• $7,2311
  • €8,8479
  • 414.143
  • 1482.08
26 Haziran 2011 Pazar

Hipotirodi hastaları kilo verebilir mi?

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Tiroit eksikliğinde metabolizma hızı yavaşlıyor ve vücudumuz enerjiyi daha yavaş yakıyor. Bu durumda kilo almak kolaylaşıyor. Peki, hipertiroidi hastasıyken nasıl beslenmeli?

Bu hafta sizlerle Havva isimli bir okuyucumun mailini paylaşmak istedim. Onun sorusu aslında Türkiye'deki pek çok kadının ortak noktası...
'Ben hipotiroidi hastasıyım. Kilo problemim mevcut. Diyet yaptım ama bir faydasını göremedim. Sonuçta metabolizma çok yavaş çalışıyor. Bu tür danışanlarınız oldu mu ve sonuç alabildiniz mi?'
Öncelikle hipotiroidinin ne demek olduğunu açıklamakta fayda var diye düşünüyorum. Tiroit bezi tarafından salgılanan hormonlar metabolizmanızı ayarlayan ve hızlandıran hormonlardır. Tiroit bezinin az hormon salgılaması durumuna hipotiroidi deniyor. Tiroit eksikliğinde bazal metabolizmanızın çalışma hızı da yavaşlıyor; vücudunuzdaki yağ ve enerji yakımında aksamalar oluyor. Bu olaylar sonucu tüm çabalarınıza rağmen kilo problemleri ortaya çıkmaya başlıyor. Tiroit hormonunun azlığı, vücudun yavaşlamasına yol açarak hastayı fiziki ve zihinsel yönden tembel durumda bırakır. Tiroit hastalığı olduğu tespit edilen ve kilo fazlalığı olan kişilerin öncelikle endokrin uzmanına başvurmaları gerekir.
Tiroit, dengesiz ve yetersiz beslenme; suyun içindeki florür; hareketsizlik; sebze ve meyvelerdeki pestisitler; ilaç kalıntıları; x-ray ışınlarına maruz kalmak; alkol ve birtakım ilaçlardan etkilenebilir.
Tiroit hastalığında ilk başta kilo artışı olsa da eğer ilaç tedavisine başlanır, dengeli beslenmeyi ve egzersizi hayat tarzı haline getirirseniz kilo verebilirsiniz. Ülkemizde yaygın olarak görülen hipotiroidi sorunlarında beslenme büyük önem taşıyor.

NEDEN KİLO VEREMİYORSUNUZ?
Tiroit yetmezliği olan kişiler kilo veremiyorsa şu nedenler araştırılır:
1. İlaç yeterince alınıyor mu? TSH düzeyi istenen seviyede mi? TSH, 1-1,5 düzeyine indirilerek kilo verme sağlanabilir.
2. Kanda insülin düzeyine bakılır. İnsülin yüksek ise ona yönelik tedaviler uygulanır.
3. Kalori azaltılmasını yeterince yapmamış olabilirsiniz.
4. Selenyum, B vitamini, yağ asitleri, magnezyum ve kalsiyum eksikliğiniz var mı?
5. Psikolojik stres varsa düzeltilmelidir. Stresi olan kişilerin kilo vermesi zordur.
6. Diğer hormon bozuklukları olup olmadığı araştırılır. (Kortizol eksikliği, yumurtalık kistleri, prolaktin hormon yüksekliği, kan kalsiyum azlığı gibi)

Beslenme önerileri
1 - Genel olarak sağlıklı bir beslenme uygulamalısınız. Karbonhidrat, protein, yağ, vitamin-mineraller, posa ve su yönünden zengin olan tüm yiyecekler, diyetisyeniniz tarafından, sizin bünyenize özel hazırlanan miktarlarında olmalı.
2 - Tam tahıl ürünleri ve kuru baklagil tüketimini ihmal etmemelisiniz. Kuru baklagiller özellikle iyi birer bitkisel protein kaynağıdır ve haftada en az 1-2 kez tüketmelisiniz.
3 - Düzenli olarak taze ya da kuru kayısı, gün kurusu kayısı, hurma, yumurta sarısı, pekmez, maydanoz, maydanoz suyu, patates, kuru ya da taze mürdüm eriği, tam tahıl, balık, tavuk, süt ürünleri ve peynir tüketin.
4 - Sarımsak, su teresi gibi besinleri fazla tüketmemelisiniz.
5 - Tiroit hormonlarının çalışmasını azaltan yiyecekleri (guatrojenik besinler), aşırı almamalısınız. Brokoli, turp, Brüksel lahanası, lahana, karnabahar, hardal otu, kırmızı turp, ıspanak, pazı ve şalgam, guatrojenik besinlerdir. Eğer hipotiroidi semptomlarınız arttıysa ya da ileri düzeyde ise bu yiyecekleri tamamen diyetinizden çıkartın.
6 - Mantar ve bira mayası aşırı tüketilmemelidir.
7 - Diyetinizle, ihtiyacınıza uygun, yeterli düzeylerde iyot (iyotlu tuz, deniz ürünleri ve sarımsak) aldığınızdan emin olmalısınız.
8 - Selenyum seviyesini dengede tutmak için mercimek, ayçekirdeği ve susam tüketmelisiniz.
9 - Çinko bakımından zengin badem, tofu, istiridye, yengeç, tavuk ve hindi gibi gıdalar yeme alışkanlıklarınız arasında olmalı.
10 - E, A ve C vitaminini yeterli miktarlarda aldığınıza emin olun.
11 - B2 (Riboflavin), B3 (Niasin), B6 (Piridoksin) yeterli ve dengeli miktarlarda alınmalıdır. B vitamin kompleksi hücre yenilenmesi ve hücresel enerji üretimi, sindirim sistemi, immün (bağışıklık) fonksiyonlar ve tiroit fonksiyonları için gereklidir. 
12 - Rafine edilmiş besinlerden (beyaz un, şeker) uzak durun.
13 - Florür (diş macunları ve musluk suyunda mevcuttur) ve klordan (musluk suyunda mevcuttur) sakının. Klor ve florür, tiroit bezlerindeki iyot reseptörlerini bloke eder ve  hormon seviyelerini düşürür.
14 - Tiroit ilaçları diğer ilaç ve besinlerle etkileşime girebileceği için mutlaka aç karnına ya da doktorunuzun önereceği şekilde kullanın.
15 - Bol su için. Musluk sularını kullanmayın. Tükettiğiniz suyun kalitesine ve içeriğine  dikkat edin.
16 - Düzenli egzersiz yapın. Egzersiz, tiroit bezinin salgısını ve salgılanan tiroit hormonuna karşı doku duyarlılığının artmasını sağlar. Metabolizma yavaş çalışıyorken egzersizle ve kas kütlesinin artırımıyla metabolizma hızı artırılabilir.

<p>'Aslında kendi tarihimize baktığımızda iki yüz yıldır aynı meseleyi konuştuğumuzu görüyoruz. Batı

Muasır medeniyet seviyesi ve Cherokee Kabilesi...

2 bin 225 rakımdaki çığ tatbikatı nefes kesti

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Macaristan'da

Ekvador'da, hapishanede çıkan isyanda ölen mahkumların sayısı 75'e yükseldi