• $32,3726
  • 35,0331
  • 2325.15
  • 9141.9
17 Aralık 2017 Pazar 01:00 | Son Güncelleme:

Bu AVM’ye ‘uçarak’ gidiliyor

Bu AVM’ye ‘uçarak’ gidiliyor

İstanbul’un kuzey ormanlarının yanı başında yükselen Vadi İstanbul, son yılların en yüksek dolulukla açılan AVM’si oldu. Mağazaların yüzde 95’i açık. Avrupa Yakası’nın ilk La Fayette’i de önümüzdeki günlerde yerini alacak. Vadİstanbul’un dikkat çeken bir diğer özelliği ise metrodan AVM’nin içine giden Havaray’ı. 

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

İstanbul nüfusu her geçen gün artarken, 3-4 sene önce ‘dağ taş’ olan pek çok bölge de yerleşim yeri haline geldi. Şehrin kuzey yakası bunun en belirgin örneklerinden. Belgrad Ormanları’nın yanı başında bulunan Evyap’ın 30 yıllık fabrikasının yerinde şimdi ofisleriyle, konutlarıyla, AVM’si ve oteliyle adeta sıfırdan kurulmuş lüks bir şehir yükseliyor. İlk iki etabı hayata geçen Vadİstanbul’da 3 etabın da tamamlanmasıyla 42 bin kişi yaşayacak.

120 BİN KİŞİ YAŞAYACAK

Devam eden ve 2 yıl içinde açılacak projelerle birlikte, ise bundan birkaç sene evvel ‘kuş uçmaz kervan geçmez’ denilebilecek bölgede yaşayan kişi sayısı 120 bini bulacak. Şişli Etfal Hastanesi de yakında buraya taşınacak. İşte bu yeni ama hızlı gelişen bölgeye geçtiğimiz günlerde İstanbul’un en büyük alışveriş merkezlerinden (AVM) biri açıldı. Vadi İstanbul’un 2. Etabında hayata geçen AVM, son yıllarda İstanbul’da en yüksek doluluk oranıyla açılan merkez oldu. Avrupa Yakası’nın ilk Lafayette’i de önümüzdeki günlerde AVM’de yerini alacak.

YATIRIM TUTARI 1 MİLYAR DOLAR

Vadİstanbul AVM’nin en dikkat çeken özelliklerinden biri de merkeze ‘uçarak’ gidilmesi. Toplam 1 milyar dolar yatırımla Artaş, Evyap ve İnvest İnşaat ortaklığıyla hayata geçen Vadi İstanbul’un çevresindeki alt yapı yatırımları için 138 milyon TL harcanmış. Bu yatırımlardan biri de Seyrantepe metrosundan AVM’nin içine kadar giden havadan giden raylı sistem ‘Havaray’. Projenin ortaklarından İnvest İnaaş’ın yönetim kurulu başkanı Bahattin Uçar’la Vadi İstanbul AVM’yi ve yeni projelerini konuştuk.

- Vadi İstanbul AVM’yi açtınız, nasıl gidiyor işler, memnun musunuz?

AVM’yi 4 Eylül’de açtık. Ziyaretçi sayımız çok iyi. Alışverişlerden çok memnunuz. Marka karmasına baktığımızda hem müşterilerin hem markaların memnuniyetini görüyoruz. Vadi İstanbul son 10 yılda Türkiye’de en büyük doluluk oranıyla açılan AVM’si oldu. Son dönemde açılan AVM’lerin çoğu yüzde 30-60 dolulukla açıldı. Bizde ise şu anda mağazaların yüzde 95’i açık durumda. Tabii önemli olan nitelikli doluluk. Yeme içmede, tekstil markalarının hemen hemen hepsinde iddialıyız. Türkiye geneline baktığımızda AVM’lerde yeme-içme alanların toplamın yüzde 9-11’ine denk gelir. Bizim yeme- içmeye ayırdığımız alan yüzde 24. Artık insanlar AVM’de sadece alışveriş yapmıyorlar, sosyalleşiyorlar. Bu da bizim en güçlü yanımız da bu. 

GALERİ LA FAYETTE GELİYOR

- Kaç marka var Vadİstanbul’da?

83 bin metrekare kiralanabilir alan olan bir AVM’miz var. Önümüzdeki yıl da AVM’ye entegre olan 3’üncü etapla birlikte 103 bin metrekare kiralanabilir alana dönüşecek. Tabii ortak alanlara, otopark alanlara baktığımız zaman 450 bin metrekarelik bir AVM’den söz ediyoruz. Türkiye ölçeğinde büyüklük ve marka karması açısından ilk 5’te sayabileceğimiz bir yapı oldu. Bizde de 230 değişik marka var. Çok yakında Avrupa Yakası’nın ilk Galeri Lafayatte mağazası Vadi İstanbul’da açılacak. 10 bin metrekarelik bir alan içinde 450 marka olacak. Yani Lafayette de açıldığı zaman Vadi İstanbul bünyesindeki marka sayısı 700’ü bulacak.  

BENCE BU FİYATLARI ÇOK ARAYACAĞIZ

- Bu arada dövizdeki yükseliş ve faizler de malum. Bu durum piyasayı nasıl etkiliyor?

