• $9,6153
  • €11,2367
  • 553.564
  • 1479.93
19 Aralık 2010 Pazar

Twitter muzaffer Google Facebook yenik Yahoo

Google klasik, alışılagelmiş şirketlerden değildir ve olmayı hedeflememektedir de...
Google'ın Zürih araştırma-geliştirme merkezinde bu hoş geldiniz cümlesiyle karşılanıyoruz. Tıpkı Google'da işe başlayan istisnasız her elemanın, posta kutusuna düşen ilk mesajın, ilk cümlesinde Google kurucularının bu cümlesiyle karşılandığı gibi.
Google'ı, bir zamanların AOL gibi devlerinin yıkıldığı, Yahoo gibi devlerinin kökünden sallandığı İnternet dünyasında başarılı kılan etkenlerin başında bu cümleyle başlayan vizyonu geliyor.


Google'ın Mountain View'deki merkezini ilk kez 8-9 yıl önce, San Fransisko'ya başka bir iş nedeniyle gittiğimde, fırsat bulup ziyaret etmiştim. Google'ı bir arama makinesinden çıkartıp, pek çok insanın hayatının vazgeçilmez parçaları olacak çeşitlilikteki servisleri geliştirecek Google Labs'in temellerinin atıldığı dönemdi. Gazetelere ve İnternet'e verdikleri ilanla orijinal fikri olan herkesi Google'da çalışmaya davet ediyorlardı. Google'da işe kabul edilmek için o yıllarda henüz, bugün olduğu gibi kılı kırk yaran bir sürü mülakattan geçmek gerekmiyordu. Ama kuruluşundan beri klasik, alışılagelmiş bir şirket olmayan ve olmayı da düşünmeyen Google yine en iyileri seçmeye çalışıyordu. Bunu başardığının kanıtı da Google Labs'in kuruluşundan kısa bir süre içinde doğuracağı servislerin başarısıydı.


Mountain View'deki Google merkezi ilk gittiğimde tek bir binadan ibaretti. Dışarıdan pek alışılagelmemiş bir hali yoktu doğrusu ancak içine girince alışageldiğiniz şirketlerden birinde olmadığınızı hemen anlıyordunuz. Geçen sene ABD Dışişleri Bakanlığı'nın, 'Sosyal medyanın siyaset ve pazarlamada yenilikçi kullanımları' konulu bir eğitim programı dahilinde ziyaret ettiğimde karşımda bulduğum kampus ise, alışılagelmişin dışında kalan çalışma ortamı özellikleriyle her bakımdan etkileyiciydi.
Google'ın Zürih ofisinde de, Mountain View'daki ortamın küçük ölçeklisi yaratılmış. Google Türkiye Ülke Direktörü Bülent Hiçsönmez'den öğrendiğim kadarıyla bu eğlenceli, rahat, paylaşımcı çalışma ortamı dünyanın dört bir yanındaki Google ofislerinin ortak paydası.


Eleman seçme süreci ve çalışma ortamındaki farklılıklar Google'ı alışılagelmiş bir şirket olmaktan çıkartan etkenlerden ikisi sadece. Ama Google'ı Google yapan asıl vizyonu, çıkardığı her ürünü kullanıcı dostu ve yalın yapmaya yönelik Ar-Ge çalışmalarına verdiği önem. Bu öyle bir Ar-Ge çalışması ki, ürün kullanıma sunulduktan sonra da hep devam ediyor.

Google'ın ana sayfasını düşünün. Tepede bir Google logosu, altında sözcük girebileceğiniz bir arama kutucuğu ve birinde 'Ara', diğerinde  'Kendimi şanslı hissediyorum' yazan iki düğme. Bu kadar basit ve aynı zamanda bu denli işlevsel...
İnternet'in kısa tarihindeki başarılı servislere bakınca da kullanıcının ihtiyacı olduğu bir işlevselliği hep aynı yalınlık, hep aynı sadelikle vermeyi başaran markaları görmemiz boşuna değil. Yahoo, AOL, Amazon, eBay, Blogger hepsi bu türden markalar.
Öte yandan şirket olarak büyüdükçe, ana sayfalarını karmaşıklaştıran, pek çok özelliği karman çorban tek bir ana sayfanın içine tıkıştırmaya çalışan devlerin zaman içinde nasıl küçüldükleri, hatta yok oldukları da ayrı birer ibret öyküsü. AOL ve Yahoo bu türden şirketlerin başında geliyor.

Google ise başarısını, çıkardığı her yeni servisi Google'ın ana sayfasını karmaşıklaştırarak sunmak yerine, her birini kendi kimliğiyle ayrı birer servis olarak konumlandırmasına borçlu.


Google ve Yahoo örneklerinin izlediği farklı rotaları, günümüzün yeni bitme devleri Facebook ve Twitter ile karşılaştırınca da benzer bir tablo görmüyor musunuz?
Facebook'a bakınca karşımda on yıl öncesinin Yahoo'sunu, Twitter'a bakınca beş yıl öncesinin Google'ını görüyorum. Facebook, tıpkı on yıl öncesinin Yahoo'su, AOL'i gibi İnternet'in her şeyi olma beyhude çabası içinde. Ana sayfasına durmadan yeni özellikler ekliyor, verdiği servislerle gitgide daha fazla karmaşıklaştırıyor. Twitter ise her ne kadar yeni yüzünü eskisine göre biraz karmaşıklaştırılmış bulsam da, hala yalınlıktan yana.


İşte bu nedenle Facebook'un bundan on yıl sonra İnternet'te façası çizilmiş bir marka olarak dolanacağına, Twitter'ın ise yeni medyanın gözdesi olacağına çok daha fazla şans veriyorum.

Yeni Sosyal Medya  www.twitter.com/yurtsan - www.neonebu.com

<p>Sosyal medyada viral olmuş haftanın en eğlenceli videolarını 'GÖRMELİSİN'!<br></p>

En Zor Çocuk Oyununu 'Görmelisin'!

Nesli tehlike altındaki şah kartal, Ankara'da tüfekle vuruldu

Tavşanlı Höyük'te bölgenin 'endüstrileşmiş ticaret merkezi' olduğuna dair bulgulara ulaşıldı

Kesilen ağaçtan bir anda kan akmaya başladı!