• $7,4126
  • €9,0363
  • 441.833
  • 1542.45
14 Ağustos 2011 Pazar

Ramazan'ın favori yiyecekleri

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Bu hafta, Ramazan ayıyla birlikte her sene sofralarımıza 'mutlaka' gelen yiyeceklerin vücudumuza ne gibi faydaları olduğunu paylaşmak istiyorum.

Hurma, binlerce yıldır Ortadoğu'nun temel besin maddelerindendir. Basra Körfezi civarında doğduğuna inanılmakta olup Mezopotamya ve Mısır'a dayanan (Muhtemelen MÖ 6.000) bir tarihçesi vardır.
Daha çok Ramazan ayında tükettiğimiz hurmanın aslında sayısız faydası var. Lif, yağ ve proteinler açısından zengin. Hurmada sodyum, potasyum, kalsiyum, magnezyum, demir, kükürt, fosfor ve klor da bulunur. Hurma ayrıca A vitamini, betakaroten, B1, B2, B3 ve B6 vitaminlerini içerir. Hurmada, hamilelikte de önemli bir B vitamini olan folik asit de bulunmaktadır. Diğer meyvelere nazaran protein içermesi de önemlidir.
SAĞLIK İKSİRİ HURMA
- Günde 2 adet tüketilen hurma kabızlık, sindirim problemi, zayıflık, iştahsızlık, kalp problemleri, mide bulantısı ve hatta kanser başta olmak üzere birçok hastalığa karşı koruyucudur.
- Hurma kalsiyum içermesi nedeniyle bebek ve çocuklarda sağlıklı büyüme ve gelişmeyi sağlar. 
- İçeriğindeki oksitosin hormonu benzeri bir maddeyle doğumu kolaylaştırır, emziren kadınlarda süt miktarını artırır.
- Göz sağlığı için önemli olan beta karotenden zengindir ve düzenli tüketildiğinde özellikle gece körlüğüne faydalı olduğu bilinmekte.
- Lif oranı yüksek olmasıyla laksatif etkiye sahiptir, kabızlık sorunu yaşayanlar akşamdan bir bardak su içine 2 adet hurmayı ilave edip sabaha kadar bekletip aç karnına tükettiklerinde bu sorundan kurtulabilirler.
- Kalp hastalıklarında özellikle ritim bozukluklarında faydalıdır, LDL (kötü kolesterol) seviyesini düşürür.
- Amino asit içeriğinden dolayı hücre yaşlanmasına karşı korur. 
- B vitaminlerinden ve magnezyum mineralinden zengin olması nedeniyle depresyona, sinir hastalıklarına karşı koruyucudur. 
- Aç karnına tüketildiğinde barsak parazitlerini öldürür.
-  Boğaz ağrısını kestiği, bronşit, öksürük ve soğuk algınlığı şikayetlerini giderdiği bildirilmektedir.
- Uzun süren açlık sonrası iftar da düşen kan şekerini dengelemek ve bağırsaklara faydalı lifleri sağlamada en doğru seçimlerden biridir.
Ramazan ayıyla özdeşleşen hurmayı pek çok faydası nedeniyle, sadece bu ayda değil her zaman sofralarımızda bulundurmak gerektiğini düşünüyorum.

RAMAZANIN TADI GÜLLAÇ
İlk kez 15. yüzyılda Osmanlı'da yapılmış. Mısır nişastasından yufkalar açılırmış. Bu yufkalar havayla temas ettiğinden kururmuş. Halk, kuruyan yufkaları süt ve şekerle ıslatıp yermiş. Sonra bu süt ve yufkanın içine biraz da gül suyu eklenince güllacın temelleri atılmış.
Güllaç; protein, B ve E vitaminleri içeriyor. Bu vitaminler nedeniyle güllaç bağışıklık sistemini kuvvetlendiriyor. Oruç nedeniyle düşen kan şekerinin normal seviyesine gelmesine yardımcı oluyor. Ayrıca hafif bir tatlı olduğu için oruç açıldıktan sonra mideyi rahatsız etmiyor, kolay sindiriliyor. İşte bu yüzden daha çok Ramazan'da tercih ediliyor.
Yemekten 2 saat sonra bir dilim güllaç en iyi tatlı seçimi. Bir dilim güllaç yediğinizde; 1 dilim ekmek, bir çay bardağı süt, bir meyve tüketmiş olursunuz. Cevizli olduğu için iki tatlı kaşığı yağ tükettiğinizi de hatırlatmak gerekiyor...

Açık büfe iftar sofrasındaysanız
- Küçük bir başlangıçla iftarımızı açmalıyız; zeytin, hurma, kuru meyve, ceviz, badem gibi... Yanında yarım bardak suyla orucumuzu açmalıyız.  
- Ilık bir çorba iftar sofralarının vazgeçilmezi olarak tüketilmelidir. Çorbanın hem sıvı ihtiyacını karşılaması, hem içeriğindeki besin öğeleri hem de doygunluk verici özellikleri vardır. Ayrıca sindirime de iyi gelmektedir. Yavaş bir şekilde yarım ya da 1 kase kişiye göre miktarı değişerek tüketilmelidir. 
- Tüm yemeklerin yanına, az zeytinyağı konulmuş bir salata almalısınız. Çiğ sebze, bol lif içerir tokluk sağlar. Çorbanın yanında tüketilmeye başlanabilir. 
- 30 dakika sonrasında ana yemeğe geçmek gerekir. Açık büfede  kısa bir tur attıktan ve kafanızda ne yiyeceğinize karar verdikten sonra almalısınız. Ana yemekte etli sebze veya etli kurubaklagil yemeği tercih edebilirsiniz. Veya ızgara 3-4 köfte büyüklüğünde et ve zeytinyağlı sebze şeklinde alınabilir. İki mönü arasında sevdiğiniz hangisiyse onu tercih edin.
- Pilav ya da makarna tüketmeyi düşünüyorsanız çorbayı tercih etmemelisiniz. Çorba içmediyseniz, bulgur pilavı ilk tercih olmalı ve 2-3 kaşığı geçmeyecek şekilde alınmalıdır. 
- Yemeğin yanında muhakkak 1 veya 2 dilim ekmek alınmalıdır. Unutulmamalıdır ki en doğru karbonhidrat kaynağı, tahıllı ekmeklerdir, sizi daha uzun süre tok tutar. 
- Tatlı iftar yemeği sonrasında açık büfelerin baş tacıdır. Yemekten en az 2 saat sonrasında 1 porsiyonu geçmeyecek ölçüde sütlü tatlı veya meyve tatlısı tercih edilmelidir.
- İftar sonrası bol su için.

<p>HDP Esenyurt ilçe binasında asılı, terör örgütü PKK elebaşı Abdullah Öcalan'ın afiş ve posterleri

HDP binasına baskın

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Kurşun kalemlerin ucunda sanat

İstanbul boğazında görüntülendi! Sakarmekeler martılarla beraber simitle besleniyorlar