• $7,4126
  • €9,0363
  • 441.833
  • 1542.45
26 Şubat 2012 Pazar

İşyerinde sağlıklı beslenmenin yolları

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Çalışanların dengeli beslenememe nedenlerinin başında sabah, işe yetişme telaşı yüzünden kahvaltı yapmamaları gelir. İkincisi; zamanla yarıştıkları için geçiştirilen ve ne yediklerini fark etmedikleri öğle yemekleridir. Üçüncüsü, yaşadıkları iş stresini yemek yiyerek atmaya çalışmalarıdır. Dördüncüsü de grup psikolojisiyle, aslında yemek isteyip istemediklerini düşünmeden akşamüstü ofise gelen miktarı küçük, kalorisi büyük üstelik de vücuda hiç faydası olmayan çikolata, baklava ve börek gibi besinleri sıklıkla tüketmektir.
Ancak şunu da belirtmeliyim ki; herkesin işyeri koşulları, çalışma saatleri, işe gidip gelme süresi, çalışılan müşteriler farklı farklıdır. Bu nedenle işyeri ortamında karşılaşılan beslenme sorunları çeşitlilik gösterir ve kişiye özel çözüm üretmek, ancak yüz yüze görüşmeyle sağlanabilir.
Yukarıda bahsettiğim sorunlar üzerinden gidersek çalışan kişilerin evden çıkmadan önce kahvaltı yapamamaları ya da geçiştirmeleri ve öğle yemeğine kadar çok uzun süre aç kalmaları öncelikli hatalardan biridir. Üstelik bu sürede çok fazla çay veya kahve içmek ikinci hatadır. Evde kahvaltı yapamayıp kahvaltı niyetine poğaça gibi besinler yiyerek çok fazla yağlı ve yüksek kalorili gıdalar tüketmek diğer önemli hatadır.
Çayı fazla tüketenler, su ihtiyacını hissedemezler. Susuzluk aynı zamanda baş ağrısına da neden olduğu için iş performansını da düşürür. Önemli hatalardan biri de öğle yemeğinde, iş telaşından yemeği geçiştirmek için hızlı ve çok doyurucu olmayan fakat yüksek kalorili gıdalar seçmektir. Ayrıca bu tip hızlı bir öğle yemeğinde ruhsal olarak da tatmin yaşanmaz.
İşyerlerinde yemekhane yemeği yiyenler, seçenekli bir mönü çıkıyorsa, uygun yemek kombinasyonlarını yapamayabilir; hem çorba hem de pilav seçmek gibi... Kalitesi düşük, çok yağlı veya kalori dengesi bozuk mönüler hazırlanması da fazla ve kalitesiz kalori almaya neden olan başlı başına bir sorundur. Sonuçta her öğlen bu tür yemekleri yemek zorunda kalıp değiştiremediğiniz için de bir süre sonra kötü beslenme bir yaşam tarzı haline dönüşür.
ENERJİNİZ DÜŞMESİN
Akşamüstü yapılan ikramları reddedememek, çalışan danışanlarımda da sıklıkla gördüğüm bir sorundur. Gerçekten neden tükettiklerini düşünmeden, sadece sunulduğu ve gördükleri için yediklerini gözlemliyorum. Bu atıştırmaların başka bir nedeni de iyi bir kahvaltı ve öğle yemeği yenmediği için akşamüstü saatlerinde düşen kan şekeridir. Üstelik sabah ve öğle yemeklerinde yeterince protein içerikli besin tüketilmediğinde, kişi tatlılara yönelebilir.
Kan şekerinin düşmesi sonucu sinirlilik, halsizlik, yorgunluk hissi ve sürekli baş ağrısı iş hayatınızı ve ilişkilerinizi olumsuz etkiler. Sinirli ve gergin bir iş arkadaşı, ortamı gerginleştireceği için diğerlerinin de çalışma enerjisini yok eder. Düşen kan şekeri nedeniyle vücudun karbonhidrat (şeker) ihtiyacını bisküvi, kek, kurabiye, tatlı, kraker, cips, çikolata, pasta, poğaça gibi hamurlu ve şekerli besinlerle bastırmaya çalışmak kaçınılmaz bir kilo alma nedenidir. Üstelik bu tür besinleri sıklıkla tüketmek, bağımlılık yaratır. Yedikçe yeme isteği daha çok artar ve gitgide doğal beslenmeden uzaklaştırır. Çekmecelerinizde her zaman çikolata, bisküvi gibi besinleri saklamak yanlıştır hem de bu kötü alışkanlığı sürdürmeye neden olur.
Yapılan bir diğer önemli hata da besinlere yüklenen anlamlar... İşyerinde besinler bazen stresi azaltmak için kullanılıyor, bazen patrona siniri yatıştırmak ya da mutsuzluğu maskelemek için... Çalışan insanların akşam yemeklerinde de hatalar yaptığını görüyorum. Geç saatlere kadar çalışanlar, evde yemek hazırlayamadıkları için öğle yemeğinde olduğu gibi ya geçiştiriyorlar bu öğünü de ya da çok geç saatte çok ağır beslenebiliyorlar. Akşam yemeğinde yanlış tercihler yaparak yüksek kalori almak ve/veya yatana kadar yüksek kalorili besinler atıştırmak da zaten yavaşlamış olan metabolizmanın besinleri yağa daha kolay dönüştürmesine neden olur.
Ofis koşulları nedeniyle hareket etmemek, ofis dışında egzersiz yapmaya zaman bulamamak, zaman olsa bile bunu yapmaya enerjisiz hissetmek bir kısır döngüdür. Üstelik de bütün gün bahsettiğim bu beslenme hatalarıyla doluysa buna bir de hareketsizlik eklenince son derece sağlıksız koşullar oluşmaktadır.
Bütün bunların sonucu olarak kilo almak, vücut tipinin değişmesi, bölgesel (karın-kalça) yağlanma, kan yağlarının artması, hipoglisemi, reflü, dolaşım sorunları ve depresyon gibi sonuçlar doğmaktadır.

