• $7,4627
  • €9,024
  • 437.81
  • 1524.49
06 Kasım 2011 Pazar

Kurban Bayramı'nda beslenmenize dikkat edin

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Bugün Kurban Bayramı'nın ilk günü. Kiminiz evinde, kiminiz tatil yerlerinde. Evlerinde olan, bayram gezmeleri yapanlar için her bayram olduğu gibi bayram hatırlatmaları yapmak istedim.
urban Bayramı nedeniyle öğün saatlerimiz ve beslenme düzenimiz değişir. Kurban Bayramı'nın en önemli değişikliklerinden biri de et tüketimiyle birlikte tatlı tüketiminin artmasıdır. Kalp-damar, diyabet, hipertansiyon ve böbrek hastalarıyla yaşlıların özellikle dikkat etmesi gerekiyor. Alınması gereken önlemlerin herkes için geçerli olduğu da unutulmamalı. Bayramda, sağlıklı beslenmenin temel prensiplerine, yiyecek seçimine, porsiyon kontrolüne ve besin gruplarının dengeli dağılımına her zaman özen göstermeliyiz.

ET YERKEN KURBAN OLMAYIN!
- Kurbanlığınızı almadan önce veteriner kontrolünden geçtiğine emin olun. Veteriner kontrolü olmayan ve uygun koşullarda kesilmeyen kurbanlık hayvanlardan insanlara tenya, salmonella, tüberküloz, şarbon gibi hastalıkların bulaşma riski yüksektir.
- Sakatatların doymuş yağ ve kolesterol içeriği yüksektir. Özellikle kolesterol hastalarıyla kalp-damar hastalığı riski taşıyan kişiler sakatat tüketiminden kaçınmalıdır.
- Yağlı etlerin doymuş yağ ve kolesterol içerikleri yüksektir. Görünür yağlar ayrılsa bile kırmızı etin ortalama yağ içeriği yüzde 20'dir.
- Kırmızı et; iyi kalite hayvansal proteinin yanı sıra, demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminleri içermektedir.
- Bayram günü kesilen hayvan eti, bekletilmeksizin birkaç saat içinde pişirilerek tüketilir. Ancak yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirmede hem de sindirimde zorluk yaratır. Midede şişkinlik, hazımsızlık gibi sıkıntılara neden olur. Özellikle mide rahatsızlıkları çeken bireyler, eti        24 saat bekletmeden tüketmemeli.
- Etler, büyük parçalar şeklinde değil ancak kıyma, kuşbaşı gibi küçük parçalara ayrılıp, tek pişirimlik miktarlara bölünüp, buzdolabı poşetlerine koyularak buzlukta veya derin dondurucuda saklanmalıdır. Buzdolabında 1-2 gün, buzlukta eksi iki derecede 1-2 hafta, derin dondurucuda ise -18 santigrat derecede 3 ay saklanabilmektedir.
- Pişirmek için buzluktan çıkartılan etler, yine buzdolabının alt raflarına indirilerek çözdürülmeli, çözdürülen et hemen pişirilmeli, tekrar dondurulmamalıdır. Et hazırlamada kullanılan kesme tahtalarında çiğ sebze ve meyveleri doğrama işlemi yapılmamalıdır.
- Pişirme yöntemi olarak; haşlama, fırınlama ve ızgara gibi yöntemler tercih edilmeli, kızartmalardan ve kavurma yönteminden kaçınılmalıdır. 
- Etler, C ve E vitaminini içermezler. Bu nedenle etlerin mutlaka sebzelerle birlikte pişirilmesi veya etlerin yanında C vitamininden zengin sebze veya salata tüketilmesi oldukça önemlidir. Bu yöntem hem besin çeşitliliğinin sağlanmasını sağlar hem de sebzelerde bulunan  C vitamini, demirin emilimini artırır.
- Etler mangal yapılacaksa; kömürleşecek şekilde kızartılmaması gerekir. Kömürleşen etler her zaman kanser riski taşır. Etin ateşe yakın olması B1, B12, folik asit gibi vitaminlerin kaybına yol açmaktadır.
- Et kullanılarak yapılan sebze ya da baklagil yemeklerine yağ ilave edilmemelidir. Özellikle katı yağlar, et yemeklerinde kullanılmamalıdır, etin kendi yağıyla pişmesi sağlanmalıdır.
- Kurban Bayramı'nın geleneksel yemeği haline gelen kavurmanın içine tereyağı veya kuyruk/iç yağı eklemeden, kendi suyunda, kısık ateşte pişirme yapılmalıdır.
- Kavurma ve kırmızı et öğle öğününde tüketilmeli, akşam öğününde ise sebze, kuru baklagil gibi posa içeriği yüksek yemekler tercih edilmelidir.

