• $7,3934
  • €9,0059
  • 441.437
  • 1542.45
15 Eylül 2012 Cumartesi

Meyveyle yenilen yoğurt, şekeri dengeler

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Şeker hastalığıyla mücadele etmenin en önemli yolu kuşkusuz dengeli beslenmek ve ideal kiloyu korumak. Ekmek yerine simit ya da galeta tercih etmek, sebzeleri kızartmak yerine haşlamak ya da fırında pişirmek, meyveyle birlikte yoğurt tüketmek gibi basit önlemler alarak sağlıklı yaşayın.

Şu gerçeği hatırlatarak yazımıza başlayalım; fazla kilonun diyabet riskini artırdığını gösteriyor.
Diyabet, vücudumuzun pankreas adlı salgı bezinin yeterli miktarda insülin hormonu üretmemesi ya da ürettiği insülin hormonunun etkili bir şekilde kullanılamaması durumunda gelişen ve ömür boyu süren bir hastalık. Sonuç olarak kişi, yediği besinlerden kana geçen şekeri yani glikozu kullanamaz ve kan şekeri yükselir.
İnsülin hormonunun tam yokluğu, şeker hastalığının birinci tipinde görülmektedir. İnsülin azlığı veya insüline karşı direnç ya da her ikisinin birlikte olması ise ikinci tip şeker hastalığında görülür.
Hastalık gelişimine zemin hazırlayan en önemli risk faktörleri, hareketsiz yaşam tarzı, sağlıksız beslenme, ailede diyabetli bireylerin yer alması ve aşırı kilo olarak sıralanıyor.
Diyabette beslenme alışkanlıklarınızı düzenleyerek, hayatınız boyunca uygulayabileceğiniz en ideal beslenme programını oluşturup kan şekerini normale yakın seviyede tutabilirsiniz.
Diyetle yeterli ve dengeli beslenmeyi sağlayarak, yaşam kalitesini yükseltmek ve yaşam süresini uzatmak mümkün.
Bu hafta diyabet ve beslenme ilişkisini doğru kurabilmeniz için basit ve uygulanabilir önerilerimi kısa maddeler halinde yazdım...

Kan şekerinin düzenlenebilmesi için bu maddelere uyun
- Diyetinizi her ortamda ve koşulda uygulamayı alışkanlık haline getirin.
- Bireylerin günlük besin öğesi ve enerji gereksinimleri farklıdır. Ekmek, et, süt, sebze, meyve, yağ gruplarından her birinden ihtiyacınız olan miktarlar saptanarak, size özel bir beslenme planı yapılmalıdır. Her bir gruptan önerilen miktarda yemeniz, besin öğesi ve enerji gereksiniminizi karşılayacaktır. 
- Kilonuzu kontrol altında tutun. Fazla kilolarınızdan kurtulmanız kan şekerinin düzenlenebilmesini ve uygun düzeyde tutulmasını sağlayacaktır.
- Öncelikle şeker ve şekerli gıdalar kesinlikle yenmemeli. Şeker yerine doktor veya diyetisyen tarafından önerilen yapay tatlandırıcıları kullanabilirsiniz.
- Hiçbir yiyecek ve içecek kan şekerini düşürmez. Halk arasında önerilen çeşitli yiyecek ve içeceklerin kan şekerini düşürdüğü söylentilerine inanmayın.
- Günlük almanız gereken yiyecek miktarı 3 ana ve 3 ara öğünde tüketilmelidir. Öğün sayısı ve zamanı çok önemlidir. Günlük öğün sayısını artırdığınızda kan şekerinizi kontrol altında tutmak daha kolay olur.
- Öğün-lerinizi her gün düzenli olarak aynı zamanda yemeye özen gösterin. 
- Sebze, meyve, kuru baklagil, tam buğday ekmeği gibi yüksek posalı yiyecekler kan şekerinizin kontrolünde önemlidir. 
- Diyetle önerilen miktardaki meyvelerin kabuğuyla yenebilenlerini soymadan yiyin.
- Yemeklerinizin pişirme yöntemi ızgara, fırında veya haşlama olmalıdır. Yemeklerinizde size önerilen ölçüde; ay çiçek, mısırözü, zeytinyağı gibi sıvı yağları karışım olarak kullanınız. Et yemeklerine ayrıca yağ eklemeyin.
- Önerilen miktardaki etinizi balık, beyaz tavuk eti ve haftada 2 gün kırmızı et olarak tercih edin.
- Yemeklerinizi yağsız ve susuz tarafınızdan tüketin. Yemeğe lezzet katacak az yağlı soslar ve baharatlar kullanabilirsiniz.
- Kuru baklagil grubu besinleri haftada 2-3 defa yemeğe özen gösterin.
- Restoranlarda ızgara, fırın ve haşlama şeklinde pişirilen yemekler sossuz tüketilir.
- Sizin için uygun olan yiyecek tüm aile bireyleri için uygundur. Ayrı zamanlarda yemek yemenize ve ayrı yemekler pişirmenize gerek yok.
- Kullandığınız tuz ve yağ miktarına dikkat edin.
- Diyetisyeninizle görüşmeye gitmeden önceki beş veya yedi günlük süre boyunca içtiğiniz ve yediğiniz her şeyi not alın.
Bu kayıtlar, diyetisyeninizin sizin beslenme alışkanlıklarınızı ve günlük yaşam tarzınızı
öğrenmesine fırsat verir ve böylece alışkanlıklarınıza uygun bireysel bir plan oluşturmasına yardımcı olur.

