Manga sanki şarkısında geleneksel yayıncılara seslenmiş:
'Gidiyorum buralardan, dönüyorum durmadan / Uyan artık uyan, bitti rüya'...
iPad ile başlayıp Android tabletlerle devam eden dijital içeriği paralı yapmak hülyasının sonu geleneksel yayıncılar için hüsran oldu.
Geleneksel yayıncılar iPad'le birlikte hayatımıza giren uygulamacıkların (apps) gazetelerini, dergilerini tıpkı basılı versiyonlarında olduğu gibi sayfa sayfa çevrilecek bir formatta yayınlayabilmeyi nihayet olanaklı kılan bir mucize gibi karşıladılar. iPad'in heykelini dikip, tapınacaklardı neredeyse. Steve Jobs'un ölümünün ardından Jobs'u neredeyse peygamber seviyesine çıkartmalarının nedeni de, dijitalden para kazanmalarının yolunu açacağına inandıkları bu mucizeye tapınmalarıydı.
Oysa uygulamacıkların getirdiği bir yenilik yoktu yayıncılık dünyası için. Evet uygulamacıklar oyunlar gibi eğlencelik bazı kullanıcı deneyimleri için devrim niteliğindeydi. Ancak yayıncılık açısından hiçbir pratik değeri yoktu. Yayıncılık vizyonları geçmiş yüzyılda kalmış bazı yayıncılar için dijital versiyonlarını tıpkı basılı versiyonlarının formatında yayınlayabilmek rüyası iPad çıkmadan önce de vardı. Sayfa sayfa çevrilen e.dergiler, e.gazeteler yayınlamaya çalışan inatçılar İnternet'in ilk yıllarından beri hep vardı. Yenilgiye doymayan somun pehlivanları gibi sürekli denediler, sürekli hüsrana uğradılar.
Sorun teknolojide değildi. iPad ya da tablet ya da falan fişmekan teknolojisi dertlerinin çaresi olamazdı. Anlayamadıkları şuydu. İnternet bambaşka bir mecraydı ve İnternet yayıncılığı yapacaklarsa, İnternet'in doğasına uygun bir formatta yapmaları gerekiyordu.
Massachusetts Institute of Technology (MIT) tarafından yayınlanan Technology Review dergisinin Genel Yayın Yönetmeni Jason Pontin de, yayıncılara uyanın artık rüyanızdan demeye getiren bir yazı yazdı geçenlerde= http://bit.ly/J6FuVA
Nielsen'in bir araştırmasından aktararak verdiği rakamlar çarpıcıydı... Geçen ay tablet bilgisayar ve akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 30'u bir haber uygulamacığı yüklemişti cihazına. Öte yandan bu uygulamacıkları para ödeyerek yükleyenlerin oranı sadece yüzde 19'du.
Büyük umutlarla uygulamacık yayıncılığına adım atan Financial Times bir yıl çabaladıktan sonra çekilmişti bu alandan.
Technology Review 124 bin dolar harcayarak geliştirdiği uygulamacığı ile iPad'de topu topu 353 paralı abone kazanmıştı.
Wired Dergisi'nin 33 bin 237 dijital abonesi toplam abone sayısının sadece yüzde 4.1'ine karşılık geliyordu.
Geleneksel yayıncıların uygulamacık dünyasına hücumu, yaşanan büyük hüsranın ardından ABD'de durulmuş durumda. Türkiye'de ise furya devam ediyor. Gazetelerimiz, dergilerimiz, TV kanallarımız tablet bilgisayarlar için uygulama geliştirip, büyük bir iş başarmış gibi ilan etmeye devam ediyorlar.
Yakında acı gerçeği onlar da görecek ama buradan bir kez daha tekrarlayayım. Yayıncılığın geleceği sayfaları fışt fışt diye çevrilebilen fantezi uygulamacıklarda değil, eski dost 'Web' yayıncılığında.
Uyan artık uyan, bitti rüya...
------------
twitter.com/yurtsan - onkapak.com/yurtsan