BESLENME ÖNERİLERİ
- Güne hafif bir kahvaltıyla başlayın. Bayram nedeniyle aile ziyaretleri sırasında genelde öğünler şaşabilir. Bunu önlemek için iyi bir günlük beslenme planı yapın. 
- Tek yanlı beslenmekten kaçının. Et, sebze, süt ve tahıl grubu yiyeceklerden sadece birer çeşit yemek hazırlayın (yani pişirdiğiniz yemeklerin hepsi aynı gruptan olmasın) ve hepsinden ölçülü tüketin. 
- Bol bol su için ve sıvı tüketin. Sıvı gereksinmenizi su, taze meyve suyu, ayran gibi sağlıklı içeceklerle karşılayın. Çok fazla çay-kahve tüketmeyin. 
- Ziyarete gittiğiniz bir evde tatlı yediyseniz bir sonrakinde sadece içecek ikramlarını kabul edin. Her gittiğiniz evde yemeniz gerektiğini düşünüyorsanız küçük küçük porsiyonlarda yemeyi seçin. 
- Gün içinde çok yediyseniz akşam sadece yoğurt ve meyve tüketin, bu öğününüzü hafif geçirin.
- Mutlaka yürüyüş yapın. Bayram ziyaretlerinizi, mesafeler yakınsa yürüyerek yapın. Her gün 30-60 dakika tempolu yürüyerek hem bağırsak hareketlerinizi düzenler hem de yavaşlayan metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz. Ayrıca fazla kalori aldığınızda da yakmak için fırsat yaratmış olursunuz.
- Cezbeden ikramlarla baştan çıkmamak için bayram ziyaretlerine veya gezmeye aç gitmeyin. 
- Bir öğünde aşırı miktarda yemekten kaçının. Az ve sık yemek yiyin.
- Bayramda bilinçsizce çikolata ve tatlı tüketilir. Fazla tatlı tüketimi, mide yanması, bağırsak bozuklukları gibi şikayetlere neden olabilir. Bir öğünde almanız gereken kaloriden fazlasını almış olabilirsiniz, bir sonraki öğünü sadeleştirerek günlük enerji alımınızı dengeleyin. Bayram sonunda sağlıklı beslenme alışkanlıklarınıza dönün,          '3 günde 3 kilo verdiren' tehlikeli diyetlerden uzak durun. Metabolizmanızı daha da yavaşlatmaktan başka bir işe yaramaz!
- Fazla yağlı börekler yerine bol sebzeli, fırında az miktarda sıvıyağla pişmiş börekleri tercih edebiliriz. 
- Ziyarete gelen konuklara yaptığımız ısrarlar, farkına varmadan sevdiğimiz kişilerin sağlığını zarara uğratabilir. 
- Porsiyonlarımızı ayarlamanın kolay yolu, tatlı veya yemekte kullanılan kaseleri, pasta ve yemek tabaklarını küçük boy tercih etmektir. 
- Özellikle kalp ve şeker hastaları, tansiyon ve mide rahatsızlıkları olan kişiler yeme-içmelerine daha çok dikkat etmeli.

<p>Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımla, koronavirüs aşısına dai

Bakan Koca paylaştı: Aşı uygulaması hakkında pratik bilgiler

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Akrep ve fare karşı karşıya gelirse... İlk kez görüntülendi!

Kasrik Boğazı güzel manzarasıyla keşfedilmeyi bekleniyor