• $ 7,9785
  • € 9,445
  • 485.875
  • 1190.63
Haber Hattı
Haber hattı
0530 708 54 54
Bip""/
Haber hattı
0530 708 54 54
Reklamı Kapat

Depresyonun sonbahar halleri

Hoş geldin hüzün mevsimi sonbahar… Yazı zor uğurladığımız ve sorumlulukların başlangıcı ilan ettiğimiz sonbaharın günahı neydi? Onca sorumlulukların yükü mü, mevsimsel geçiş süreci mi, beyin kimyasının değişimi mi? Depresyona girdiğinizi size düşündüren nedir? Yüzleşmeye kaçındıkların mı, günün kısalması mı, doğanın değişimi mi? … Birçok anlamı beraberinde getiren sonbahar depresyonuna yakalanmamak için neler yapılmalı kısmını oldukça önemsiyorum!

Melatonin hormonu güneş ışınları azaldığında yani gündüzler kısa olduğunda daha çok salgılanır. Bu salgının artması ile insanların enerji düşüklüğü, yorgunluk hissetmeleri oldukça normaldir. Mutluluk hissinin azalması ile insanlar kendini kötü hissetmeye başlar.

Kış aylarında da bu durum vardır fakat yaz süreci kendini hemen sonra gelen sonbahara hazırlıksız yakalatır. Depresyon; hâlihazırda depresyona yatkınlık, ailede geçmiş öykü var ise mevsim geçişlerinde kendini hatırlatır.

İnsanların özelliklede depresyona yatkınlığı olan bireylerin olumsuz düşüncelerle beslenmesi an meselesidir. Kişiler öncelikle hayat görüşlerini ve bu görüşlerin kendilerine neler hissettirdiklerini sorgulamalıdır. Aşırı genellemeler, kendini yok saymalar, var olan sorunlarla nasıl başa çıkması gerektiğini bilmeyenler, çaresizlik hissinin esiri olanlar…

Her şeyden önce ‘evet yaklaşıyor’ diye kendini alıştırdığın düzenini bozma vakti! Sonbahara yüklediğin bu anlamı iyice düşün bakalım. Senin için ne anlama geldiğini sorguladığında senden neler götürdüğünü de fark edeceksin!

Sonbahar depresyonu kendini; sabah yorgunluğu, aşırı yemek yeme isteğinin önüne geçilememesi, konsantrasyon güçlüğü, enerji kaybı, eskisi gibi zevk alamama, sosyalleşme isteğinin yoğun olarak azalması, karamsar ve umutsuzluk düşünceleri, çaresizlik hissinin yoğun yaşanması ve hiçbir şeyden keyif alamama gibi belirtiler ile gösterir. Bu belirtilerin yoğunluğu, sıklığı ve süresi oldukça önemlidir.

Hayatında kendini iyi hissetmek için neler yapıyorsun? Acılarınla büyüyor musun yoksa onlarla yok mu oluyorsun? Sürekli olumsuzlukların başına geldiğini mi düşünüyorsun? Bu soruların varlığı ile neler yapmadığını bulduğumuza göre şimdi yapman gerekenleri sayalım;

• Kendini doğaya verebilirsin. Enerjini doğayla ilgilenerek zenginleştirebilirsin.

• Spor yapmaya ne dersin? Hareket etmek mutluluk salgını arttıracağından doğal serotonin için şimdi başla derim!

• Müzik dinlemek, sanatla ilgilenmek, çalgı aleti çalmak, bir şeyler yazmak, kitap okumak, üretime geçmek… Hobilerini hayatına dâhil etme vakti geldi. Yeni hobilere yer açmak sizi iyi hissettirecektir.

• Sosyalleşmek; ilaç kadar etkilidir. Çünkü zihni dağıtır ve sizi olumsuz düşüncelerinizden uzaklaştırır.

• Aşırı beslenmek, aşırı çalışmak, aşırı uyumak… Aşırılardan uzaklaşın, olabildiğince sadeleşin ve hayatınızın ne yönde değiştiğini gözlemleyin.

• Ruh halinizden ötürü ikili ilişkilerinizin zarar görmesine izin vermeyin.

• Tedavisinin mümkün olması bilgisi ile gevşeyin, düzenli nefes egzersizleri yapmaya çalışın.

Kolayca tespit edilen depresyon sürecini öneriler ile aşamadığınızı düşünüyorsanız ya da bu önerileri uygulayacak enerjiyi kendinizde bulamıyorsanız mutlaka profesyonel bir destek almanız gerektiğini bilin. Psikoterapi veya ilaç ile kolayca aşabileceğiniz bu süreci kendinize zindan etmeyin. 

İstanbul'da yoğun sis: Sürücüler zor anlar yaşadı

İstanbul'da yoğun sis: Sürücüler zor anlar yaşadı

İstanbul'daki sis havadan görüntülendi

İstanbul'daki sis havadan görüntülendi