• $7,4513
  • €9,0629
  • 444.162
  • 1562.81
27 Ekim 2012 Cumartesi

Çocuğunuzu oto koltuğuna bağlamadan yola çıkmayın!

Hülya Yıldırım
Hülya Yıldırım
YAZARIN SAYFASI

Bayram çoğu aile için seyahat de demek. Otomobille yolculuk yaparken, çocuk oto koltuğu almak, çocuğunuzun güvenliği konusunda atabileceğiniz ilk önemli adım. İkinci adım oto koltuğunu otomobilinize doğru bir şekilde yerleştirmek, üçüncü adımsa kemerini asla açmamak...

Bayram bayram hoş değil belki ama gerekli! Şehirlerarası ya da şehir içi yolculuklarda, çocuk oto güvenlik koltuğu kullanılmadığı için pek çok çocuk yaşamını yitiriyor ya da hayat boyu sakat kalacak şekilde yaralanıyor. Ülkemizde    1 Haziran 2010 tarihi itibariyle trafikteki tüm araçlara bu koltuklar zorunluluk olarak getirilmesine rağmen, anne babaların yüzde 80'i bu kurala uymuyor.
Yasaya göre, boyu 135 santimetreden kısa ve kilosu 36'dan az olan çocuklar araçlarda oto koltuğuyla taşınacaktı. Kurala uymayanlara, 62 lira para cezası ve 15 ceza puanı uygulanacaktı. Ama hani, nerede?
Yasa var, otomobil var, çocukla yolculuğa çıkacak cesaret var ama otomobillerin çoğunda çocuk oto koltuğu yok! Oysa araştırmalar, bu koltuğun doğru kullanılmasıyla çocuk ölümlerinin yüzde 75 oranında azaldığını gösteriyor.
Çocukları 12 yaşından önce emniyet kemeriyle bağlamak ya da yolculuk sırasında çocuğu kucakta tutmak, ön ya da arka koltukta oturtmak onlar için hayati risk oluşturuyor. Ve maalesef çocuklarımız araçlarda anne ve babalarıyla seyahat ederken ayına-yaşına uygun güvenilir bir oto koltuğuna, doğru bir şekilde bağlanmadıkları için hayatlarını kaybedebiliyor.
Bebek ve çocuk koltukları yaklaşık yüzde 70 oranında arabalara hatalı yerleştiriliyor. Ayrıca, çocukların büyümesi sonucunda koltuğun küçük kalması nedeniyle herhangi bir kaza anında yaralanma riski artıyor. Bu nedenlerle önerilen, bebek ve çocuk koltuklarını arka koltukta herhangi bir yere sabitlemek ve asla hava yastığı olan ön yolcu koltuğuna koymamak. Aksi halde, bir kaza anında hava yastığı açılarak, bebeğin ciddi şekilde yaralanmasına neden olabiliyor.
Ayrıca, çocuğun ön koltuğa oturtulması, arka koltukta kapıya çok yakın bulunması, çocuk güvenlik koltuğunun kullanılmaması ve çocuğu kucakta taşıma gibi hatalı davranışlar sonucu, kaza anında çocuklar araçtan fırlayabiliyor. Çocuk güvenlik koltuklarının yanlış monte edilmesiyse, koruyuculuğu en aza indiriyor. Üstelik otomobilin ön kısmına ya da arka koltukta kapıya yakın kısımlara monte edilen çocuk güvenlik koltukları, hava yastıklarının açılması halinde boğulmalara ve yaralanmalara neden oluyor.
Çalışmalar; saatte 95 kilometreden az hızla giderken meydana gelen çarpışmalarda çocuk oto koltuğu kullananlarda ölüm olayına rastlanmadığı, ancak çocuk koltuğu olmayan otomobillerde 20 kilometre hızda bile ölümcül yaralanmalar olduğunu söylüyor. Koltuk kullanılmadığında bir çocuk veya bebek, 50 kilometre hızla sabit bir yere çarptığında göğsünün, kafasının çarpma olasılığı çok yüksek. Oto koltuksuz yolculuk eden bir çocuk kokpite çarpabilir, boynu kırılabilir ve otomobilden fırlayarak hayatını kaybedebilir. Oysa çocuk oto koltuğunun ölümle sonuçlanabilecek trafik kazalarında bebek ve çocuk ölümlerini en az yüzde 60 civarında azalttığı bilimsel çalışmalar sonucunda kanıtlanmış durumda.

