• $7,3742
  • €8,9822
  • 443.005
  • 1551.57
29 Temmuz 2012 Pazar

200 bin dolara uzaya seyahat

Tolga Turgut
Tolga Turgut
YAZARIN SAYFASI

Biz sürekli ruhu yoran, can sıkıcı gündemlerle uğraşıp motivasyon ve yaratıcılığımızdan uzaklaşırken, ABD gibi dünyanın gerçek anlamda gelişmiş ülkelerinde, insanoğlu uzay turizmi için gün sayıyor.

Uzay turizminin en önemli yatırımcılarının başında usta girişimci, markalaşma üstadı Virgin imparatorluğunun sahibi Richard Branson geliyor. 70’li yılların başında inşasına başladığı Virgin imparatorluğu, olgunluk evresini yaşarken, 61 yaşındaki Branson artık zamanının büyük bölümünü kişisel tutkularına ayırıyor. Virgin grubunun bünyesinde plak yapımcılığından, havayolu şirketine kadar, geniş bir yelpaze de yaklaşık 400 şirket bulunuyor. Her zaman alışılagelmişliğe, statükoya ve konvansiyonel yaklaşımlara karşı olan Branson, uzaya ticari uçuşların başlamasını şirketinin odaklandığı en heyecan verici proje olarak tanımlıyor.

MAHSUR KALDI ŞİRKET KURDU

 Branson her fırsatta Virgin grubunun maceraperest bir grup olduğunun altını çiziyor. Lise yıllarında disleksi (bir nevi öğrenme zorluğu) yaşayan, üniversite eğitimi bile olmayan başarılı girişimcinin en önemli özellikleri müthiş bir iletişim becerisi ve hayallerinin peşinden gidebilme cesaretini göstermesidir. Branson’a göre tüketicinin hayatında radikal değişiklikler yapamadığınız sürece iş girişiminde bulunmanın pek bir anlamı yok.

Virgin plaklarının yükseliş ve Virgin Atlantic Havayolları’nın kuruluş hikâyeleri de karakteriyle yakaladığı başarılara örnek teşkil ediyor. 70’li yılların başında hiçbir plak şirketinin cesaret edemediği sırada, çok enstrümanlı Mike Oldfield albümünü çıkararak 16 milyon adet basması, ayrıca Sex Pistols gibi radikal bir gruba destek vererek şöhreti yakalatması şirketin şahlanmasını sağladı. Havacılık sektörüne girişi ise çok daha ilginç. 80’li yılların başında American Airlines ile Puerto Rico’dan Virgin Adaları’na yapacağı uçuş iptal edilince, 50 koltuklu bir uçak charter etmiş. Diğer koltukları talepte bulunan yolculara 39 Dolar’dan satarak kâr etmiş. Bu tecrübeyi takiben de ikinci el bir Boeing 747 alarak Virgin Atlantic Havayolları’nı kurmuş.

HAYAL GÜCÜYLE HER YERDE

Branson insanoğlunun Ay’a ilk ayak basışını seyrettikten sonra, yıllardır NASA’nın uzaya insan götürebilmesinin hayali ile yaşamış. Ne var ki devlet destekli kuruluşların uzay ile ilgili başka öncelikleri olduğunu fark edince tıpkı diğer pek çok girişimi gibi kolları sıvamış ve hayalini kendisi gerçekleştirmeye karar vermiş.

 Ünlü bilim adamı Albert Einstein’ın dediği gibi “Mantık insanı A noktasından B noktasına götürür. Hayal gücü ise her yere.”

Elbette bu dahi iş adamının her girişimi başarı ile sonuçlanmadı. Virgin Cola ve Virgin Ware gibi başarısız denemeleri de mevcut. Uzay turizmi Branson için bugünlerde en heyecan verici iş girişimi ve bu yıl sonuna doğru deneme uçuşlarına başlanacak. İlk uçuş 2013 yılı sonunda planlanırken, ilk yolcular Branson ve ailesi olacak. Dünya’yı 68 Mil (yaklaşık 110 KM) yukarıdan izlemek için şimdiden 500 civarında yolcu kaporalarını yatırmış durumda.

Virgin Galactic uzay turizmi için çalışmalar gerçekleştiren tek şirket değil elbette. Rakipleri arasında Xcor Aerospace, Armadillo Aerospace, Space Adventures, Orbital Sciences Corporation ve RocketShip Tours gibi kuruluşlar yer alıyor. Hiç şüphesiz önümüzdeki yıllarda havacılığın uzay boyutuna geçişi ile ilgili pek çok gelişmeye tanıklık edeceğiz. Bu geçişin en önemli öncüsü Branson ve onun gibi hayallerinin peşinden gitmeye cesaret edebilenler olacak…  

 

THY VE UNITED AIRLINES

Continental Havayolları ile birleştikten sonra United Group adını alarak güçlenen United Havayolları, 2 Temmuz itibarı ile Newark Liberty International Havalimanı’ndan İstanbul Atatürk Havalimanına tarifeli seferlere başladı. Bu gelişme, tüketiciler için alternatiflerin çoğalması, rekabetin artması ve fiyat avantajları yaratması açısından pek olumlu oldu. Zira bundan böyle İstanbul-New York arasında direkt tarifeli olarak THY, Delta ve United gibi üç alternatifimiz var. United Havayolları’nın ABD’de, Newark, Chicago O’hare ve Houston havalimanları olmak üzere toplam 3 ana aktarma merkezi (hub) bulunuyor.

2011 yılı itibarı ile başlayan United-Continental birleşmesi kısmi sıkıntılara rağmen başarı ile süregeliyor. Kesin ve opsiyonlu olmak üzere 319 adet 737Max9 ve 737-900ER, 110 adet de 787-8 ve  787-9 uçak siparişleri mevcut. Bu siparişlerin teslimatını takiben 1000 adetten daha fazla ölçeği ile kanımca THY için ciddi bir rekabet unsuru olacaktır. United son mali verilerinde olumlu sinyaller verirken, arz edilen koltuk başı mil olarak (PRASM) cirosunda bir önceki yıla oranla %5-6’lık artış kaydetmiştir. Ek olarak grubun üst yöneticisi Jeff Smisek’in, Continental’ın efsanevi eski yöneticisi Gordon Bethune’ın öğrencisi olduğunu hesaba katarsak THY’nin bundan böyle ABD hatlarında eskisi kadar rahat at koşturamayacağı sonucuna varabiliriz. Evet, United ile THY Star Alliance ittifakında ortakdır.

Ve evet, THY-United İstanbul-Newark uçuşlarında code-share anlaşması yapmıştır. Ne var ki sektörde tüm havayolları birbirinin rakibidir ve THY bundan böyle ABD uçuş noktalarında United faktörünü hesaplayarak büyümek için çabalamalıdır. Aksi halde Atlantik ötesi uçuşlar THY’yi ciddi zararlara sürükleyebilir.

<p>Merkez Bankası Para Politikası Kurulu faiz kararını açıkladı. Yüzde 17 olan politika faizi artmad

Yılın ilk faiz kararı

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Muğla'da deniz suyu 20 metre çekildi

Ankara'nın en yaşlı iki kadınına koronavirüs aşısı yapıldı