• $7,4703
  • €9,055
  • 423.307
  • 1472.37
16 Haziran 2012 Cumartesi

Tartının esaretinden kurtulun!

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Diyet yapsın ya da yapmasın gün içinde her fırsatta tartıya çıkanlardan mısınız? Ya da tam tersi 'tartı fobiniz' mi var? İki durum da sağlıklı değil... Haftada bir ya da iki kez, sabah açken, aynı saatte ve aynı tartıda tartılın. Kabızken, seyahatte ve regl döneminde tartıdan uzak durun. Bir okur mektubundan yola çıkıp tartıyla ilgili önerilerimi yazdım .

Günde kaç kere tartılıyorsunuz? İki? Üç? Yoksa her yemekten sonra mı? Yakın arkadaşlarınızla her sohbetiniz, o gün tartıda kaç kilo olduğunuzu söylemekle mi başlıyor? Her gördüğünüz tartıda tartılıyor musunuz? Biraz abarttım mı? Siz bu kadar takıntılı değil misiniz? Yoksa bir okuyucumun attığı e-postada söylediği gibi, siz de tartılmaktan korkanlardan mısınız?
Simge Hanım Merhaba,
'Acil Kilo Veriyorum' kitabınızı bitireli henüz yarım saat bile olmadı. Kahramanımız Ece'nin hikayesini, kendi başımdan geçen birçok tecrübeyi hatırlayarak okudum.
Anlattıklarınızın hepsine aşinayım, birçoğunu yaşadım ama davranış olarak çok kararlı olamadım. Boyum 1,57. Kilom sanırım 80'in üzerinde. Neden 'sanırım' diyorum çünkü tartılmıyorum.
Bu şekilde devam edemeyeceğimi de biliyorum, kendimi artık tanıyamıyorum, sağlığım gittikçe bozuluyor. Şöyle dedim bugün kendi kendime: 'Bugün başlıyorsun, tartılmana gerek yok, sadece bir hafta sonra kendini nasıl hissettiğini bir yere yaz. Rakam yazmak zorunda değilsin.'
Tartılmak beni çok korkutuyor, henüz tartıdaki rakamla yüzleşmeye cesaretim yok. 
... Sevgiler.
Berna
Her gördüğü tartıya çıkıp tartılanların yanı sıra, Berna Hanım gibi tartılmaktan korkanlar da var; karşılaştıkları rakamı görüp hayata küsen, morali bozulup daha fazla yiyerek acısını çıkarmaya çalışanlar... Bana göre her ikisi de takıntıdır. Ne her dakika tartılmak ne de tartılmaktan korkmak gerek. Gereksiz yere bir makineye anlam yüklemek doğru değil, tıpkı yiyeceklere yüklediğiniz gereksiz anlamlar gibi...
Yaklaşık on beş senedir bana danışan kişilerden aynı şeyleri duyuyorum. Ne yediklerini bilmiyor ama kilolarını gramı gramına takip ediyorlar. Ben genellikle tartılmayan biriyim, kilolu olduğum dönem dahil. Çünkü bana göre bir makine benim ne olduğumu ve ne olmam gerektiğini belirleyemez. Önemli olan kendimi nasıl iyi hissettiğimdir. Bence, kendinizi gözlemleyerek, kıyafetlerinizin üstünüzde nasıl durmasını istediğinize bakarak kendinizi anlayabilirsiniz.
HER GÜN KİLO VERİLMEZ
Öncelikle şunu belirtmek gerek, ağırlık gün içinde çok değişen bir şeydir. Bütün gün tüketilen sıvı ve yemek miktarına, vücudun o gün içindeki ödemine, idrar ve kabızlık durumuna göre değişir. Sizin yemekten sonra almış gibi gördüğünüz kilo, aslında vücudunuzda depo edilecek olan yağ miktarı demek değildir. Gün içinde elde edilen tartı sonuçları yanlıştır ve kişide moral bozukluğu yaratmaktan başka bir işe yaramaz. 
İkinci olarak, diyet yaparken her gün düzenli kilo kaybı olmayabilir. Ya da vücut yağ yüzdesi düşüp, kas kitlesi artmış olabilir. Fakat kas kitle artışı tartıya kilo artışı gibi yansır. Oysa vücutta kas artışı çok sağlıklı bir şeydir. Ayrıca uzun süre ayakta kalmak, seyahat gibi nedenlerden dolayı vücutta ödem oluşmuş olabilir. Bu durum birkaç gün içinde geçer, lakin tartıda kilo artışı olarak görülebilir.
Ağırlık kaybı devam ederken, arada üç-dört gün kilo verilemeyebilir. Kilo verilmeyen günler 'Diyet yapıyorum ama kilo veremiyorum' bahanesiyle diyetten vazgeçmek sıkça görülen bir şeydir. Oysa diyete devam edilse, ağırlık kaybı da devam edecektir. 
Özellikle kadınlarda menstürasyon döneminde ve öncesinde oluşabilecek ödemlerden dolayı 1-2 kilogram ağırlık artışı gözlemlenmektedir. Kadınlar gerçek kilosunu, bu dönem bittikten üç gün sonra görebilir. Bu dönemde tartılıp boşu boşuna kendine kızmaya gerek yoktur. Öte yandan tartıların zaman içinde kalibrasyonu bozulabilir, doğru kilodan sapmalar olabilir. Bu yüzden ağırlık, her tartıda farklı çıkabilir, bu da yanıltıcı olabilir. Önemli olan sadece kilo vermek değil, beslenme alışkanlıklarını uzun süreli değiştirmektir. Bu yüzden amacınız önce dengeli ve yeterli beslenmek, sonra kilo kaybetmek olsun.

<p>ABD Başkanı Joe Biden'ın talimatı ile Suriye'deki İran destekli gruplara hava saldırısı düzenlend

ABD'den Suriye'ye hava saldırısı: Suriye'deki İran destekli gruplar vuruldu

Taksim'deki Atatürk Kültür Merkezi'nde son durum havadan görüntülendi

Dünyanın en büyük tam panoramik müzesi 1 milyon ziyaretçi ağırladı

Mavi vatan nöbetinde geçen yıl 12 bin 655 hayat kurtarıldı