• $8,3161
  • €10,12
  • 499.038
  • 1454.25
03 Kasım 2012 Cumartesi

Severek de sağlıklı beslenilir mi?

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Başlıktaki sorunun yanıtı, 'Evet'. Hem sağlıklı besinler tüketmek, hem de sevdiğimiz yiyeceklerden ayrı kalmamak mümkün. İngiltere'deki bir araştırmanın sonuçları toplumun bunun tam tersi bir bilince sahip olduğunu gösteriyor. Durum   Türkiye'de de çok farklı değil. Bu hafta, sağlıklı beslenmek için sevdiğiniz yiyeceklerden ayrı kalmamanın yollarını yazdım.

İngiltere'de yapılan bir araştırmanın sonuçlarına göre her üç kişiden biri, sağlıklı olduğu gerekçesiyle sevmediği yiyecekleri tüketiyormuş... Araştırma, her üç İngiliz'den birinin faydalı olduğuna inandığı için yağlı balık, ıspanak ve esmer ekmek gibi hoşlanmadığı gıdalarla beslendiğini gösteriyor. Sevilmeyen ama sadece sağlıklı diye tüketilen yiyecekler arasında karaciğer, mercimek, brokoli, müsli, mantar, soğan ve Brüksel lahanası da var.
Bu araştırma İngiltere'de yapılmış ancak Türkiye'de de bir araştırma yapılsa, buna benzer sonuçlar elde edeceğimizi düşünüyorum. Çünkü insanlar sevdikleri besinlerden korkutuluyor ya da faydalı olduğunu düşündükleri besinleri sevmeseler de tüketmeleri gerektiğine inanıyor. Bu ve benzer cümleleri hemen hemen her gün danışanlarımdan ve arkadaşlarımdan dinliyorum. Yumurta, havuç, patates veya muz, incir gibi meyveleri tüketmekten korkan; öte yandan bin bir farklı tarifle, hiç sevmese de brokoliyi hayatına katan ya da çocuklarına zorla yedirmeye çalışan insanlar var.
Bilmediğiniz, sevmediğiniz gıdaları tüketmek zorunda değilsiniz. Sadece hangi besinin, hangi besine alternatif olduğunu öğrenmeniz gerek. 'Sağlıklı beslenmeden nefret ederek' bu iş yapılamaz. Sevmediğiniz yiyeceklerle hayatınızı geçiremezsiniz. Önemli olan sevdiğiniz besinlerle sağlıklı bir beslenme planı oluşturabilmektir.
Küçük bir araştırmayla, aynı faydayı sağlayan alternatif yiyecekleri bulunabilirsiniz. Demir kaynağı olarak ıspanak yerine kırmızı et ya da kuru kayısı, somon yerine de hamsi ya da keten tohumu veya ceviz yenebilir.
Ayrıca sevdiğiniz besinlerden kalorisi yüksek diye vazgeçiyorsanız, doğru miktarda yemeyi öğrenmelisiniz. Örneğin; muz seviyorsanız, bir muzu iki porsiyon meyve yerine yiyebileceğinizi ya da bir kase sütlü tatlı tüketiminizin, bir porsiyon süt ve bir dilim ekmeğe tekabül ettiğini bilmelisiniz.
Önemli olan, neyi ne kadar yiyeceğinizi bilerek, ömür boyu hiçbir şeyden mahrum kalmadan beslenmektir. Sağlıklı beslenme ancak sevilerek yapılabilir.

ÇORBADA KATKI MALZEMESİ YOK MU?
22 Eylül Cumartesi günü yayınlanan köşe yazımda, çorbalardan bahsetmiştim. Okurlarımızdan Leyla Hanım, bir mektup göndererek şunu sormuş: 'Çorba üretim fabrikasında paketlenen ürünlere hiç katkı maddesi eklenmiyor mu?'
O yazıda da altını çizdiğim gibi Türk Gıda Kodeksi gereğince toz çorba karışımları koruyucu içermiyor. Hazır çorbalar üretilirken içindeki doğal malzemeler geleneksel yöntemle kurutuluyor. Kurutulan malzemelerle oluşturulan karışımlar da daha uzun süre dayanması için koruyucu paketlerde ambalajlanıyor.

<p><b >KADEMEL<b >İ <b >NORMALLE<b >ŞME DÖ<b >NEM<b >İ / 17 MAYIS –

Kademeli normalleşme sürecinde vaka sayıları düşmeye devam eder mi?

Yer siyah, gök beyaz; şampiyon Beşiktaş!

Filistinlilerin evleri yerle bir oldu

Milli Eğitim Bakanı Selçuk, emekli öğretmenlerle çevrim içi bayramlaştı