NASIL YENMELİ?

Ara öğünler için yapacağınız en iyi seçim ekmek veya ekmek yerine yenilebilecek yiyecek grubudur. Örneğin 2 galeta veya 4-5 adet şekersiz kepekli bisküvi, yarım simit, ve benzeri ürünler ideal olabilir. Bu grup yiyeceklerin yanına süt, yoğurt, ayran veya peynir gibi protein içeren bir yiyecek ilave ederek ara öğünü kuvvetlendirebilirsiniz.
Taze meyve de başka bir seçenek olabilir. Ancak insülin kullanan kişilerin ara öğünde tek başına meyve yemeleri doğru değildir. Mutlaka meyveyle birlikte süt veya yoğurt yenmelidir. Ara öğünde tek başına meyve yenilmesinin o andaki kan şekeri düzeyine bağlı olarak öğlen yemeğine doğru oluşabilecek bir hipoglisemi riski yaratabileceği unutulmamalıdır.
Diyabetliler genellikle ara öğün saatinde evde olmadıkları için bir şey yiyemediklerinden yakınırlar. Ara öğünler için hazırlıklı olmayı unutmayın. Yanınızda; arabanızda, çalışma masanızın çekmecesinde, çantanız, hatta salonunuzdaki sehpanın üzerinde her daim yiyebileceğiniz uygun yiyecekler mutlaka bulundurun.
BUNLARA DİKKAT! 
- Öğün atlamak veya öğün saatini geciktirmek ve uzun süreli açlık kan şekerinin düşmesi (hipoglisemi) ile sonuçlanır.
- Diyette verilen ölçülerin fazla yenilmesi şeker ve şekerli besinlerin tüketilmesi, kan şekerinin yükselmesi (hiperglisemi) ile sonuçlanır.

BELİRTİLERİ İHMAL ETMEYİN!
KAN ŞEKERİ DÜŞTÜĞÜNDE

1. Halsizlik, baş dönmesi
2. Ani ter boşalması
3. Şiddetli acıkma hissi
4. Titreme, sinirlilik
5. Baş ağrısı
6. Kalp atışlarının hızlanması

YÜKSELDİĞİNDE

1. Susuzluk
2. Halsizlik
3. Uyku hali
4. Sık idrara çıkma
5. Baş dönmesi
6. Bilinç kaybı

<h3>Süper Lig'in 20. haftasında Fatih Karagümrük ve Beşiktaş karşı karşıya geldi. Maç Kara Kartal'ın

Beşiktaş-Karagümrük maç yorumu

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Doğada yaptığı yemeklerle kentleri tanıtıyor

Bülent Turan, 1915 Çanakkale Köprüsü inşaatında incelemelerde bulundu