Dün 2010 LYS sonuçları açıklandı.
Açıklama için ÖSYM Başkanı'na teşekkür ediyorum Sınavın sonuçlarını çok başarılı bir şekilde anlattı.
Hep söylüyorum ÖSYS bir sıralama sınavıdır. Bu sınavın amacı öğrencileri en başarılıdan en az başarılıya doğru sıralamaktır. İşte dünkü sonuçlar, yeni sistemin bu amacı çok başarılı bir şekilde yerine getirdiğini gösterdi.
Tabii başarılı olan il ve adaylar da vardı.
Adaylar her gazetede yer aldı. Ama birisinden bahsetmeden geçmeyeyim. Doktor anne babanın başarılı oğlu İzmir Fen Lisesi ve Uğur Dershaneleri öğrencisi Arman Özdemir. Peki Arman'ı diğerlerinden farklı kılan nedir? Arman gitar çalıyor, spor yapıyor yani hayatını ertelemeden, başarılı olmuş bir öğrenci, hedefleri de alıştığımız birincilerden çok farklı. Eskiden birinciler ev, otomobil isterdi. O aldıkları ev otomobilin anlamsız olduğunu kısa sürede anlar ve pişman olurlardı. Çevrelerindeki eğitim fakiri eğitimciler olanları yanlış yönlendirirdi. Arman, Türkiye'de bir üniversitenin öğrencisi olarak MIT'de okumak istiyor. Dün Bahçeşehir Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Yılmaz Esmer - ki kendisi de ABD'de Princeton Üniversitesi mezunu - Armanla üç saat sohbet ettiler.
Arman, Bahçeşehir öğrencisi olarak dünyanın en iyi teknik üniversitesi olan MIT'ye gidecek sanırım. Bu da oldukça güzel bir kazanç olacak ülkemiz için.
LYS İLLERİN GERÇEK BAŞARISINI ORTAYA KOYDU
Başka birinciler de var ama sevinsinler mi üzülsünler mi bilemiyorlardır. İllerden bahsediyorum. Dün ÖSYM Başkanı il başarılarını açıklarken şaşkınlığını gizleyemedi. Şaşırdım dedi. O saatten sonra telefonum hiç susmadı. Herkes Kilis'in, Gümüşhane'nin, Siirt'in en fazla da Bitlis'in başarısının şaşkınlığını dile getirdiler. Ben hiç şaşırmadım. Eskiden bizim sınav sisteminin azizliğinden olsa gerek öğrencilerin hepsi her testi yapmaları gerektiği için (MF öğrencisi sosyal, TM öğrencisi fen bilimleri gibi) okulda görülen alan testleri değil birinci bölümdeki yorum gücünü ölçen testlerdeki başarı illerin başarısını belirliyordu.
Şimdi LYS alan testi olduğu için ve sadece o alandaki öğrencinin okulda gördüğü derslerdeki bilgilerini sorguladığı için illerin gerçek başarı ve başarısızlığı ortaya çıkmış oldu.
SINAVIN VERDİĞİ İPUÇLARI İYİ DEĞERLENDİRİLMELİ
Bu tabloyu doğru okumak lazım. Kilis ili MF alanında başarılı ise bu şu anlama geliyor Kilis'teki okullarda fen dersleri ve matematik iyi öğretiliyor. Peki Kilis neden sosyal bilimlerde başarısız işte bu soru çok çok önemli.
En fazla şaşırılan illerden birisi de Bitlis dikkat ederseniz. Bitlis edebiyat ve sosyal bilimlerde başarılı ama matematik alanında ortada yok.
Edebiyatta ve sosyal bilimlerde takdir edelim ama matematik eğitimini de soralım. Gümüşhane her alanda başarılı peki YGS'de başarılı olamayan Gümüşhane neden LYS'de başarılı. Sonuç çok açık Gümüşhane'de öğrenciler derslerinde başarılı ama sosyal açıdan kitap okuma ve yorum yapma açısından başarılı değil olay bu kadar açık. Başarılı illeri kutluyorum. Ama MEB bu tabloyu çok iyi kullanmalı, illerin neden YGS'de başarılı olamadığını ama buna karşın LYS'de başarılı olduğunu biliyor. O zaman önlem almaya başlasa iyi olur. Çünkü dünya da yapılan sınavlar artık bilgiye değil yorum yapma gücüne dayalıdır.
İSTANBUL SONUCU TAM BİR FİYASKO
İstanbul ilinde eğitim yöneticiliği yapan herkesin durumu masaya yatırması lazım. İstanbul başansızdır. Ülkemizin en başarılı okullarının olduğu bir yerde bu sonuç tam bir fiyaskodur. Bir-iki bireysel derece ile kendimizi kandırmayalım. Bitlis bizi geçti. İstanbul'un Bitlis'ten ders alma zamanı gelmiştir bence.
Yeni sınav sistemi çok başarılı bir şekilde ölçmüş ve sıralamıştır. ÖSYM çok başarılı bir sınav daha geçirmiştir. Bir kez daha dünyanın sayılı sınav kurumlarından olduğunu göstermiştir. Bir hafta önceki SBS beceriksizliğinden sonra şunu sormak şart bence "ÖSYM gibi bir kurum varken MEB neden SBS eziyetini çektiriyor bu insanlara?