• $7,5345
  • €8,9837
  • 411.286
  • 1541.98
01 Nisan 2011 Cuma

Başbakan, Suudi 'kefaletini' kaldırma peşinde

Diyelim ki bir gömlek üreticisisiniz, Suudi Arabistan'da yatırım yapmak istiyorsunuz. Bundan beş, altı yıl öncesine kadar yabancı yatırımcı olarak kendinize bir kefil bulmak zorundaydınız.
Arap yarımadasında, Ortadoğu'da çoğu ülkede bu kefilin adı 'sponsor' diye geçiyor.  Sponsor dediğim maddi destekleyici değil, size iş yapmanız için kefil olan, karşılığında da düzenli ödeme yaptığınız yerel kişi.
Suudi Arabistan, yabancı yatırımlar için bu kefalet sistemini kaldırdı ama hala iç piyasada iş yapacaklar için sistem zorunlu.
Aynı örnekten gidelim, gömlek üreticisi olarak Suudi Arabistan'da yatırım yapabiliyorsunuz ancak iş bayileşmeye, mağaza açmaya geldi mi yine kefil bulmak zorundasınız.
Başbakan Erdoğan'ın gündeminde de bu kefalet sistemi var. Geçen hafta Suudi Arabistan'a giden Başbakan Erdoğan bir kez daha sıkıntıyı Suudi yetkililere iletmiş.
Şenay Büyükköşdere dün bizim gazetede, ayaklanmalardan korkan Kral Abdullah'ın '400 milyar dolarlık' hayat öpücüğü vereceğinin haberini yapmıştı. 400 milyar dolarlık yeni yatırım, Suudi ekonomisini canlandıracak, piyasaya pompalanacak yeni para tüketimi de artıracak.
Türk Suud İş Konseyi Başkanı Ali Bayramoğlu, Türk işadamları için özellikle gıda, tekstil, deri, inşaat malzemeleri, lüks tüketim malzemeleri yatırımlarının cazip olduğunu vurguluyor.
Bir de şunu anlatıyor. Başbakan Erdoğan'ın gezisi sırasında açılan Ziraat Bankası şubesi iki ülkenin ticari ilişkilerine büyük ivme kazandıracak. Artık Türk işadamları teminat mektubu için yabancı bankaların aracılığına ihtiyaç duymayacak.

Üç kuralı uyguladı, Türkiye'yi dünya şampiyonu yaptı
DONDURMA sonuçta temel besin kaynağı değil. Üstüne üstlük biz Türkler, eylül ayı gibi dondurmayla ilgimizi kesiyoruz, nisan, mayıs ayına kadar pek hatırlamıyoruz.
Nasıl oluyor da, Türkler dondurma tüketerek dünya şampiyonu oluyor?
Önce rakamları vereyim: Dondurma pazarı geçen yıl yüzde 28 büyüyerek, 1 milyar TL'lik pazar hacmine ulaştı. Kişi başına dondurma tüketimi düşük ama kalabalık nüfus sayesinde, pazarın en büyüğü Algida, ev dışı dondurma tüketiminde dünya şampiyonu oldu. Toplam dondurma tüketiminde de Almanya'yı geride bırakıp, ABD'den sonra ikinci sıraya yükseldi. Bu da Algida için yeni yatırım demek. Çorlu'dan sonra ikinci fabrikasını Anadolu'da muhtemelen Konya'da kurmak üzere fizibilite çalışmalarına başladı.

Yeni iş kapısı kısmını bir kenara bırakalım, dondurma tüketimi nasıl oldu da rekor kırdı?
Algida'nın sahibi Unilever Türkiye Gıda Pazarlama Başkan Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Seçkin ile önceki akşam buluştuğumuzda formülü çok basit anlattı:
'Inovasyon (yenilikçilik), bulunurluk ve reklam gücü.'
Fark etmişsinizdir, televizyon karşısına oturduğumuzda en sık gördüğümüz reklamlardan biri dondurmacıların. Mustafa Seçkin, 2011 yılı için de reklam yatırımlarını yüzde 30 artıracaklarını söylüyor.
Tüketici reklamı görüyor ve sokağa çıktığı anda da elini uzattığı yerde dondurmayı buluyor. 230 bin dondurma kabini varmış, Algida'nın. Neredeyse her sokakta bir kabin.
İşin bir de 'tüketici odaklı' faaliyet kısmı var. Mustafa Seçkin, 'Tüketiciyi anlamaya ve taleplerini doğru okumaya çalışıyoruz' diyor. Nitekim bu yıl piyasaya çıkaracakları kesme Maraş, baklavalı, meyveli gibi 14 ayrı yenilikçi üründen söz etti, Mustafa Seçkin.

<p>Samsun'da eski eşi E.M.'yi sokak ortasında 5 yaşındaki kızlarının önünde öldüresiye döven İbrahim

Samsun'daki caninin ifadesi ortaya çıktı: Bir anda gözüm döndü ve sinir krizi geçirdim

İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Iğdır'da esnaf ziyareti yaptı

Mavi Vatan 2021 Tatbikatı'nın Seçkin Gözlemci Günü başladı

Başkan Erdoğan, Mavi Vatan 2021 Taktik Tatbikatı'na canlı bağlantıyla katıldı