• $7,4764
  • €9,0382
  • 441.598
  • 1524.49
16 Ocak 2011 Pazar

Her gördüğünüz diyete balıklama dalmayın!

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Bu tip programlar genel olarak gazete ve dergilerde yayınlanan; kişisel özellikleri dikkate almayan; hızlı kilo kaybı sağlayacağını vaat eden; kişinin ihtiyaçlarına göre düzenlenmemiş; kontrol altında yapılmayan; tek tip besine dayalı ya da yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı kazandırmayıp özel ürünleri öneren; gerçek kilo kaybı yerine vücuttan su kaybına neden olan 'sihirli, şok diyetler' olarak bilinirler. Hemen herkes bu tip bir diyeti uygulamış ya da uygulamaya çalışmıştır diye düşünüyorum.
Eğer bu tip programlarla bu iş halledilebilseydi dünyada 'şişmanlık' diye bir kavram kalmazdı! Yani dünyadaki tek akıllı siz değilsiniz..

Çok iyi kilo veren danışanlarımdan bile şöyle bir soru geliyor bazen: 'Simge, beslenme programım bana çok iyi geldi. Kendimi çok mutlu ve çok iyi hissediyorum. Hiç açlık hissetmiyorum. Diyette gibi değilim ama bak ben bu hafta bir kilo vermişim. Başka bir şey yapsak da şu kilo vermemi hızlandırsak diyorum? Tamam, hayat boyu böyle yaşayabilirim. Daha hızlı kilo vereyim sonra bu programa geçsek olmaz mı?'
Halbuki bendeniz, danışanımın gidişatından gayet mutluyumdur. Hatta tam da duymak istediğim 'mutluyum ve kendimi diyette hissetmiyorum' sözlerini söylemiştir ve kilo verme hızı da ortalamalar içerisindedir. Herkesin kilo verme hızı farklıdır. O nedenle hiçbir insanı, başka bir insanla karşılaştıramazsınız. Genel ortalamada bir insanın haftada 250 gram ile bir kilo vermesi öngörülür. Öngörülür diyorum kesin ve net bir rakam veremezsiniz çünkü. En azından ben vermiyorum. Bazı insanlar bu ortalamaların daha üstünde verebilirken bazıları daha altında verebilir. Önemli olan kişinin kendine uygun beslenme programını doğru şekilde uygulaması, beslenmeyi öğrenmesi ve vücudunun sürece nasıl bir tepki vereceğini beklemesidir. Bu süreçte kendi bedenini tanımalıdır.

Benim danışanlarıma cevabım genelde şöyle oluyor: 'Ayşe Hanım, sanırım bu kiloları bir günde almadınız. Ayrıca bedeniniz de almadı kendi kendine. Bunu siz yaptınız ve şimdi bedeninizin sorumluluğunu alma zamanı! Ayrıca senelerdir bu kilolarla yaşadığınıza ve siz kilo alırken bedeniniz size sabır gösterdiğine göre, şimdi sıra sizde! Siz bedeninize sabır göstermelisiniz.'

Moda diyet efsaneleriyle ilgili gerçekler
- Lahana çorbası diyeti: Bol miktarda lahananın çorba haline getirilip gün boyu tüketilmesi esasına dayanır veya lahana suyu kullanılır. Çok posalı bir sebze olan lahana, bol miktarda tüketildiğinde kısa süreliğine tokluk hissini yaratır ve bağırsak çalışmasını da artırdığı için kişi kendisini kilo vermiş hisseder. Halbuki vücutta sadece su kaybına neden olur. Ayrıca kişi dengesiz ve yetersiz beslendiği için bazı hastalıklara zemin hazırlar.
l Beverly Hills diyeti: Bu diyette sadece meyveler yer alır. Karbonhidrat içeriği yüksek, protein ve yağ içeriği düşüktür. Bazı kan değerlerinin bozulmasına, özellikle kan yağlarının yükselmesine sebep olabilir. Diyabetik kişilerde kan şekerinin yükselmesine yol açabilir.
- Yüksek protein diyeti: Et ürünlerinin sınırsızca tüketilip ekmek, meyve, tahıllar gibi karbonhidrat kaynaklarının yenmemesi esasına dayanır. Karbonhidratların kesilmesi kısa sürede hızlı kilo kaybı sağlayabilir ancak kısa sürede verilen kiloların yağ kaybı sayılmayacağı unutulmamalıdır. Ayrıca et ürünlerinin aşırı tüketilmesi sonucu kolesterol yükselir, böbreklere aşırı yük biner. Tahılların kesilmesine bağlı olarak da bazı vitaminlerde eksiklik olabilir.
- Düşük enerjili diyetler: Bu tip diyetlere ketojenik diyetler adı verilir. Karbonhidrat miktarı çok kısıtlanmıştır. Protein ve yağ miktarı ise yüksektir. Karbonhidrat miktarı aşırı kısıtlandığında kanda keton cisimciklerinin artmasına yani ketozise neden olurlar. Keton cisimciklerinin artması durumunda da hastalık tablosu ortaya çıkar. Genellikle 200-800 kalori arasında enerji içerirler. Vücudun sıvı ve elektrolit dengesi bozulur, kemik erime riski artabilir, kanda ürik asit, yağ ve kolesterol yükselebilir. Ayrıca baş ağrısı, sinirlilik, konsantrasyon eksikliğine, yorgunluk, kusma, ishal ile vücudun tüm dengesini bozabilirler.
- Pritikin diyeti: Az yağlı ve yüksek posalı bir diyettir. Karbonhidrat ve bitkisel protein içeriği yüksektir. Kalsiyum ve B12 vitamin yetersizliğine neden olur. Hayvansal besinler yer almamıştır.

<p>Beşiktaş TEM Otoyolu FSM Köprüsü istikametinde sivil polis aracı yol ayrımında sabit bekleyen tra

Beşiktaş'ta polis araçları kaza yaptı! Yaralı polisler var...

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Kısıtlamaların sona ermesiyle İstanbul'da hareketlilik başladı

Haftanın yalanları