• $7,362
  • €8,9057
  • 410.175
  • 1528.82
24 Nisan 2011 Pazar

Kağıdın rakibi tablet değil e.kağıt

Yurtsan Atakan
Yurtsan Atakan
YAZARIN SAYFASI

Evet doğru, e.kitap satışları kağıda basılı kitap satışlarını ilk kez geçmeyi başardı. Amerikan Yayıncılar Birliği'nin yaptığı araştırmanın sonuçlarına göre, 2011'in şubat ayında kağıda basılı kitaptan daha fazla e.kitap satıldı.
Cengiz Semercioğlu da bu gelişmeyi dayanak alarak, gazetelerin tablet versiyonlarının birkaç yıl içinde kağıda basılı gazetelerden daha fazla satacağını iddia ediyor.
Tablet gazeteyi, bambaşka bir mecra olduğu için kağıt gazetenin rakibi ya da alternatifi olarak görmenin yanlış olacağını yazmıştım. Cengiz kabul etmiyor, ikisini birbirinin rakibi olarak görüyor.
Elektronik kitap gelirinin şubat ayında ABD'de 90 milyon dolar, kağıda basılı kitap gelirinin ise 81.2 milyon dolar olarak gerçekleşmiş olmasını, elektronik gazete gelirlerinin de gün gelip kağıt gazete gelirlerini geçeceğinin göstergesi olarak sunuyor.
Önce bir yanlışı düzelteyim. ABD'de kağıda basılı kitaplardan elde edilen gelir 81.2 milyon dolar değil. Sadece yetişkin kategorisindeki kitapların satış geliri bile 156.6 milyon doları buluyor. Buna 58,5 milyon dolarlık çocuk kitapları gelirleri dahil değil.
E.kitap satışları kağıda basılı kitap satışlarını geçti derken kastedilen satış gelirleri değil, satış adetleri. Benzer bir istatistik şubat ayında Amazon'dan da gelmişti
Ancak e.kitapların bu üstünlüğünün kalıcılığı konusunda şüpheler var. Ocak ve şubat aylarındaki e.kitap satışı artışının bu yılbaşında hediye edilen e.kitap okuyucularının çokluğuna bağlayanlar da var. Bunlara göre artışın nedeni, hediye olarak e.kitap okuyucu alanların, cihazla birlikte gelen kitap yükleme hakkını kullanmaları.
Öte yandan, satış adedi olarak kağıt kitapları sollayan e.kitapların, satış gelirinde gerilerde kalmasının başlıca nedeni de başından beri dikkat çekmek istediğim iki mecra arasındaki büyük fark. Cengiz, Türk gazetelerinin 2 TL'lik aylık abone bedellerinin düşük olduğunu söylüyor. Oysa marjinal maliyeti olmayan (ne kadar fazla kişi okursa okusun üretim maliyeti artmayan) bir ürün için bir kuruşluk fiyat bile fazla. e.gazeteyi parayla satmaya çalışma gayreti de, e.gazeteyi kağıda basılı gazetenin birebir kopyası gibi yayınlama çabası gibi kağıda basılı gazetecilikten gelen yersiz bir alışkanlık.
Cengiz, gazete yayıncılarının yanlış uygulamalarından etkilenmeyecek kadar iyi bir tüketici olduğunu söylüyor. Sadece tüketicilik değil, yayıncılık bilgisi ve deneyimine de güvenirim Cengiz'in. Benim bahsettiğim ise tüketicilik ve yayıncılık bilgisine ek olarak işin teknolojik ve dijital yayıncılık kısmıyla ilgili.
Birincisi, kağıda basılı kitapların elektronik versiyonları, tabletlerden çok e.kitap okuyucularında okunmak üzere satın alınıyorlar. Amazon'un Kindle'ının başı çektiği e.kitap okuyucuları teknoloji olarak, Apple'ın iPad'inin başı çektiği tabletlerden çok çok farklılar. Dolayısıyla e.kitap satışlarına bakarak tablet yayıncılığının geleceği hakkında direkt çıkarımlarda bulunmak yanıltıcı sonuçlar verebilir.
İkincisi, kitap ile gazeteyi de birbirinden iyi ayırmak gerekir. Kitabın ve gazetenin elektronik versiyonları karşılaştırma yapmaya uygun örnekler değil. Kitap bir kez yayınlandıktan sonra içeriği yıllarca hatta yüzyıllarca eskimeden okunabilen bir mecra. Gazete ise içeriği hızla eskiyen bir mecra.
Kağıda basılı gazete için konuşacak olursak, içeriği dünün haberlerinden oluşurken, e.gazetede içerik anlıktır ve sürekli güncellenir. Bu tabii olması gereken. Bizdeki kağıda basılı gazetenin birebir kopyasından oluşan şeylere tablet yayıncılığı denilemeyeceğini söylememin başlıca nedenlerinden biri de bu.
Dikkate alınması gereken üçüncü nokta ise tablet yayıncılığının yayıncılıkta sadece ve sadece bir geçiş dönemini temsil etmesi. Tablet teknolojisi, taşınabilir mecra teknolojisinde gelinen son nokta değil. Yakın bir gelecekte hızla eskiyecek bir geçiş teknolojisi. Taşınabilir mecra teknolojisinde gidişat şu an için öncü örneklerini e.kitap okuyucularında gördüğümüz e.mürekkep teknolojisinin türevi e.kağıt teknolojisine doğru. e.mürekkep kullanılan ekranlar, tabletlerde kullanılan ekranların aksine arkadan aydınlatmalı ekranlar değil. e.mürekkep kullanılan ekranlar tıpkı kağıda benzer bir görüntü sağlıyorlar. Arkadan aydınlatmalı olmadıkları için uzun okumalarda gözü yormuyorlar, parlak ışıklı ortamlarda da rahat okunabiliyorlar.
e.mürekkep teknolojisinde bir sonraki adım e.kağıt. Bu teknolojiyle birlikte ekranlar artık elastik olacak ve tıpkı bir kağıt gibi kıvrılıp, bükülebilecek, rahatça taşınabilecekler. İşte elektronik yayıncılık asıl o zaman başlayacak. Tablet yayıncılığı doğru modelde şimdiden yapamaya başlayanlar ise, o dönemin kralı olacaklar.

Yeni Sosyal Medya
neonevar.naberler.com - www.twitter.com/yurtsan

<p>Türkiye, CHP'li belediyelerdeki çöp rezaletini konuşuyor. Nuh Albayrak, Maltepe'deki çöp toplama

CHP'de 'çöp' krizi ve Bülent Tezcan'ın 'Maltepe' yalanı

Düzce'de altyapı çalışması sırasında şans eseri bulundu!

Her yerde uyuyabilen vurdum duymaz insanlar

Endonezya'nın Sinabung Yanardağı'nda hareketlilik