• $7,33
  • €8,8037
  • 405.825
  • 1525.48
10 Nisan 2011 Pazar

Bize de bu yakışır

Tolga Turgut
Tolga Turgut
YAZARIN SAYFASI

Sivil havacılık sektörünü yakından ilgilendiren konuların başında Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM)'ne Ali Arıduru'nun yerine kimin Genel Müdür olacağı geliyor.
Çoğumuzun bildiği üzere son yıllarda havacılık sektörünün büyüme atağında, THY ile Türk bayrağı taşıyan özel havayolları arasında bir denge kurulmuştu. 'THY de özel bir şirket' diyenleriniz olacak biliyorum ancak kurumlar arası ilişkiler ve havacılık gibi devlet otoritesince regüle edilen bir sektörde ne kadar özel algılandığı ve ayrıcalıklı tutum görmediği yönündeki yorumları sizin takdirlerinize bırakıyorum.
THY tabii ki sektörün amiral gemisi durumunda, fakat eğer sözde eşitlikten bahsetmiyorsak Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tüm havayollarına eşit mesafede olmalıdır. Havacılık sektörünün önde gelen yayın organlarından 'airporthaber.com'da yer alan Ali Kıdık imzalı habere göre SHGM'nin bir ve iki numaralı koltukları için THY eski yöneticilerinden iki kişinin adı geçiyor. Konu; adı geçen isimlerin bu işe ehil olması değil, şayet o koltuklara otururlarsa ne kadar tarafsız olabilecekleriyle ilgili. Bu köşeden geçmişte SHGM gibi bir kurumun yeniden yapılanması, daha küresel ve kıvrak olması gerekliliğiyle ilgili yazılar yazdık. Herhalde yeniden yapılanma kısmını 'THY tarafından yapılandırmalı' olarak algıladılar! 2005 yılında özerkleştirilen SHGM, sektördeki en önemli düzenleyici ve denetleyici kurumdur. Kanımca özellikle Genel Müdürlük koltuğuna her havayoluna eşit mesafede duracak birileri gelmelidir. Mutlaka havayolu kökenli biri öngörülüyorsa da mevzuat düzenlenip dönüşümlü olarak THY kökenli birini takiben sırayla tüm diğer havayollarımızda yöneticilik yapmış kişilere hak tanınsın, böyle bir gelenek de başlamış olsun. Benzer bir yapıyı DHMİ (Devlet Hava Meydanları İşletmesi) için uygulamak da mümkün. Oraya da sırayla TAV, IC Fraport, ISG ve ATM den yönetici atarız, olur biter.
Bize de bu yakışır!
Şayet bu önerilerimiz beğenilmediyse SHGM pozisyonunu belirleyecek olan siyasetçilere tek tavsiyemiz, havacılıkta her kurumu ve alt yapısıyla gelişmiş olan ülkelerin yapılarına baksınlar. Kim bilir, belki de onlardan öğreneceklerimiz vardır...

UÇAK YAŞI NE KADAR ÖNEMLİ?
Çok yakın tarihte, Southwest'in 737-300 model bir uçağının yaşadığı büyük tehlike herkesin yüreğini ağzına getirdi. 30 bin feet civarında düz uçuş esnasında ana gövdesinden kopan bir buçuk metrelik parça sonucunda acil iniş yapmayı başaran uçuş ekibi, büyük bir facianın da önüne geçmiş oldu. Olay, 1988 yılında Aloha Havayolları'nın AAH 243 no'lu uçuşunda yaşananları anımsattı. Zira yine 737-200 model bir uçağın ana gövdesinden düz uçuş esnasında yan ana gövde ve tavan bölümünden 8-9 metrelik bir parça kopmuş ve pilotlar adeta bir cabrio modele dönüşen uçağı sadece bir kayıp ve 65 yaralı ile indirmişlerdi.
Bu kaza havacılık tarihinde korozyon ve metal yorgunluğu konusunda önemli bir kilometre taşı oldu, pek çok ders çıkarıldı. Boeing söz konusu modelin tüm bakım prosedürlerini yenilerken ülkenin federal havacılık dairesi (FAA) konuya anında müdahale ederek benzer bir hususun tekrar yaşanmaması için uzun yıllar çaba gösterdi. Ta ki geçtiğimiz günlerde Southwest'in yaşadığı olaya kadar. Sektörün en başarılı Düşük Maliyetli Havayolu (DMH) kabul edilen Southwest, doğal olarak yaşanan tehlikenin ardından pek çok acımasız saldırıya uğradı. Farklı çevreler bakım masraflarının kısılması sebebiyle bu kazanın ortaya çıktığını ilan etti. Konu şu an halen sıcak fakat FAA, NTSB (Ulusal Ulaştırma Emniyet Dairesi) ve Boeing'ten gelen bilgilere göre aynı modelden toplam 170 uçak 'ground edilerek' yani uçuşları durdurularak detaylı araştırmaya tabi tutulacak. NTSB'den John Goglia'ya göre modelin bakım prosedürlerinin tekrar gözden geçirilerek yenilenmesi söz konusu. Southwest ise tüm bunlar yaşanırken emniyet açısından tamamen kendi iradesiyle aynı modelden 79 uçağının uçuşlarını durdurarak tekrar denetleme ve bakım yapıyor. Tabii ki bu esnada milyonlarca dolar zarar, iptal edilen ve geciken uçuşlar söz konusu. Sektörün emniyet uzmanlarına göre ise 737-300 modellerinin iniş kalkış sayıları (cycle) arttıkça ve yaşlandıkça üretimden kaynaklanan ve korozyonsal benzer çatlakların oluşabileceği yönünde. O nedenle FAA ve NTSB kuvvetle muhtemel bakım prosedürlerinin yeniden yapılandırılması yönünde karar alacak. Görünen o ki bundan böyle yolcular sadece havayolunun emniyet siciline değil, uçaklarının yaşına da  dikkat edecekler.

<h3>ÇALIŞANLAR İSTİFA METNİ YAZARKEN DİKKAT!</h3><p>'Kısa Çalışma Ödeneği'nin biteceğinin açıklanmas

Kısa çalışma sonrası çalışanlar nelere dikkat etmeli?

Eski telefonunuzu sakın atmayın! İçinden çıkan parçayla bakın ne yaptı

Çorum'da 7 bin 291 litre sahte içki ele geçirildi

İstanbul'da yüzde 50 kapasiteyle kafe ve restoranlar ilk müşterilerini aldı