• $7,4126
  • €9,0363
  • 441.833
  • 1542.45
08 Mayıs 2011 Pazar

Çılgın proje ve havalimanı bağlantısı

Tolga Turgut
Tolga Turgut
YAZARIN SAYFASI

Başlık sebebiyle bu yazının Başbakanımızın açıkladığı yeni proje ile ilgili olduğunu düşünmeyin lütfen. Zira Kanal İstanbul projesi gündeme düştüğü andan itibaren, henüz konsept aşamasında dahi gereğinden fazla yorumlandı. Amacım, projenin havacılık bağlantısıyla ilgili görüşlerimizi dile getirmek.
Fatih Altaylı, geçtiğimiz günlerde köşesinde Binali Yıldırım ile yaptığı telefon görüşmesine yer verdi. O görüşmeye dayanarak yeni havalimanı hususunu paylaşmak istiyorum sizlerle. Bildiğiniz üzere yaklaşık 3 yıldır İstanbul'a üçüncü havalimanı gerekliliği gündemde yerini koruyor. En son bilgiler dahilinde bu havalimanının Silivri-Çatalca civarında olacağı öngörülüyordu. Ancak Altaylı'nın Yıldırım ile görüşmesinden çıkan sonuca göre, inşa edilecek yeni İstanbul kanalı için yapılacak hafriyatla İstanbul'un Karadeniz tarafına yeni bir ada yapılacak ve bu ada üzerinde yıllık 60 milyon yolcu kapasiteli bir havalimanı yer alacak. Açıkçası kafam iyice karışmış durumda. Zira konsept çalışması, fizibilitesi hatta yeri bile henüz kesinleşmemiş yeni bir havalimanımız olacak gibi gözüküyor. Eski bir dostum 'En iyi proje hiç bitmeyen projedir' derdi. Zira öyle olunca kimse bir değerlendirmede bulunamaz, adı üstünde proje işte...
Belki okurken kızanlarınız olacak ama şimdi gelelim bir havalimanı yapımının bilimsel taraflarına. Önce Türkiye ve İstanbul'un bilimsel ve araştırmaya dayanan gelecek 40-50 yılını kapsayan bir hava trafik öngörüsü hazırlanır. Bu öngörüye uçak üretici firmaları, havayolları, havalimanı/terminal işleticileri ve diğer ilgili kurumlar katkı sağlar. Sonrasında bu büyümeye en doğru şekilde cevap verebilecek, İstanbul'un yeraltı ve yer üstü kaynaklarını, hava, deniz ve kara trafiğini olumlu etkileyecek yer seçimi yapılır.
Tabii ki bu çalışmalar yapılırken mevcut havalimanları Atatürk ile Sabiha Gökçen de denklemin içine alınmalıdır. Hazır adları geçmişken aklıma bu havalimanlarının master planlarının en son ne zaman yapıldığı veya yenilendiği sorusu takıldı. Zira hiçbirinin AB standartlarına göre çevre ve gürültü kirliliği çalışmaları olmadığını biliyorum. Gelişmiş havacılık ülkelerinde havalimanı master planları 10-15 yılda bir yenilenir ve aktüel hale gelir, dilerim bizimkilerin de durumu öyledir.    
Altaylı'nın yazısında ayrıca yeni yapılacak havalimanının Atatürk Havalimanı ile aynı yaklaşma hattında olmamasına dikkat edilmesi hususu gündeme getirilmiş. Bu hata Sabiha Gökçen ile ilgili de yapılmıştır. Vakti zamanında DPT toplantıları dahil olmak üzere ilgili bütün platformlarda Sabiha Gökçen Havalimanı'nın yaklaşma koridorunun bir an evvel çizilmesini gündeme getiren birkaç kişiden biriydim ve pek aceleci hatta komik bulunduğumu bile hatırlıyorum. Şimdi görüyoruz ki ilgi veya bilgi alanı havacılık olmayanlar bile İstanbul'da bir hava yaklaşma koridoru problemi olduğunun farkına varmış durumdalar. 
TÜRKİYE'YE DE NEXTGEN PROJESİ GEREKİYOR
2000'li yılların başında DHMİ yetkililerinden duyduğumuz bir Smart projesi masalı vardı. Detayına girerek sizi sıkmak istemem, sonu ne oldu bilmiyorum ama görünen o ki adı gibi başarılı bir proje olmuş!  Benim naçizane önerim artık dünya hava trafik konusunda radar kökenli teknolojiden uzaklaşıp uydu bazlı 'NextGen'  olarak bilinen yeniliklere geçerken, bizim devlet büyüklerimiz ve bürokratlarımızın da bir an evvel konuya odaklanmaları. NextGen projesi de çok basit haliyle, uçaklarda arabaların  GPS kullanımına benzer bir teknolojiye geçişi sağlıyor. ABD gibi dünya trafiğinin yaklaşık yüzde 40'ına sahip bir ülkede bile maliyeti  15-16 milyar dolar civarında olan sistem bizde haliyle çok daha düşük maliyetli olacaktır. Bu teknoloji şu anda Avustralya'da uygulanıyor ve bu sayede uçuş mesafeleri, havayollarının yakıt tüketimleri, rötarlar, hava trafik sahalarının sıkışması azalıyor. Açıkçası her fırsatta havacılığımız bu kadar büyüdü, havalimanlarından bu kadar gelir elde ettik diyenlerin ne zaman şu kadar da altyapıya yatırım yaptık ve karşılığında bunları aldık diye demeçler vereceğini merak ediyorum. Ne dersiniz iyimser bir merak mı bizimki? Neyse en kötü ihtimalle belki de sonuçlanmayacak başarılı bir proje önermişizdir!

<p>Merakla beklenen Bayraktar AKINCI Taarruzî İnsansız Hava Aracının (TİHA) 3'üncü prototipine PT-3ü

Selçuk Bayraktar bu sözlerle paylaştı: Yuvadan uçmadan önce son selfie

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Hastane kapısında 5 gün sahibini bekleyen vefalı köpek Boncuk, dünya basınında

Amasya'da mamutlara ait olduğu değerlendirilen fosiller bulundu