• $9,5353
  • €11,0939
  • 547.224
  • 1455.42
18 Mart 2012 Pazar

Michelin Yıldızlı halk iradesi

Dünyanın en saygın restoran rehberi Michelin yeni başlayacağı bir uygulaması nedeniyle şimşekleri üzerine çekmiş. Eleştiriler özellikle de Michelin Yıldızlı şeflerden geliyormuş.
Michelin, restoranlar hakkında bundan böyle İnternet'ten de eleştiri kabul edeceğini duyurmuş. Kıyamet bundan kopuyor. Şöhretlerini yetenekleri ve yaratıcılıkları kadar büyük ölçüde Michelin'den aldıkları yıldızlara borçlu şeflerin kaygısı İnternet kullanıcılarının hoyrat eleştirilerine açık hale gelmek.
Haksız da sayılmazlar hani. Ünlülerin Ekşi Sözlük gibi sitelerde aldıkları acımasız, hatta zaman zaman kişisel garez kokan eleştirilerin çokluğuna bakınca ürpermeleri doğal.
Ancak devir değişiyor ve bu değişime ayak direyenlerin sonunun pek hayırlı olmayacağı da bir gerçek. İnternet her şeyi olduğu gibi restoran rehberlerini de etkiliyor, değişime zorluyor. Restoran rehberleri de bu değişime ayak uydurup, evrim geçirmek zorundalar.
Bir başka ünlü restoran rehberi olan Zagat örneğin. Değişimin çoktandır farkında ve İnternet'e çoktan açılarak evrimini geçirmeye başlamıştı. Zagat'ın sahipleri bu evrimin olgun meyveleri ünlü rehberi geçtiğimiz aylarda Google'a çok iyi bir bedele satarak aldılar.
Zagat, restoranları okuyucularının verdiği oylarla derecelendiriyor. İnternet'in yaygınlaşmasıyla birlikte elektronik ortamın sağladığı kolaylıklar sayesinde çok daha fazla kullanıcıdan oy almaya başladı ve değerlendirme yapan kişilerin sayısının artması, sonuçların da istatistiki olarak daha anlamlı, daha isabetli olmasını sağladı.
Michelin ise elit bir değerlendirme sistemi kullanıyor. Halkoyuna başvurmak yerine işinin ehli müfettişlerinin verdiği oylara güveniyor. Kimlikleri gizli, gönüllü müfettişler restoranlarda gizlice yemek yiyerek puan veriyorlar. Puanlar, Michelin tarafından belirlenmiş kılı kırk yaran kriterlere göre veriliyor. Michelin müfettişlerinin, şüphe çekmemek için yemek sırasında not almaları dahi yasak. Puanlama kriterlerinin çok ayrıntılı olduğu bu nedenle Michelin müfettişlerinin yemek sırasında not almak için sık sık tuvalete gitmelerinden deşifre edilebileceği latifesi restorancılar arasında kulaktan kulağa dolaşıyor.
Michelin artık, İnternet üzerinden de değerlendirme alacağını duyurdu. Ve Michelin yıldızlı şefler de, sıradan müşterilerin eleştirilerinin yetkin olmayacağı iddiasıyla kazan kaldırmışlar.
Gerçi müşterilerin İnternet üzerinden yapacağı değerlendirmeler yıldız değerlendirmesini etkilemeyecek. Yıldızlar eskiden olduğu gibi yine müfettişlerin değerlendirmesiyle belirlenecek. Müşterilerin İnternet üzerinden yaptıkları değerlendirmeler, Michelin Rehberi'nin İnternet versiyonunda, yorum olarak yayınlanacak.
Şefler ne derlerse desinler. Michelin Rehberi, dijital yayıncılık ortamında ayakta kalabilmek için İnternet Çağı'na ayak uydurmak zorunda. Ve bu çağda kullanıcı içeriğine yer vermeyen yayınların ayakta kalma şansı sıfır. Diğer tüm medya gibi restoran rehberleri de profesyonel içerikle, kullanıcı içeriğinin harmanlanmasından oluşan hibrit mecralara dönüşmeye mecbur.

<p>Verdiğiniz nefes aldığınız nefesle  karışmıyor. Akıllı maske telefonla kontrol ediliyor.</p><p>Ak

Akıllı maske nefes aldıracak

Güney Kore ilk yerli roketi 'Nuri'yi uzaya fırlattı

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Üsküdar'da bir kafede vatandaşlarla sohbet etti

Niğde'de 20 milyon yıllık fosil bulundu