Yılını hatırlayamadım, bir tören nedeniyle gittiğimiz Mısır’da Akif Beki’nin İskele Sancak programı için Fehmi Koru, Murat Çelik ile birlikte gece Kahire’den medya kentine gidiyoruz. Şahin marka otomobilde üç erkek arkada, ben önde koltuğa yapışmış, Mısırlı şoföre farını açmasını, hız yapmamasını anlatmaya çalışıyoruz ama ne mümkün. Şoför kendinden emin, “Ben görüyorum, sen görmüyor musun?” diyor.
Bizde hava karardımı farlar açılır da, kurallara riayet edilir mi, o başka.
Yaş almışlar için maalesef yapacak pek fazla bir şey yok. Onlar saygısızca araba kullanmaya devam edecek, tek korkuları da trafik cezaları olacak diyordum. O yüzden de çocukları, gençleri trafik konusunda bilinçlendirmeye çalışan sosyal sorumluluk projelerini önemsiyorum. Hafta başında Mercedes Benz Türk’ün trafikte var olmayı, trafiğe uyum sağlamayı, trafik bilincini aşılamayı hedeflediği projesinden söz etmiştim. Toplantısına katıldığım bir başka projeyi de Renault yürütüyor. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar 13 yıllık proje için, “Türkiye’nin en uzun soluklu yol güvenliği eğitim projesi” diyor. Projenin ne zaman biteceğini de şöyle anlatıyor:
“Trafik herkes için güvenli hale gelinceye kadar da iş başındayız.”
‘Sokakta İlk Adımlar’ projesine 2003 yılında 8 yaşındayken katılan Ahmet Alper Mert’i dinledim.
19 yaşına gelmiş Ahmet Alper Mert, “Trafikte hayatta kaldım. Hele hele İstanbul trafiğinde hayatta kaldım. Ehliyetimi tek seferde aldım” diyordu.
Ölen 100 yayadan 26’sı çocuk
Ahmet Alper Mert’in “Trafikte hayatta kaldım” sözleri istisna değil. Maalesef ki Türkiye’de trafik kazalarında yaşamını yitiren her 100 yayadan 26’sı çocuk ve bu oran Avrupa Birliği ortalamasının çok üstünde.
‘Sokakta İlk Adımlar’ projesinin paydaşlarından Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Hitay Güner, “1993 ila 2003 arasında kazalar 2 kat, 2003 ila 2013 arasında ise 3 kat arttı” diyor.
Cahil cesaretine, şuursuzluğa karşı önlem alınmazsa 10 yıl sonraki trafiği, varın siz düşünün.
Etki analizi olmadan, olmaz
Sosyal sorumluluk projelerinde ‘etki analizi’ yapılmadan, projenin sağladığı fayda ölçümlenmeden yola devam edildiğinde kim bilir belki de sadece göle maya çalınıyor. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, projede yer alan çocukların velilerinin katıldığı anket düzenlediklerini aktarıyor:
“Eğitimden yararlanan çocuklarımızın yüzde 98’i yaya geçitlerinde trafik lambalarına uyuyor. Karşıdan karşıya geçerken yüzde 84’ü eskisine göre daha dikkatli. Yüzde 81’i velisini otomobil kullanırken, trafik kurallarına uyması için uyarıyor. Yüzde 69’u, velisi emniyet kemerini takmadığında uyarıyor.”
Çocukların da yüzde 90’ı otomobilde kemerini bağlıyormuş.
Trafikte hayatta kalmanın ilk adımını yüzde 90 da olsa, geçmiş.