• $28,9505
  • €31,2599
  • 1879.14
  • 8057.42
21 Ağustos 2023 Pazartesi

Savunma sektörünün bilinmeyen kahramanları

Türkiye savunma sanayiinde büyük bir ivme yakaladı. Savunma sanayii ürünleri bakımından ülkemiz pazar olmaktan çıkarak dünya pazarlarında rekabet eden bir aktör olma yolunda hızla ilerliyor. Mesela Türkiye kendi savaş gemisini yapan dünyadaki 10 ülkeden biri haline geldi. MİLGEM projesi kapsamında kendimiz için 4 adet milli gemi ürettiğimiz gibi Pakistan'a da 4 adet satış gerçekleştirdik. Bu satış işlemi ülkemizin tek kalemde en yüksek ihracat rakamı oldu. Milli imkânlarla üretilen Bayraktar Akıncı TİHA (Taarruzi İnsansız Hava Aracı) ile bu sınıfta insansız hava aracına sahip dünyadaki 3 ülkeden biriyiz. Savunma alanında milli ürünlerimizle birçok alanda dünyanın ilk 5-10 ülkeleri arasına girmeye başardık. Yakaladığımız bu başarıyla birlikte 2002 yılında yüzde 80 olan dışa bağımlılığı bugün yüzde 20'lere kadar düşürdük. Bu başarıyı sağlayan nedenlerin başında Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın savunma sanayiindeki gelişmelere büyük önem ve destek vermesi ile ürünlerin tasarımını ve inşasını yapacak nitelikli işgücüne sahip olmamız gelmektedir.

Savunma sanayiinde doğrudan çalışan 80 binden fazla işgücümüz var. Savunma sanayiimiz üç ayak üzerinden yükseliyor. Askeri fabrika ve tersaneler, TSK vakıf şirketleri ve özel sektör. Türkiye'de kamu sektöründe 27 askeri fabrika ve 3 tersane bulunuyor. Buralarda sadece işçi statüsünde yaklaşık 20 bin işçi çalışıyor. TSK vakıf şirketleri olarak, Türk Silahlı Kuvvetleri'ni Güçlendirme Vakfı'na bağlı savunma ortaklıkları olan ASELSAN, TUSAŞ, ROKETSAN, HAVELSAN, İŞBİR ve ASPİLSAN var. Bu şirketlerden 3'ü dünyanın ilk 100 savunma şirketi arasında yer alıyor. Ayrıca dünyanın ilk 100 savunma şirketi arasında yer alan dördüncü şirketimiz ASFAT da bir başka kamu şirketi. Özel sektörde ise 2002 yılında savunma sektöründe sadece 57 şirket varken bugün bu sayı 2 bin 500 civarında.

Savunma sektöründe önemli yeri olan askeri fabrikalar ve tersaneler yeterince bilinmiyor. Oysa bugün gurur duyulan birçok projenin altında burada çalışan işçilerin ve diğer personelin imzası bulunuyor. Bu işyerlerinde çalışan işçilerin sendikası olan Türk Harb-İş, 18 Ağustos'ta "Savunma Sanayiinin Millileşmesi ve İşgücü Durumu Çalıştayı'nın" yedincisini yaptı. Çalıştay'da işyerlerinde yürütülen projeler ile bazı beklentiler dile getirildi. Yürütülen çalışmalardan bazıları:

Toplamda 6 seriden oluşan Reis Yeni Nesil Denizaltı'larının üretimi Gölcük Tersanesi'nde yapılıyor.

MİLGEM projesi kapsamındaki gemiler İstanbul Tersanesi'nde üretiliyor.

F-4 ve F-16 uçaklarının modernizasyonu, Eskişehir 1'inci Hava Bakım'da yapılıyor.

A400 M uçaklarının Retrofitleri, C-130 uçaklarının bakım, onarım ve modernizasyonu Kayseri 2'nci Hava Bakım'da yapılıyor.

Radarların bakım ve onarımı ile Hassas Güdümlü Kit ve Tapa üretimi Ankara 3'üncü Hava Bakım'da yapılıyor.

281 adet Fırtına Obüsü ve 71 adet Poyraz Mühimmat araçlarının üretimi Sakarya 1'inci Ana Bakım'da yapıldı.

Başta Atak Helikopterleri olmak üzere, Türk Silahlı Kuvvetleri ve Emniyet Genel Müdürlüğü'nde kullanılan bütün helikopterlerin yenileştirme, bakım, onarım ve uçuş testleri Ankara 5'inci Ana Bakım'da yapılıyor. Çok sayıda başka örnekler de var.

Yurt dışından çok yüksek maliyetlerle karşılanabilen çok sayıda parça üretimi, bakım ve idamesi bu askeri fabrikalarda çok düşük maliyetlerle yapılıyor. Sendikanın Genel Başkanı Alaattin Soydan Çalıştay'da şu hususa dikkat çekti: "Sektörün sürekli gelişme göstermesi nedeniyle askeri fabrikalarda çalışan üyelerimizin ücretleri düşük kaldığı için özel şirketlere, vakıf şirketlerine ve yurt dışı şirketlere gitme eğilimleri oluyor. Üstelik savunma sektöründe usta-çırak ilişkisi önemlidir. Nitelikli işçileri kaybetme riskine karşı ücret şartları düzeltilmeli gerekli tedbirler alınmalıdır."

<p>Sağlık Bakanlığınca, acil vakaların en kısa sürede sağlık kuruluşlarına sevkinin sağlanması amacı

Ambulans helikopter 7 il arasında mekik dokuyor

İşgalci İsrail Batı Şeria'da ablukaya devam ediyor... Cenin Mülteci Kampı'na baskın

300 bin TL ile 350 bin TL arası! İşte adeta teklif yağan ikinci el otomobil modelleri…

Anadolu kökenli 41 eser Türkiye'ye dönüyor... Yurtdışına yasadışı yollarla kaçırılmışlardı