• $7,2842
  • €8,7901
  • 404.508
  • 1527.45
02 Haziran 2012 Cumartesi

Gerçekten siz mi açsınız, duygularınız mı?

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Mutluyken pizza, sinirliyken cips, üzgün olduğunuzda çikolata tükettiğinizi fark ettiniz mi? Yapılan çalışmalar sadece fiziksel açlıktan dolayı yemediğimizi gösteriyor... Bu durum açlığın sadece fizyolojik olmadığı aynı zamanda duygusal olduğunu gösteriyor.

"dolap.jpg"

Şöyle bir düşünün... Herkesin hayatında, fiziksel açlık hissetmeden bir şeyler yediği anlar vardır. Sevdiğiniz bir yemekten bir porsiyon yiyip doyduğunuz halde ikinci porsiyonu aldığınız; stresinizin arttığı durumlarda kaygınızı bastırmak için besinlere yöneldiğiniz olmuştur. Stresli anlarda şekerleme, bisküvi, çikolata yerken bulursunuz kendinizi. Çünkü bu besinler beyinde mutluluk hormonu salgılar ve bu durum belirli duygularla belirli besinlerin özdeşleşmesini, her aynı durum karşısında aynı besini tüketme eğilimini oluşturur. Dolayısıyla yeme davranışında bozukluklar ve kilo kontrolünde aksaklıklar oluşur.
Bu durumdan kurtulabilmek için atılması gereken ilk adım farkındalıktır. Sonrası fiziksel açlık ve duygusal açlığı tanımak ve öğrenmektir. Fiziksel ve duygusal açlığınız arasındaki farkı anlar, ona göre davranabilirseniz işinizi kolaylaştırmış olursunuz.

Peki, açlığımız fiziksel mi duygusal mı nasıl anlayacağız?
- Duygusal açlık aniden ortaya çıkar, fiziksel açlık kademeli hissedilir. 
- Duygusal açlıkta besin seçimi kısıtlıdır hatta hedefte bisküvi, cips, tatlı gibi spesifik yiyecekler vardır. Fiziksel açlıktaysa kişi rahat olduğundan seçimler esnektir. 
- Fiziksel açlık bekleyebilir veya büyük bir sıkıntı olmaksızın ertelenebilir ama duygusal açlık hemen tatmin edilmesi gereken acil bir durum gibidir. 
- Fiziksel açlıkta en son besin tüketimi üzerinden 3-5 saat geçmiştir; duygusal açlığa ise hemen bir öğün sonrasında bile yakalanabilirsiniz. 
- Eğer fiziksel açlıktan dolayı besin tüketiyorsak midemiz dolduğu an veya doygunluk hissi geldiği an tüketmeyi bırakırız duygusal açlıkta ise gittiği yere kadar besin tüketiriz. 
- Hemen hemen tüm duygusal tüketimler sonrası bir pişmanlık hissi yaşanırken fiziksel açlık kaynaklı tüketimler sonrası pişmanlık oluşmaz çünkü gerçekten tüketmemiz gerektiği için tükettiğimizi iyi biliriz.

DUYGUSAL AÇLIKLA BAŞA ÇIKMANIN YEDİ YOLU!
1-
Günlük tutarak nerede, neyi, ne zaman, ne kadar, neyle yediğinizi ve hangi duyguyla yediğinizi kayıt altına alın ve sizi nelerin besin tüketmeye sevk ettiğini tespit etmeye çalışın.
2- Her şeyden önemlisi kendinizi sevin. Çünkü kendinizi gerçekten sevdiğinizde, dış uyaranların etkilerini yüreğinize almazsınız. En önemli şey kendinizsinizdir.
3- Duygularınızı birileriyle paylaşın veya içinizdekileri yazıya dökün. Duygularınızı içinize atıp gömmediğiniz için onları örtbas etmek için yemeğe de ihtiyaç duymayacaksınız.
4- Sevdiğiniz insanlarla daha çok vakit geçirin.
5- Duygusal açlığınızla yöneldiğiniz ve genelde kalori bombası olan yiyecekleri evde işyerinde kısacası yaşadığınız alanlarda ya da kolay erişilebilir yerlerde bulundurmayın.
6- Ani gelişen duygusal açlık karşısında bazen çaresiz kalır ve buzdolabı veya yiyecekleri muhafaza ettiğimiz diğer dolapların önünde buluruz kendimizi; bunun için bu dolapların kapısına 'köprüden önce son çıkış' gibi hatırlatma notları yazın.
7- Egzersiz yapın. Egzersiz yapıldığında tıpkı besin tüketiminde salgıladığınız gibi mutluluk hormonları salgılanır... Böylece hem sıkıntınızı bertaraf etmiş olur hem de ekstra enerji harcayarak kilo verme serüveninizde birkaç adım daha atmış başka bir deyişle bir taşla iki kuş vurmuş olursunuz.

<h3>ÇALIŞANLAR İSTİFA METNİ YAZARKEN DİKKAT!</h3><p>'Kısa Çalışma Ödeneği'nin biteceğinin açıklanmas

Kısa çalışma sonrası çalışanlar nelere dikkat etmeli?

Niğde'de kaçak kazı yapan 4 kişi suçüstü yakalandı

Akkuyu Santrali'nde ikinci ünitenin konsol kirişinin kurulumu tamamlandı

Adıyaman'da ''Gastropod'' nesline ait hayvan fosili bulundu