• $7,416
  • €8,9913
  • 437.443
  • 1467
28 Nisan 2012 Cumartesi

Çocuklar diyet yapmalı mı?

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

'Diyet' her yaştan insanın hayatının bir parçası haline geldi. Çocuklar bile bu durumdan nasiplerini alıyor.
Peki, çocukların diyet yapması ne kadar doğru? Çocuklar 'light' ürünler yemeli mi? İşte, anne-babalara öneriler.

Günümüz anne-babalarının, çocuklarına 'light' ürünler yedirdiklerini, ekmek yemelerini yasakladıklarını duyuyorum. Çocukları ya kilolu olduğu için ya da kilolu olur korkusuyla yapıyorlar bunları... Aslında gerçek korku, kendileriyle ilgili. Kilo takıntısı olan anneler, bu korkularını çocuklarına da yansıtıyor. Çocuk danışanlarımın annelerine soruyorum.
'Evde, çocuğun yanında neler konuşuyorsunuz beslenmeyle ilgili? Kilo sorununuzdan bahsediyor musunuz? Besinlerle ilgili bu yiyecek şişmanlatır, bu yiyecek kilo verdirir gibi cümleler kuruyor musunuz?'
Bunların hepsi, çocuğun beslenmeyle olan ilişkisine zarar verebilir. Öncelikle küçük yaştaki çocukların 'light' ürünlerin içindeki tatlandırıcıları tüketmeleri büyüme ve gelişmeleri açısından zararlıdır. Ayrıca 'light' süt veya peynirleri, 'kilo vermelerini sağlamak' için değil, lezzetlerini seviyorlarsa yedirmelisiniz.
Çocuğa kısıtlama getirmek yerine, sevdiği yiyeceği nasıl yemesi gerektiğini öğretin. Bir çocuğa ne kadar yasak koyarsanız, o kadar 'arsız' edersiniz. Yasak olan her zaman caziptir!

ANNELER SORUNLU
Geçtiğimiz günlerde, bir anneden telefon aldım. Çocuğunun kilolu olduğunu söyledi ve ona bir diyet programı hazırlamamı istedi. 'Çocuklara diyet vermiyorum' dedim. Yetişkinler için bile, bir listeyi takip etmek bu kadar zorken bunu çocukların yapmasını beklemek, çok yanlış olur. Tabii ki 'Çocuktur; kendi haline bırakılsın; ne olursa olur' diye düşünmüyorum. Ancak, çocukların beslenmeyle ilgili doğru bir yaklaşım geliştirebilmesi için diyete değil beslenme öğretmenliğine ihtiyacı olduğunu düşünüyorum.
Çocuğa yasaklar koymadan, ödevler vererek kendi bedenini nasıl izleyeceğini öğretmeliyiz. Bu arada tabii ki ebeveynleri de eğitmek gerekiyor. Telefonla arayan bu anne, tahmin etmişinizdir ki bana çocuğunu getirmedi. Ebeveynlerin beslenmeye olan yaklaşımlarını düzeltmedikçe çocukları istediğimiz kadar eğitelim bir sonuç alabileceğimizi sanmıyorum.

BEBEKLER BİLİR!
Her bebek yeni doğduğunda, kendi bedeniyle bağlantıdadır. Ne zaman yemesi gerektiğini ve ne yemesi gerektiğini bilir. Ama yetişkinler onun bildiğini bilmediği için, bebeğin kendi bedeniyle olan bağlantısını zaman içinde yavaş yavaş koparırlar. Bebek acıktığında ağlar ve anne 'Mama saatin gelmedi' derse, biraz büyüdüğünde bebeğin yediği miktar anneyi tatmin etmez ve biraz daha yemesi için her şeyi yaparsa, bebek yemek yediğinde annenin mutlu olduğunu öğrenirse ne olur? Kendi bedeniyle bağlantısı kopar. Birilerinin onun yediklerini belirlemesini öğrenir. 
Yetişkinliğinde kilo sorunu yaşayan danışanlarımın birçoğunda çocukluk döneminde zafiyet geçirecek düzeyde zayıf olduklarını ve aileleri tarafından zorla yemek yedirildiğini öğrendim. Sonraki yıllarda çocuğuna 'Ye' diyen bu ailelerin bu sefer 'Yeme' diye baskı yaptıklarını biliyorum.
Ebeveynlerin rolü, çocukların hayata hazırlanma sürecinde yanlarında olarak doğru 'rol model' oluşturmaktır. Yani öncelikle siz sağlıklı beslenin ki çocuğunuz da sağlıklı beslenme bilinci edinsin.

AİLELERE 10 İPUCU
1 - Beslenmeyi sorun haline getirmeyin. Kendi bedeninin sorumluluğunu çocuğa vermelisiniz. Sizin için beslendiği fikrini aşılamayın. Sizi mutlu ya da mutsuz etmek için yemeği kullanmasına izin vermeyin. Bazı çocuklar dikkat çekmek için beslenmeyi reddedebilir.
2 - Büyük yemek tabaklarını kullanmayın, miktar algısının gelişmesinde bu durum çok önemli. Tabak büyüdükçe, yediğiniz yemek miktarı küçükmüş gibi görünür.
3 - Sizin yapmadığınızı, çocuktan bekleyemezsiniz. Sabah kahvaltısında siz çay içerken, çocuğa 'Süt içmek zorundasın' demeyin. 'Çok sağlıklı bir besinse sen niye içmiyorsun?' diyebilir...
4- Besinlerle ödül veya ceza vermeyin. 'Yemeğini yersen sana çikolata veririm', 'İyi ders çalışırsan seni hamburgerciye götürürüm' ya da 'Yemeğini yemezsen seni sevmem' gibi...
5 - Çocuğun bedenine 'benzetmelerle' yaklaşmayın. Beden algısıyla ilgili doğru yönlendirmeler yapın. 'Aynı halasına benziyor, bu da kilolu olacak' cümlesi, korku verir ve çocuğun kendi beden algısını olumsuz yönde etkiler. Kimseyle karşılaştırma yapmayın.
6 - Kahvaltı alışkanlığı önemli. Ama sadece çocuk için hazırlıyor siz etmiyorsanız, ona bu alışkanlığı kazandıramazsınız. Büyüyünce yapılmaması gerektiğini düşünebilir. 
7 - Yemek yerken televizyon izletmeyin.
8 - Sağlıklı-sağlıksız besin ayrımını öğretin. Kalorili-az kalorili fikrini vermeyin.
9 - Besin etiketi okumayı öğretin. Aldığı bir gıdanın son kullanma tarihi nerede yazar? Katkı maddesi içeriyor mu? Bunlara bakmayı öğretin.
10 - Fiziksel aktiviteye yönlendirin

<h3>Akşam Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu, CHP'nin 'Militan' provokasyonunu AKŞAM TV

CHP neden 'Militan' provokasyonu yapıyor?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Eren-5 operasyonunda 53 sığınak ile 62 depo kullanılamaz hale getirildi

Tırnağınıza diş macunu sürüp bekleyin! Faydalarını öğrenince şaşıracaksınız