• $7,3657
  • €8,9571
  • 437.054
  • 1536.11
14 Ağustos 2011 Pazar

NY'a taksi satamadık çorba satalım

Yurtsan Atakan
Yurtsan Atakan
YAZARIN SAYFASI

New York'a Karsan taksi beğendiremedik, Knorr yöresel çorba satalım. Nereden mi çıktı şimdi bu ilk bakışta anlamsız gelen cümle? Anlatayım...
Basında çıkan haberlerden hatırlayacağınız gibi New York Belediyesi'nce açılan taksi ihalesine Karsan'ın geliştirdiği özel bir modelle katılmıştık ve ihaleyi Nissan'a kaptırmıştık. Daha doğrusu belki ihaleyi kaybetme haberimizi kaçırmışsınızdır ama Karsan'ın taksisini mutlaka hatırlıyorsunuzdur. İhale öncesinde ve sürecinde medyamızda bol bol haberleri yayınlanmıştı ama ihaleyi kaybetme haberimiz birkaç satırla geçiştirilmişti ne de olsa.
Oysa Karsan'ın gerçekten çok başarılı tasarımı kadar ihaleyi kaybetmesinin altında yatan nedenler de hakkında bolca yazı yazılmasını hak ediyordu.
Anadolu Bilişim Genel Müdürü sevgili dostum Çetin Uygun, New York uçağından iner inmez aradı. Uçakta bir otomobil dergisinde NY taksi ihalesiyle ilgili bir makale okumuş. 'Mutlaka okumalısın' diyerek kısaca anlattı.
İki gün sonra dergi kargoyla masamdaydı. Ünlü Motor Trend dergisinin Temmuz sayısı. Frank Markus imzalı köşe yazısında Karsan'ın taksisine övgüler düzülüyor. İhaleyi aslında Karsan'ın kazanması gerektiği, Nissan'ın kazanmasının NY için bir kayıp olduğu vurgulanıyor.
'Taksi ve Lisans Komisyonu, NY için tıpkı Londra taksileri gibi dünyada sadece NY'a özgü ve ilk bakışta NY taksisi olduğu anlaşılacak benzersiz bir model seçme şansına sahipti', diyor yazar. 'Geniş, havadar, eğlence sistemleri ile donatılmış, bilgisayarlar için USB girişi olan, kişisel klima kontrollerine sahip, panoramik tavan pencereli model seçilebilirdi. Tekerlekli sandalyeli bir müşterinin aracın her iki yanından da yardımsız binebildiği, kendini bağladıktan sonra dört yolcuya daha yer bırakabildiği model olabilirdi bu'...
Tüm bu avantajların Karsan'ın taksi modelinde olduğunu ve New Yorkluların da yüzde 65,5 oy oranıyla bu modeli tercih ettiğini belirten yazıda, Nissan'ın sıradan bir modelinin seçilmiş olmasını eleştiriyordu yazar. Çok başarılı tasarımına rağmen Karsan V1 modelinin kazanamamasının nedeni de açıktı yazara göre. Karsan'ı seçmek komisyona çok ağır sorumluluklar yükleyecekti çünkü Karsan tanınmış bir marka değildi.
İşte size anlamakta hep büyük zorluk çektiğimiz bir gerçek. Başbakan'ın Türk otomobil sektörüne yerli otomobil üretin direktifini verirken, Ulaştırma Bakanı'nın Google'a rakip yerli arama makinamızı geliştirmeliyiz derken, BTK Başkanı'nın telekom operatörlerini neden Türk malı bir cep telefonu geliştirmediniz hala diye azarlarken unuttuğu nokta da burada. Küresel ekonomide iş artık tasarım Ar-Ge'si ile bitmiyor. Başkalarınca geliştirilen teknolojilerle üretilmiş komponentleri, en kullanışlı modellerin tasarımında kullanmak da önemli bir meziyet tabii ki ama yeterli değil. Hatta model tasarımıyla yetinmeyip teknolojiyi bizzat geliştirmek bile yeterli değil.
Küresel pazarda başarılı olmak için marka olmak gerekiyor. Marka olmak için ise pazarlama yatırımı yapmak. Ve belki daha da önemlisi -çoğunlukla gözden kaçan nokta- dünyaya açılmadan önce kendi iç pazarında başarılı olmak...
Knorr Dünya Başkanı Gail Klinworth ve Unilever Gıda Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Seçkin'le yaptığımız akşam yemeği sohbetinde öğrendim. Knorr Türkiye'nin 2005'te yaptığı 'yöresel çorba' yeniliği, Knorr'a tüm dünyada örnek olmuş. Knorr, Türkiye'deki başarının ardından daha pek çok ülkede 'yöresel çorba' serileri çıkarmış. Knorr Türkiye'nin 'yöresel çorba' başarısının altında üç temel neden var. Teknoloji geliştirme, geliştirilen teknolojinin ürüne dönüştürülmesi ve doğru pazarlama.
Knorr işe 2 şef ve 6 gıda mühendisinin 6 yöre dolaşıp 350 tarif toplamasıyla başlamış. Bu tariflerin ürüne dönüştürülebilmesi için klasik hazır çorbalarda o güne kadar kullanılmayan malzemelerin üretilebilmesine yönelik teknolojilerin geliştirilmesi gerekmiş. Ve beş ayrı aşamanın sonucunda Knorr'un meşhur 'Analı Kızlı'sı doğmuş.
Klasik hazır çorbalara göre yüzde 200 daha pahalı olan yöresel çorba pazarının Türkiye'de son üç yılda yüzde 50 büyümesinde ise pazarlama başarısının payı büyük.  Knorr'un da zaten 'yöresel çorba' konseptini diğer ülkelere yayarken Türk şeflerin 'know-how'ından yararlanmaya ek olarak Türkiye'deki lansman kampanyasını ve reklamlarını örnek alması pazarlamanın rolünün ne kadar önemli olduğunun kanıtı.

Yeni Sosyal Medya - neonevar.naberler.com - www.twitter.com/yurtsan

<p>Cumhurbaşkanı Sergio Mattarella, hükümet krizini aşmak için yarından itibaren parlamentoda temsil

İtalya'da hükümet krizi... Conte gitti, şimdi ne olacak?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Sosyal medyada en çok paylaşılan mantık soruları

Başkan Erdoğan, Sosyal Atama Töreni'nde konuşma yaptı