• $7,4155
  • €8,9884
  • 437.704
  • 1467
25 Eylül 2011 Pazar

Ne kadar uçak, o kadar pilot

Tolga Turgut
Tolga Turgut
YAZARIN SAYFASI

Havacılık sektöründe istihdam edilen milyonlarca kişinin geleceği üretilen uçak sayısına bağlıdır. Eğer 2030 hedefleri tutturulursa en az 300-350 bin yeni pilota ihtiyaç duyulacak. Tabii ekonomik durum el verirse...

Airbus geçtiğimiz günlerde uzun vadeli uçak ihtiyacının 2030 yılına kadar toplam 27 bin 800 olacağı tahmininde bulundu. Sektör ve havayolu yöneticilerinin çoğu, uçak üreticilerinin geleceğe yönelik tahminlerde daha fazla cesaret aşılamak ve uçak satış rakamlarını arttırmak üzere oldukça iyimser davrandığını bilirler.
En ciddi rakibi Boeing ile beraber dünyanın iki lider uçak üreticisinden biri olan Airbus, Avrupa Havacılık Savunma ve Uzay (EADS) grubuna bağlı olarak faaliyet gösteriyor. Kuruluşun en büyük hissedarları Almanlar ile Fransızlar. Airbus, son 10 yılda pazar payını istikrarlı bir şekilde geliştirerek ticari uçak sınıfında Boeing'in önüne geçmeyi başardı.       
Bu noktada haklı olarak  'Bize ne Airbus'ın tahminlerinden' diyebilirsiniz, ancak durum oldukça detaylı ve önem arz ediyor. Havacılık sektörü genelinde istihdam edilen milyonlarca kişinin geleceği üretilen uçak sayısına bağlıdır. Diğer bir ifade ile üretici kuruluşlar uçak üretip teslim ettiği sürece pilotlar,  uçuş ekipleri, teknisyenler, yöneticiler istihdam edilecek, havalimanları gelir elde edecek, direkt ve endirekt olarak pek çok sektör kalkınacaktır. Eğer tahminleri tutup 2030 yılına kadar 27 bin 800 yeni uçak gökyüzü ile buluşursa, liste fiyatı üzerinden bakıldığında
3,5 trilyon dolarlık uçak satışı gerçekleşecek ve en az 300-350 bin civarında yeni pilota ihtiyaç duyulacak.
Mevcut durumda Boeing ve Airbus toplamda yıllık 800-900 civarında uçak teslim edebiliyor. Açıkçası ben önümüzdeki 18 yılda nasıl olup 27 bin 800 uçak üreterek teslim edebileceklerini çok merak ediyorum. Her şeyden önce,  dünya genelinde yaşanan resesyonun etkisiyle gerilemiş olan ekonomik güç ortamında  bu uçakların finansmanın nasıl yapılacağını merak ediyorum. Hiç şüphesiz, Canadair, Embraer, ATR ve diğer bölgesel jet ve turboprop üreticileri de bu istatistiklere katkıda bulunacaktır. Fakat ben, Airbus'ın bu tahminlerini ancak eksi yüzde 15 hatta yüzde 20 sapma ile tutturabileceklerini düşünüyorum.
Bu arada her iki dev üreticinin de komple üretici olmaktan çıkarak tasarım ve montajcı olmaya başladıklarının da altını çizmek gerekiyor. Bunun nedeni tamamen ekonomik elbette. Mesela yaklaşık 4 yıllık bir gecikme sonrası teslimatı önümüzdeki aylarda yapılacak Boeing787 Dreamliner'ın ya da sektördeki yeni adıyla Delayliner'ın sadece yüzde 35'lik bir bölümünün ABD'de yapıldığını biliyor muydunuz?

"ucak.jpg"

VIRGIN ATLANTIC İTTİFAKA KATILMA ARİFESİNDE
Dahi pazarlama ustası Sir Richard Branson'un havayolu Virgin Atlantic, kısa süre içinde bir ittifak seçimi gerçekleştirip ilan edeceklerini açıkladı. Transatlantik havayolları arasında herhangi bir ittifaka dahil olmayan nadir havayollarından Virgin Atlantic'in hangi ittifaka üye olacağı sektörde merakla bekleniyor. 
Bilindiği üzere dünyada 3 farklı havayolu ittifakı var. Star Alliance, Oneworld ve Skyteam. Ülkemizde THY'nin üyeliği dolayısı ile Lufthansa'nın da dahil olduğu Star Alliance'ı duymayan kalmadı. 
Ezeli rakipleri British Airways'in üye olduğu Oneworld'ü seçmesi neredeyse imkansız gözüken havayolunun Star Alliance'a çok yakın olduğu konuşuluyor. Zira Virgin Atlantic'in yüzde 49 hissesine sahip olan Singapore Airlines da bir StarAlliance üyesi.              
Virgin Atlantic Havayolları'nı tüm ittifaklar için cazip kılan sebep, Londra Heathrow Havalimanı'ndaki altın değerinde slot hakları. Havayolu buna ilave olarak, Heathrow Havalimanı'ndan EU-ABD arası açık semalar (open skies) anlaşması kapsamında uçma iznine sahip sadece                          4 havayolundan biri.             
Herhangi bir ittifaka katılmak, mutlaka Branson gibi bir pazarlama ve yenilik dahisinin özgürlüğünü kısıtlayacaktır. İttifaklar her ne kadar havayollarına ekonomik artılar getirse de karar alma süreçlerinde özgürlüklerini nispeten etkiler. Her havayolu bağlı olduğu ittifakın ortak kararlarına uymak zorundadır. Ben böyle bir katılım sonrasında Branson'ın yavaş yavaş havacılık sektöründen çekileceğini tahmin ediyorum. Heyecanların azaldığı ortamlar Branson karakterindeki insanları doyurmaz, tatmin etmez. Sonuç olarak Virgin Atlantic, hangi ittifaka katılırsa katılsın Sir Richard Branson'ın adı Southwest kurucusu Herb Kelleher ile beraber havacılık tarihinin en dahi girişimcileri arasındaki yerini koruyacaktır.

<h3>Akşam Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu, CHP'nin 'Militan' provokasyonunu AKŞAM TV

CHP neden 'Militan' provokasyonu yapıyor?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Tırnağınıza diş macunu sürüp bekleyin! Faydalarını öğrenince şaşıracaksınız

Rize'de gizlenen temaslılara karşı yeni önlemler uygulanmaya başlandı