"koltuk.jpg"

ÖNLEM ALDIĞINIZDAN EMİN MİSİNİZ?
× Son 27 yılda trafik kazalarında insan kaybımız: 140 bin kişi.
× Trafikte her saat 30, her gün 700 kaza oluyor.
× Trafikte her gün en az    20-25 kişi ölüyor ve 250-300 kişi yaralanıyor.
× Saatte 45 kilometre hızla hareket etmekte olan bir otomobil, ağaca çarptığında, arka camın içinde duran kola kutusu 7 kiloluk bir tuğla ağırlığına ulaşarak başınıza çarpabilir!
× Saatte 40 kilometre hızla giderken, sert bir yüzeye önden çarpıldığında, otomobildeki 30 kilo ağırlığındaki bir çocuk, yaklaşık 1 ton ağırlıkla öne doğru baskı yapar ve son derece üzücü sonuçlarla karşılaşılabilir. İşte bu nedenle, her zaman ve herkes tarafından araçlarda emniyet kemeri takılmalıdır.
× 50 kilometre hızla giden bir araçta kaza meydana geldiğinde, 18-20 kilo ağırlığındaki bir çocuk 500 kiloluk bir ağırlığa eşit hızla ileri fırlıyor.
× Çocuk koltuğunun kullanımının yaygın olduğu ülkelerde trafik kazalarında hayatlarını kaybeden çocukların oranı yüzde 3 civarındayken, zorunlu olmayan ülkelerde yüzde 46 oranında.
× Güvenlik önlemleri, ölümcül yaralanmalar, bebeklerde yüzde 71, çocuklardaysa yüzde 54 oranında azaltıyor.
× Türkiye'de trafik kazalarının yüzde 98'i insan hatasından kaynaklanıyor.
× Türkiye'de trafik kazalarında yaşamını yitiren her 100 yayadan 26'sı çocuk.
× Ülkemizde 15 yılda 360 bin çocuk yaralandı. 10 bin çocuk hayatını kaybetmiş. Bunların 6 bini ise 9 yaşından küçük.
× Araştırmalara göre, ülkemizde oto koltuğuna oturtulması gereken çocukların yüzde 80'den fazlası güvenli seyahat etmiyor. Ayrıca, çocukların yaklaşık yüzde 30'unun otomobilin ön koltuğuna oturmasına aileler müsaade ediyor. Bu sonuçlar, çocukların seyahat esnasında hayatlarının tehlikede olduğunu gösteriyor.
× ABD'de bir araştırmaya göre, çocuk oto koltuğunun doğru kullanılmasıyla çocuk ölümleri yüzde 71 oranında azalıyor.
× Çocuğunuzun kilo ve boy ölçülerini mutlaka bilin.
× Otomobilinizde ISOFIX bağlantı olup olmadığı hakkında bilginiz olsun.

HANGİ YAŞA HANGİ KOLTUK?
× 1 yaşına kadar (13 kiloya kadar) bebekler için yapılmış olan ana kucağı modeli, arka koltuğa, bebeğin yüzü arkaya bakacak şekilde monte edilmelidir.
× 4 yaşına kadar (9-18 kg. arası), hareketli çocuk güvenlik koltukları kullanılmalı, bunlar arka koltuğa öne bakacak şekilde monte edilmelidir.
× 4 yaşından sonra (15-36 kg. arası), çocuk, boy ve kilo olarak hareketli koltukları kullanamayacaktır ve henüz emniyet kemeri de kullanmaya hazır olmadığından yükseltici koltuklar kullanılmalıdır.
× Emniyet kemeri, ancak 12 yaşından sonra takılmalıdır.

ZORUNLULUK HALİNE GELDİ
× ISOFIX (otomobillerin arka koltuklarına çocuk güvenliği için eklenmesi gereken bir aparat) kullanımı ilk kez 2004 yılı şubat ayındaki ECE R44 yasal düzenlemelerinde yer aldı.
× Ancak o dönemde çok az araçta Top Tether bağlantı noktası vardı. Top Tether: Başın öne savrulmasını azaltan, dönme etkisini engellemeye yönelik bir sistem. Çocuk koltuğunun arka-üst tarafında yer alıyor.
× Şubat 2011 itibariyle tüm otomobil modellerinin EU (Brüksel direktifleri) gereğince ISOFIX ve Top Tether bağlantı noktasına sahip olması bir zorunluluk haline geldi.

<p>Hiçbir şey ortaya koyamayan, alternatif üretemeyen muhalefetin işi ve gücünün yalan söyleyerek se

'Muhalefet yalan, algı ve manipülasyonla oy devşirmeye çalışıyor'

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Engelli ve yaşlılara aşı uygulanmaya başladı

Gediz Deltası'nda kış kuşları kayıt altına alınıyor