• $8,2364
  • €10,0327
  • 484.788
  • 1441.33
29 Mayıs 2018 Salı

Yaratıcı endüstri ya da kreatif ekonomi

H. Hümeyra Şahin
H. Hümeyra Şahin
YAZARIN SAYFASI

Ekonomide hepimizin bildiği klasik sektörler var; otomotivden inşaata, bankacılıktan gıdaya… Gelişmiş ülkelerin +1 sektörü daha var; yaratıcı ekonomi. Yayıncılık, müzik, sinema, mimarlık, tasarım, reklamcılık, halkla ilişkiler gibi sektörlerin içinde yer aldığı bir ekonomi. Sermayesi entelektüel birikimi güçlü, sanat eğitimi almış, hayal gücü geniş ve bunu bir değere dönüştürebilen insan.

Yaratıcı ekonomi, gelişmiş ülkelerin kalkınma stratejileri arasında önemli bir yer tutuyor. Dünyada henüz yerleşik bir kavram yok. Kültürel sektör, yaratıcı endüstri, hatta telif hakları endüstrisi gibi tanımlamalar kullanılıyor.

Güzel, etkileyici, anlamlı dediğimiz her şey bu sektörden çıkıyor. Senaristler, yönetmenler, yazarlar, halkla ilişkiler uzmanları ve müzik muhitlerine mensup insanlar sektörün aktörleri.

Bilginin kolay ulaşılabilir olduğu bu çağda artık esas olan bilginin yorumlanma becerisi… Asıl rekabet, fark yaratacak beceri ve yeteneklerin sergilenebilmesinde. Tüm şehirlerin gittikçe birbirine benzediği dünyada, yerel değerleri evrensel düzleme taşıyabilecek bir ufka sahip olabilmek önemli olan.

Artık tüm uluslararası havalimanları birbirinin benzeri. Adeta yeni bir ülkeye, kültüre geçtiğinizi fark etmiyorsunuz bile. Böyle bir ortamda bu geçişi hissettirecek yerel ama evrensel dokular oluşturabilmek, işte bu kreatif endüstrinin mahareti mesela.

Klasik sektörlerin ürettiği ürünlerin nakliyesinin geçmişe göre çok daha kolay olduğu bu çağda, kreatif sektörün ürettiklerinin katma değer potansiyeli de çok daha yüksek ayrıca. Üstelik bu sektör, diğer klasik sektörler için de inovasyon katkısı sağlıyor, yeri geliyor hepsine yön veriyor.

Bu sektörün altyapısını oluşturan mekanlar kütüphaneler, müzeler, sanat galerileri, yayınevleri, kültür merkezleri gibi görünse de aslında bundan çok daha öte. Zira tüm sektörler, kreatif sektörün ışığından yararlanıyor.

Yaratıcı ekonomi sektörünün dünyadaki gelişmiş örnekleri Londra, Amsterdam, Hong Kong gibi şehirler. Türkiye’de ise elbette İstanbul. Ülkemizde yaratıcı ekonominin dinamosu denebilir. Fakat elbette diğer dünya metropolleri ile kıyasladığımızda İstanbul bu konuda geride kalıyor. Ama büyük bir potansiyele sahip. Önemli olan bu konuda tüm paydaşların dahil olacağı bir strateji üretmek ve bunu etkin şekilde yönetmek.

Devletin kültür-sanatla ilişkisi söz konusu olduğunda, ‘teşvik edici’ olma misyonunun her zaman altını çiziyoruz. Fakat potansiyelin harekete geçirilmesi noktasında daha aktif bir rol alması gerekiyor.

Devlet yönetim yapısının yeni bir düzenlemeye tabi olduğu böylesi bir dönemde ‘yaratıcı endüstriler bakanlığı’ misyonu üstelenecek bir birimin oluşması son derece önemli. Nitekim İngiltere başta olmak üzere kimi ülkeler bu konuda yeni departmanlar açmış durumda. Kreatif endüstriler, bu ülkelerde devlet teşviki ile yeni çağın inşasında yerlerini alıyorlar.

Ülkemizde kültür politikalarının Turizm Bakanlığı’nın gölgesinde yürütüldüğü bir gerçek. Bakanlıkların görev alanları yeniden düzenlenirken bu ilişkilerin doğru konumlandırılması ve dijital & kreatif endüstrinin de kendine yer bulması, yerel değerlerimizin evrensel düzleme taşınmasında da hayati önem taşıyor.

<h3><strong>Haftanın magazin başlıklarını Akşam Gazetesi Magazin Müdürü Barış Kocaoğlu ve Eda Cabul

Kerem Bursin kafelere gidenlere 'salak' dedi, Maldivler'e gitti!

Türkiye'nin ilk silahlı insansız deniz aracı, füze atışlarına hazır

İzmir'de denizin yüzeyini 'deniz marulu' kapladı

Halk pazarları Covid-19 tedbirleriyle açıldı