir sorun var. Öğrenciler MYO'lan çok cazip bulmuyor. Bir de şunu unutmayın, bu okullara gelen öğrenciler sınavsız geçişle geldikleri için tercih edenleri birçoğu mahallede başansız gözükmemek adına bu okullan yazıyor. Ama okumuyor.

TABELA İSTEMİYOLAR

Bu okulları açanlar ve her yıl kontrolsüzce kontenjan artıranlar acaba sorunların nedeni hiç sordular mı? Mesleki eğitimin önemini her fırsatta söyleyenler neden diye sordular mı?
Onlar sormuyor ama ben söyleyeyim. Birincisi MYO'lar maalesef meslek liselerinin gerisine düşmüş durumda, uygulamalı eğitim yok, öğretim üyeleri yetersiz. Bir de işin trajı komik yanı hangi ile hangi bölgeye MYO'lann hangi bölümünü açacağını planlayan da yok. Tokat'ın Niksar İlçesi'ne 20 yıldır bir tane turist gelmemiş ama orada turizm otelcilik bölümü var. Üstelik yabancı dil eğitimi de yapmıyor. İyi de biz bu okullarda okuyanlar ara eleman olsun diye açmıyor muyuz bu okullan?
Peki, mezun olan nerede ara bulup eleman olacak bunu neden düşünmediniz?
Peki, sorumuzu tekrar soralım "Asiye pardon MYO nasıl kurtulur?" Tabii sayın yöneticiler dünyayı inceleseler nerede hata yaptıklarını anlayacaklar. Akıl vermek yerine bir-iki uygulama örneği verelim. Birincisi Kocaeli Üniversitesi, MYO'da okuyan bütün öğrencilerini okuduğu bölümle ilgili bir işletmede staj yaptınyor. Yani işini öğrenmesini sağlıyor.
Öğrenci mezun olduğunda direkt işe başlıyor.
ikinci örnek Bahçeşehir Üniversitesi, METGEM diye bir merkez kurmuş bambaşka bir program uyguluyor. Öğrenciler özellikle ikinci yıl sürekli işletmelerde çalışıyor. Öğrenci iken para kazanmaya başlıyor. Okulda fabrikalar var, öğrenciler oralarda öğreniyor.
Kısacası, öğrenciler bizden iş istiyorlar, üniversiteye gittiklerinde ise gelecek görmek istiyor. Öğrenciler tabela görmek istemiyor. Çözüm aslında oldukça basit, öncelikle şu sınavsız geçişi kaldınn. Üniversite bu kadar ucuz ve kolay olmamalıdır. Size bir öneri daha, YÖK MYO'lan üniversite bünyelerinde çıkarmalı bağımsız yapılar haline getirmelidir. MYO'ları her ilde o ilin sanayi ve ticaret odasına teslim etmeli ve onların ihtiyaç ve talebine göre yapılandırmalıdır. Unutmayın "MYO'ları kurtarmak" hepimizin görevidir. Mesleki eğitimin itibannı kurtaramazsak yarın kalifiye eleman bulamayabiliriz.

<p>İstanbul'da kaçak yollarla ülkeye sokulan oyuncakların bulunduğu depoya baskın düzenlendi. Bağcıl

Kaçak oyuncak deposuna baskın anı görüntülendi

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Mutfakta işinizi yarayacak pratik bilgiler! Yumurtayı pişirirken içine buz atarsanız...

Sosyal medyada en çok paylaşılan mantık soruları