Çalışanların sağlıklı beslenmesi için pratik öneriler
l Sabah kahvaltı yapamıyorsanız bile en azından evden çıkmadan önce bir bardak süt için veya ufak bir sandviç hazırlayın. Tost, simit-peynir, kahvaltılık gevrekler gibi kahvaltı seçeneklerini tercih edebilirsiniz.
l Öğle veya akşam yemeği saatiniz, iş yoğunluğu nedeniyle aksayacaksa ara öğün tüketmelisiniz. Ara öğün olarak taze veya kuru meyve, tost, süt, ayran, yoğurt, meyveli yoğurt, galeta veya bisküvi türlerini tercih edin.
l Ara öğününüzde tüketeceğiniz besinleri her gün evden getirebilirsiniz veya en dayanıklı olanları çekmecenizde saklayabilirsiniz.
l Öğle yemeğinde, ana yemeğin yanında garnitür olarak verilen kızarmış patates, püre, pilav, makarna, börek gibi besinlerin yarısını yemelisiniz. Çorba yiyecekseniz pilav veya makarnayı yememelisiniz. Ekmek yerken, kepekli veya tam buğday ekmeğini tercih edin.
l Tatlı yiyecekseniz sütlü tatlıları tercih edin. Yemekten hemen sonra değil, ara öğün olarak öğleden sonra tüketin.
l Masanızda sürahi veya su şişesi bulundurun. Çay ve kahvenin dışında 6-8 bardak su için.
l Kahvenize süt ekleyin. Kahvenin içindeki süt daha tok hissetmenize neden olur.
l Bir egzersiz danışmanından ofis ortamında yapabileceğiniz egzersizleri öğrenin.
l Toplantılarda kuru pastalar, meyve suları, çay ve kahve tüketimine dikkat! Toplantı ortamına müdahale etme imkanınız varsa ikram olarak taze veya kuru meyve, diyet bisküvi, galeta tercih edin. Çay ve kahveyle tükettiğiniz şeker miktarını azaltın. Hazır meyve suları yerine taze meyve suları için.

<p>HDP Esenyurt ilçe binasında asılı, terör örgütü PKK elebaşı Abdullah Öcalan'ın afiş ve posterleri

HDP binasına baskın

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Kurşun kalemlerin ucunda sanat

Jason Statham Antalya'da kurşun geçirmez camlı villada kalıyor