• $7,4159
  • €9,0281
  • 442.528
  • 1542.45
23 Ekim 2011 Pazar

Kadınların en büyük askı, cikolata

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Pek çok insanın vazgeçemediği besin çikolatadır. Kilo verme dönemindeki danışanlarımın en büyük korkusu da artık çikolata yiyemeyecek olduklarını düşünmeleridir. Bir besin bu kadar sevilirken nasıl bir o kadar da korkulur? İşte çikolata yeme rehberi!

Çikolata kilo almanın en büyük suçlusu ilan edilmiştir; uzak durmaya çalışırsınız. Ama çok da uzak duramaz ve ne yapacağınızı şaşırırsınız. Hem yemek istersiniz, hem yememek. Bir savaş başlar içinizde! Sonra bir neden bulunur; ya işe sinirlenilir, ya kocaya... Yemek için bir neden bulunmuştur ve -tam da istediğiniz gibi- çikolata galip gelir. Oturup bir paketi yersiniz. Ve yedikten sonra suçluluk başlar, suçluluk duygusuyla gidip bir paket daha yersiniz. Kısır bir döngüdür bu. Onsuz da olmaz, onunla da...
Aslında her besin gibi çikolata da kilo aldırıcı ya da verdirici değildir. Her yediğimiz besinde denge önemlidir.
Çikolata tropik kakao ağacının tohumlarından yapılır. Besin değeri yüksek, bedeni geliştiren ve enerji veren bir yiyecektir. Kökeni 1.500 yıl önceye Mayalara uzanan bu mucize yiyeceğin bugün bin bir çeşidi yapılıyor. Biz, belli başlı çeşitlerini tanıyalım...
Bitter çikolata: Bileşiminde en az yüzde 18 kakao yağı ve en az yüzde 14 yağsız kakao kuru maddesi olacak şekilde en az yüzde 35 toplam kakao kuru maddesi içeren çikolatadır.
Sütlü çikolata: Bileşiminde en az yüzde 2,5 yağsız kakao kuru maddesi olacak şekilde en az yüzde 25 toplam kakao kuru maddesi içeren, ayrıca en az yüzde 14 süt kuru maddesi ve en az yüzde 3,5 süt yağından oluşan, kakao yağı ve süt yağı toplam miktarı ise en az yüzde 25 olan çikolatadır.
Beyaz çikolata: Bileşiminde en az yüzde 20 kakao yağı ve en az yüzde 14 süt kuru maddesi içeren ve en az yüzde 3,5'u süt yağı olan çikolatadır.
ÇİKOLATANIN FAYDALARI
1- Çikolatada kalsiyum, fosfor, magnezyum, demir, çinko ve bakır mineralleri bulunmaktadır.
2- Çikolata olması gereken miktarda ve çeşitlilikte tüketildiğinde içerisindeki antioksidan maddeler (polifenol, epikateşin, kateşin gibi) dolayısıyla kanser hastalıkları ve kalp hastalıkları üzerinde olumlu etkileri bulunabilmektedir.
3- Çikolata güçlü antioksidan özelliğinden dolayı bağışıklık sistemini güçlendirir.
4- İçeriğindeki flavonoidlerden dolayı nitrik oksit seviyesini yükselttiği dolayısıyla kan basıncını düşürdüğü bilinmektedir.
5- Yapılan bir çalışmaya göre günde tüketilen 10 gram kadar çikolatanın yaşa bağlı hafıza kaybını azalttığı belirtilmiştir. Kakaoda bulunan polifenol bileşiklerinin beyne kan akışını hızlandırdığı ve bu nedenle hafızayı güçlendirdiği düşünülmektedir.
6- Bitter çikolata endorfin hormonunun salınımını artırarak kendimizi mutlu hissetmemizi de sağlar. Yapılan bazı araştırmalarda çikolatanın sadece kokusunun bile ruh halini olumlu etkilemede rolü olduğu görülmüştür.
7- Flavonoidlerden zengin olan kakao enflamasyonu azaltabildiği ve dolayısıyla aterosklerozdan koruyucu etkisini olduğu bilinmekte. Total kolesterol seviyesini azaltıcı, iyi kolesterol (HDL) seviyesini artırıcı, insülin direncine faydalı özelliği bulunmaktadır.
8- Çikolata bakır içerdiğinden dolayı cilt ve saç sağlığı için faydalıdır.

Ne kadar yemeli?
Çikolatanın mutluluk verici özelliği aslında miktarla ilişkili değildir. 10 gram çikolatayla 100 gram çikolatanın sağladığı olumlu etki ve verdiği mutluluk hissi neredeyse aynıdır. Bu nedenle tüketilecek miktar fazla olmamalıdır.
Mümkün olduğu kadar az miktarda, bitter ve şeker oranı düşük olanları tercih etmemiz kilo problemlerini de tetiklemeyecektir.
Benim tavsiyem çikolata yerken, küçücük parçalara bölüp damağınızda emerek çikolatayı yemeniz. Hem daha az miktar çikolatanın size yettiğini anlarsınız hem de çikolatanın gerçek tadına varırsınız; deneyin! Bu arada 10 gram çikolatanın kalorisi bir meyvenin kalorisine eşittir. 10 gram çikolata yaklaşık 2 küçük kare yapar, aklınızda olsun!

Bitter çikolata neden daha iyi?
Bütün bu bahsedilen olumlu etkilerin yalnızca siyah (bitter) çikolatadan alınacağı; doymuş yağlardan zengin olan sütlü çikolata veya beyaz çikolatalardan aynı sonuçların beklenmemesi gerektiği bilinmelidir. Kakao oranı ne kadar çoksa faydası da artmaktadır, içeriğinde en az yüzde 50 kakao olan ürünleri tercih etmeye çalışın. Yapılan bazı çalışmalara göre çikolatanın içindeki şeker veya karamel kakaonun faydalı etkilerini azaltmaktadır.

<h3>Siyasetin gündemi reform ve ittifak çalışmaları oldu. Peki muhalefet neden reform ve ittifak çal

Siyasetin gündeminde ne var?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Doğada yaptığı yemeklerle kentleri tanıtıyor

Gaziantep'te tır kazası! Yol trafiğe kapandı