Faiz ve döviz satışlar üzerinde çok büyük etkisi olan unsurlar. Faizler yüksekse, yatırımcı mevduata yöneliyor. Bizim maliyetlerimiz de etkileniyor. Demirde nisandan bu yana yaklaşık yüzde 30’luk fiyat farkı var. Camda çimentoda da benzer artışlar var. Biz bunun sadece yüzde 5’ini fiyatlara yansıttık. Daha stabil döneme girdiğimizde bu oranlar fiyatlara yansıtılacak. 2018’de yüzde 10-20 arasında zamlar olacağını düşünüyorum. Bu aslında bir fırsat dönemi. Para kazanmak için kitlelerin beklemeye geçtiği zaman alım yapmalı. Bence İstanbul’da bu fiyatları çok arayacağız.  

 

2018’in 2016’dan da 2017’den de iyi olacağını düşünüyorum. Sektör önümüzdeki yıl satış rekoru kıracaktır.

2018’DE YENİ PROJELER GELİYOR

-Vadİstanbul’a yakın bir projeniz daha var. Vadi Koru’dan sonra bölgede yeni yatırımlar planlıyor musunuz? 

Vadi Koru Vadi İstanbul’un 3. Etabının hemen karşısında butik bir proje. Önümüzdeki 6-7 ay içinde Göktürk’te arsasını satın aldığımız, etrafındaki parsellerle de kat karşılığı birleştirerek yaptığımız bir projemiz olacak. 2018’de bir de Zeytinburnu’nda Veliefendi Hipodromu’nun hemen artasında Panaroma isimli 650 konutluk bir kentsel dönüşüm projesine başlayacağız.  

Yeni bir AVM olmamıza rağmen günlük ziyaretçi sayımız 27 bine ulaştı. Önümüzdeki 6 ayda ise beklentimiz 50 bin.

TEKSTİLDE KAPASİTE 2’YE KATLANACAK

- Devam eden bir de tekstil işiniz var. Hangisi önce başladı, inşaat mı tekstil mi? 

Biz aileden inşaatçıyız. İnşaatçıyken tekstilci olduk. Düzce’de 2004 yılında faaliyete geçirdiğimiz bir iplik fabrikamız var. Ham pamuğu penye ipliğe dönüştürüp, ihraç ediyoruz. Şu anda 3 vardiya çalışıyoruz. 200 kişilik istihdamımız, yıllık 80-85 milyon TL gibi de bir ciromuz var. 2018’de orada bir modernizasyon ve kapasite artışı yatırımımız olacak. Ve mevcut kapasitemiz kadar bir kapasiteyi de ilave edeceğiz. İstihdam da 400 kişiye çıkacak. 

BİZİMKİSİ TRAMVAYIN ‘HAVADAN GİDENİ’

- Bir de Havaray’ınız var. Ne demek Havaray?

Bölgede böyle büyük bir yatırım yapınca, 100 bin nüfusun yaşayacağı bir yerde altyapı sorunlarını da çözmemiz gerekiyordu. Bölgedeki altyapı ve üstyapı maliyetlerini de biz üstlendik. Vadi İstanbul’un çevresine harcadığımız bütçe 138 milyon TL’yi buldu. Bunun 65 milyon TL’lik kısmını ise Havaray oluşturdu. Havaray, AVM’mizin 2’nci katından Galatasaray Stadı’nın avlusuna ve Seyrantepe metro istasyonuna giden, viyadüklerin üzerine rayları döşediğimiz yatay bir asansör. Bunun bir benzeri Taksim’deki nostaljik tramvay. Sadece bizimkisi karadan değil havadan gidiyor. Saatte 3500 kişi taşıma kapasitesine sahip. Galatasaray stadının oraya metroyla gelince, oradan havaraya bağlanıp, AVM’nin içinde inebiliyor. Şu anda ücretsiz olarak bu hizmeti biz sunuyoruz. İleride de Ulaşım A.Ş.’ye devrini yapacağız.  

Aylık ortalama 30-35 daire satıyoruz. Bu sene ekim ayında da 40 daire satışını yakalamış durumdayız. Tahminimce Vadİstanbul’da konutlar ocak-şubat gibi bitmiş olur. 

ÜST GELİR GRUBU İÇİN YENİ BİR ŞEHİR KURUYORUZ

- AVM’lerle markalar arasında bitmek bilmeyen bir kira anlaşmazlığı var. Sizde durum nasıl? 

Biz AVM’yi kiralarken, ‘kiracılarımız para kazanmalı. Biz de o paradan bir pay almalıyız’ dedik. Kontratlarımızı döviz bazında yapsak da cirodan pay aldığımız için zaten gelirimiz TL. Kiracılarımızın dövizdeki dalgalanmadan etkilenmesi mümkün değil. Neticede biz AVM’mize de güveniyoruz. Kiracılarımızın para kazanacaklarını biliyoruz. Sadece Vadi İstanbul’da 42 bin kişi yaşayacak. Çevresinde devam eden ve 2 yıllık dönemde açılacak projelere baktığımızda 120 bin kişinin yaşayacağı bir alan burası. Bunun dışında Göktürk, Kemerburgaz da bizim hinterlandımızda. Biz aslında Vadi İstanbul olarak burada üst gelir grubunun olduğu yeni bir şehir inşa ediyoruz. Bu bölgede 1+1 ev kiralamak istediğinizde ödeyeceğiniz en az para 3 bin TL. Dolayısıyla alım gücü yüksek bir kitleden bahsediyoruz.  

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı
Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!
Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi
Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi