• $13,4677
  • €15,2719
  • 800.953
  • 1945.07
21 Mart 2013 Perşembe

Eşitsizleri eşitleyen sistem; sınavlar

Daha sonra SBS ve LYS yapılacak. Sınavları duyduğumuzda biz çocuklarımızın yaşadığı kaygıyı ve korkuyu düşünerek üzülüyoruz. Benim oğlum da üç yıllık bir süreçte her yılsonunda yapılan SBS'lere katılarak liseye yerleşti. Ben sınavlar hakkında yazdığımda bana kızan da çok oluyor destekleyen de ama inanın ben sadece işin bilimsel tarafını yazıyorum ve siyasetçilerin saldığı korkunun doğru olmadığını anlatmaya çalışıyorum. 

***
Merkezi sınavlar zararlı mı faydalı mı? Ya da şöyle soralım, merkezi sınavlar eğitimin asli unsuru mudur, eğitimin neresindedir? Bu soruyu doğru cevapladığımızda sanırım sınavla olan kavgamız sona erecektir. Şuradan başlayalım, dünyanın şu anda üzerinde en fazla konuştuğu konu "kaliteli eğitim" ve buna bağlı olarak kaliteli eğitime erişim olanaklarını artırma konusudur. İşte ülkemizde 50 yıla yakındır söylenen eğitim çalışmaları; okul yapmak, derslik yapmak, öğretmen atamak. İyi de bunlar eğitimin sorunlarını çözmüyor, çünkü asıl sorun yapılan işin kalitesi ve verimliliğini artıramamak.

***
Şimdi gelelim sınavlara, öncelikle sınavların ne işe yaradığını lütfen bir düşünün, eğer sınav olmasaydı Türkiye'de kaliteli eğitime kim ulaşabilirdi. Örneğin özel okula giderek eğitim alabilen çocukların yanında eğer sınavla girilen kaliteli devlet liseleri olmasaydı (özellikle fen liseleri, Anadolu liseleri) ekonomik durumu yetersiz öğrenciler kaliteli eğitime nasıl ulaşacaktı. Veya üniversite çağına gelmiş Hakkârili veya o kadar uzağa gitmeyelim. Ege'nin köyünde yaşayan bir öğrenci üniversite sınavı olmasaydı daha iyi olanakları olan üniversitelere nasıl başvurup okuyabilecekti. Eğer SBS olmasaydı, iyi liseye gidemeyen çocuk üniversitede de istediği yere ulaşamayacaktı. Kısacası söylemeye çalıştığım bizim bu çok eleştirdiğimiz merkezi sınavlar eğitim sistemimizde okulların yarattığı kalitesizliği ve eşitsizliği çözüyor olmasın. 
Merkezi sınav yerine her üniversitenin sınavsız aldığı bir sistem olsun veya her öğrencinin kendi mahallesindeki liseye gitmek zorunda olduğu sistemi düşünün. Karadeniz'de köyde doğan çocuk önce köydeki ilkokula sonra köydeki veya ilçedeki liseye sonra da birçok imkânsızlık sebebiyle en yakın yani il merkezindeki üniversiteye gidecek demektir. Bu içinize siner mi? Hep söyledim yine söyleyeyim eğitim sistemimizin maalesef işleyen tek doğru yeri sınavlar. Müfredat işlemiyor, öğrenme gerçekleşmiyor, öğrenci mutluluğu yok, öğretmen mutluluğu ve verimliliği çok çok zayıf, okulların kalite ve verimlilik arayışı maalesef yok. Bu durumda eğitim motivasyonunu ayakta tutan tek şey sınavlar değil mi?

***
O zaman eğri oturup doğru konuşalım. Sınavlar çok önemli bir eşitsizliği düzeltmemize yardımcı oluyor. Okullarımız, sosyoekonomik yapımız eşitsizliklerle dolu. Bu eşitsizlikleri eşitliğe dönüştürdüğü için sınavlara teşekkür etmemiz gerekirken onlarla uğraşıyoruz. Tabi ailelerin kaliteli eğitime erişim imkânını artırmak zor, okulların kalitesini artırmak zor, eğitim verimliliğini artırmak zor. Kolay olan sınavları kaldırıp en azında bu eşitsizliğin görünürlülüğünü azaltmak. Biz de bu yolu seçiyoruz sanırım.

 

<p>İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Sistemleri Uzmanı  Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı araç içinde

Yolda kalan sürücüler araç içinde ne yapmalı?

256 yaşında ölen adamın sırrı açıklandı!

Rusya'nın en korkutucu köyü! Kimse gitmeye cesaret edemiyor

Akbabalar evcil köpeklerin peşine düştü! Korku dolu anlar