• $8,4705
  • €10,2921
  • 501.151
  • 1441.33
10 Kasım 2012 Cumartesi

Poğaçayla kahvaltı etmeyin!

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Günün en önemli öğününü hızlı yaşam temponuza feda etmeyin. Sağlıklı beslenmenin en önemli adımı olan kahvaltı seçeneklerini yazdım bu hafta.

Anadolu'da birçok kişi bir kase çorbayla, telaşlı şehir insanları da yağlı bir poğaçayla başlıyor güne.
Uykumuzdan ortalama 8-9 saatlik bir açlıkla kalkarız, kan şekeri düşer, kendimizi yorgun hissederiz. Uyanır uyanmaz gereksinim duyulan tüm besinlerin alınıp vücudun güne hazır hale getirilmesi gerekir.
Kahvaltı yapmamak kan şekeri düşüklüğü, huzursuzluk, gerginlik, konsantrasyon bozukluğu, uyku hali, algılama güçlüğü, çarpıntı ve bilinç bozukluklarına neden olabilir.

KALP KRİZİ RİSKİ VAR
Araştırmalara göre çocukların ortalama yüzde 40'ı kahvaltı yapmıyor. Sağlıklı bir kahvaltının yaşlanmayı geciktirdiği, yaşlılık döneminde ortaya çıkması muhtemel bellek ve algı kusurlarıyla kas zayıflıklarına engel olduğu da araştırmalarla ortaya konulmuş bilimsel veriler... Her sabah sağlıklı bir kahvaltı yapan bireylerin kilolarını korudukları, daha düşük kolesterol ve daha dengeli kan şekerine sahip oldukları da ispatlanmış. Ayrıca düzenli kahvaltı yapan bireylerde vitamin ve mineral eksiklikleri görülmüyor. Üstelik sabahları uykuyu kahvaltıya tercih eden bireylerin daha hızlı kilo aldığı ve kalp krizi riskiyle karşı karşıya olduğu da bu araştırmalarla ortaya konulmuş...
Çocuklara sağlıklı beslenmeyi öğretmek istiyorsanız ilk hedefiniz kahvaltı alışkanlığını kazandırmak olmalıdır. Kahvaltı çocukları öğrenmenin getireceği zorluklara karşı hazırlar. Yine bir araştırmaya göre, çocukların okula kahvaltı yaparak gitmelerinin dersteki konsantrasyonlarını artırıp okuma yeteneklerini geliştirdiği, dolayısıyla hem ders notlarının yükselmesine hem de arkadaşlarıyla daha iyi ilişkiler kurmalarına neden olduğu tespit edilmiş.

SEÇENEKLERİNİZİ İYİ BİLİN
Uzun saatler sonrasında tüketilen ilk öğün olması nedeniyle kahvaltı, hem kişiyi, hem metabolizmayı doyuracak özellikte olmalıdır. İdeal bir kahvaltı temel besin gruplarının birkaçını içermelidir.
Seçenek 1: Poğaça ve çay
En çabuk ulaşılan, en sağlıksız seçenek... Poğaça beyaz undan yapılır ve yüksek oranda yağ içerir. Kalorisi yüksek, besin ve lif değeri düşüktür. Kan şekerimizi çok hızlı yükseltip aynı hızda da düşürür. Genelde bu tip bir kahvaltı yapan bireyler öğlen yemeğine kadar dayanamayıp ara öğünde şekerli gıdalara yönelir.
Seçenek 2: Tahıllı ekmekle hazırlanmış domatesli, karışık tost
Hızlı, dengeli ve daha sağlıklı bir seçenek. Hem et, hem ekmek hem de sebze grubunu içermesi nedeniyle kan şekerini dengeler, daha uzun süre tok tutar.
Seçenek 3: Kahvaltılık gevrek
Tempolu bir yaşam için besleyici, lezzetli ve pratik bir çözüm. Posa içerdiği ve yanında genellikle süt veya yoğurt tüketildiği için kana karışma hızı yavaştır; acıkma hissini azaltır. Ancak basit şekerli gevrekler yerine şekersiz veya meyveli seçenekleri tüketmek daha doğrudur.
Çözünür posa içerdiği için yulaf gevreği tercih edilmelidir. Ayrıca bir kase gevreği bir taze meyve ya da birkaç kuru meyve ekleyerek vitamin, mineral ve posa oranını artırabilirsiniz.
Seçenek 4: Klasik kahvaltı
Ekmek, peynir, zeytin, gün aşırı yumurta, süt, mevsim sebzelerinden ve meyvelerinden hazırlanan bir kahvaltı elbette en iyi seçim olacaktır. Ancak ölçüye dikkat ederek!

<p>Libya açıklarında batmak üzere olan şişme bottaki 97 düzensiz göçmen, bölgedeki Deniz Kuvvetleri

MSB duyurdu: Mehmetçiğin dikkati faciayı önledi

Milli Eğitim Bakanı Selçuk, emekli öğretmenlerle çevrim içi bayramlaştı

İşgalci İsrail, içlerinde hamile bir kadınında bulunduğu ailenin tüm fertlerini öldürdü

Mehmetçiğin dikkati Doğu Akdeniz'de faciayı önledi