• $7,3871
  • €8,985
  • 442.368
  • 1548.18
16 Ekim 2011 Pazar

Siz de mi ödemden sikayetcisiniz?

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Yüzde, ellerde, ayaklarda veya karında ağrısız şişlikler şeklinde görülen ödem, vücutta sıvı birikmesidir. Genellikle kadınların şikayet ettiği ama erkeklerin de yaşadığı ödemin nedenleri ve başa çıkma yollarını yazdım bu hafta...

Özellikle kilo verme sırasında şikayet edilen en önemli sorun ödemdir. Hastalıklara bağlı olmayan sebeplere dayalı ödemler, genelde sabah uyandığımızda daha sık görülüp akşama doğru hafifleyebilir. Ancak ödemin türlü çeşidi vardır, doku arası bölmelerde veya vücut boşluklarında sıvı birikimi diyebileceğimiz ödem sorununuz sık tekrarlarsa mutlaka bir doktor kontrolünden geçmelisiniz. Özellikle mevsim geçişlerinde artan, sıcaklarda yakınmaların arttığı kişiler, beslenme ve spor alışkanlıklarını da tekrar gözden geçirmeliler. Bu sıkıntıların nedeni olan ödemden kurtulmak için öncelikle tuzu kesmelisiniz!

SEBEPLERİ NEDİR?
l Böbrek hastalıkları.
l Kalp hastalıkları.
l Damar hastalıkları.
l Hormonal bozukluk.
l Karaciğer hastalıkları.
Ödemin başka hangi nedenlerden oluşabileceğini şöyle sıralayabiliriz:
Hareketsizlik: Dolaşım azaldıkça vücudun sıvıyı dokulardan damarlara aktarması zorlaşır ve ödem oluşur.
Yaşadığınız ortamın nem, ısı ve irtifası: Fazla ısı damarları genişletir ve dolaşımı etkiler. Bedensel ve ruhsal açıdan insan sağlığını olumsuz yönde etkileyebilen lodos da vücutta su toplanmasına ve şişkinliğe yol açabilir.
Kullanılan ilaçlar: Eğer ödemden şikayet ediyorsanız yeni bir ilaca başlarken mutlaka durumunuz hakkında doktoru bilgilendirip önerilerini almalısınız.
Hazır gıdaların, fast-foodun sık tüketilmesi: Vücut dokularının belli oranda tuza ihtiyacı vardır. Ancak her besinden tuz aldığımız için fazladan tuz eklememize veya turşu gibi  ürünleri tüketmemize gerek yoktur.
Regl dönemi: ådet öncesi dönemin en belirgin özelliklerinden biri de vücuttaki aşırı su tutumudur.
Hamilelik dönemi: Hamilelik sırasında kadınlarda kan basıncı ortalama yüzde 40 oranında artar Kan hacmindeki bu artış dolaşımı yavaşlattığından özellikle hamileliğin sonlarında şişkinlik daha belirginleşir.
Yetersiz su tüketimi: Vücut susuz kaldığında bunu tehlike olarak algılayıp besinler yoluyla gelen tüm sıvıyı biriktirmektedir.
Fazla kilolar.
Psikolojik gerginlik stresli günler.
Yorgunluk ve uzun süre ayakta durmak.
Fazla karbonhidratla beslenmek.

Ödemi engellemek için neler yapılabilir?
1- Fazla kilonuz varsa, bir diyet uzmanıyla birlikte, düzenli beslenme ve uygun aktivite programıyla ideal kilonuza inmeye çalışın. Vitamin ve mineral eksiklikleri de ödemi etkiler, özellikle B6 vitamini ve magnezyum minerali eksikliğinin tetiklediği bilinmektedir.
2- Yemeklerinize tuz yerine daha fazla baharat katabilirsiniz. Bazı yiyeceklerin kendi yapısından kaynaklanan görülmeyen tuza da dikkat etmek gerekir. Çok tuzlu peynir ve zeytin çeşitleri tüketmeyin. Soda tüketiminde de aşırıya kaçılmamalıdır.
3- Özellikle terle su atımınızın fazla olduğu günlerde ve iklimlerde sıvı alımınızı artırmaya dikkat edin. Su tüketme miktarınızın yeterli olup olmadığını, idrar renginize bakarak anlayabilirsiniz. Koyu renk az içtiğinizi gösterir. Masanızda her zaman su bulundurun. Kendinizi zorlayarak birkaç bardağı birden içmek yerine, yavaş yavaş su içmeye alışmak gibi etkili önlemler de alabilirsiniz.
4- Basit karbonhidrat alımını azaltın. Şekerin sindirilmesinde çok miktarda su gerekir ve vücut suyu tutar. Tüketilen şeker miktarının azalmasıyla ödem sorunu da azalacaktır. Pirinç, beyaz ekmek, makarna, hamur işleri, şerbetli ya da hamurlu tatlıları, çikolata gibi basit karbonhidrat içeren yiyecekler az tüketilmeli.
5- Düzenli egzersiz, yürüyüş yapın, hareket edin.
6- Sindirim sistemini temizleyen, idrara çıkmayı rahatlatan hindiba, su teresi, kızılcık, böğürtlengiller, salatalık, rezene, üzüm, limon, yeşil salata, kiraz, maydanoz, armut, ananas, taze soğan, karpuz tüketin. Tarçın ve karanfille yapılmış çay, kiraz sapı, mısır püskülü, biberiye ödemi atmanıza yardımcı olurlar.
7- Alkol, asitli içecekler, kahve, demli çay ya da kafein içeriği yüksek içeceklerin tüketiminden mümkün olduğunca kaçınmak gerekir. Düzenli egzersiz yapın.
8- Masaj yaptırın. Dolaşımı hızlandıracak, rahatlatıcı, lenfatik masajlar yaptırın.

<p>Aşı olan vatandaşlarımızın sayısı 1 milyon 250 bini geçti.  Aşılama yapılacak grupları Sağlık Bak

6,5 milyon doz aşı Türkiye'de... Aşı planlaması nasıl olacak?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattında performans testi için Ankara'dan Yozgat'a geçti

Dünyayı şok eden iddia! ''Yolcu uçağı lazer silahıyla vurularak düşürüldü!''