• $7,3965
  • €9,0096
  • 440.485
  • 1542.45
03 Temmuz 2011 Pazar

Beslenmeyle ilgili en çok sorulan 5 soru; 5 cevap

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Sevgili editörümün yoğun isteği üzerine bu hafta beslenmeyle ilgili en çok sorulan 5 soruya cevap veriyorum. İşte editörümün ve danışanlarımın soruları ve benim cevaplarım...
SORU 1:

Akşam yemeğine kadar gayet düzenli besleniyorum. İş çıkışı sporuma gidiyorum. Eve geliyorum, yine düzenli yemeğimi yiyorum. Yalnız geceleri birden acıktığımı hissediyor ve kalkıyorum bir şeyler yiyorum... Çok diyetisyene gitmeme rağmen buna çözüm bulamadım, siz ne önerirsiniz? Ve gece geç saatte atıştırdığımdan sabahları çok yorgun, şiş ve mide ağrısıyla uyanıyorum... Bu konuyla ilgili ne önerirsiniz?
Akşam, spor sonrası yemenizin iki sebebi olabilir. Birincisi; fizyolojik olarak, gün içinde besin tüketiminiz protein içermiyorsa, yani yeterince et, tavuk, balık, peynir veya yumurta tüketmiyorsanız, akşamları geç saatte acıkabilirsiniz ve canınız daha fazla karbonhidrat yemek isteyebilir. Genel besin tüketim ağırlığınız karbonhidrat ağırlıklı olduğunda kan şekeriniz düştüğünden dolayı da geceleri bir şeyler yemeye ihtiyaç duyarsınız.
İkincisi psikolojik olabilir; geceleri bir şeyler yemeden önce duygu durumuza bakmanızı tavsiye ederim. Acaba besini hangi duygunun yerine koyuyorsunuz? Yalnızlık mı, mutluluk mu? Sevgi açlığı mı? Bunu sizin fark etmeniz gerekir. Çünkü her insan tatmin edemediği bir duyguyu tatmin etmek için yiyebilir.

SORU 2:
Yoğurdun zayıflamayı  kolaylaştırdığı doğru mu?
Her şeyden önce hiçbir besini, 'kilo aldırıcı' ya da 'verdirici' diye etiketleyemeyiz. Yoğurt vücudumuz için inanılmaz etkilere sahiptir ve çok önemli bir besin kaynağıdır. Yoğurdun yapısı ve içerdiği besin değerleri nedeniyle insan sağlığı açısından, kaynağı sütte bile olmayan faydalara sahiptir. Vücudumuz yoğurdun içindeki kalsiyum ve proteini süte göre daha çabuk emer, bu nedenle de kemiklerin gelişimi açısından süte göre daha etkilidir. Yoğurt zengin besin değeri sayesinde bağışıklık sistemini güçlendirir. Bu özelliği nedeniyle vücudumuzu mide ve bağırsak hastalıklarından mide, kolon ve ince bağırsak kanserlerine kadar birçok hastalıktan korur. Yoğurt hem karbonhidrat hem de proteini bir arada bulundurduğu için kan şekerini dengelemede ve açlık kontrolünde etkili olmaktadır. ABD'nin Tennessee Üniversitesi'nde aşırı kilolu insanlar üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, diyetlerinde günde 3 öğün yoğurt eklenen kişilerin yoğurt eklenmeden aynı diyeti uygulayanlara göre yüzde 22 oranında daha fazla kilo verdikleri aynı zamanda yüzde 61 oranında daha fazla yağ yaktıkları belirlenmiştir. Ayrıca, yoğurt yiyenlerin normal zayıflama seviyesinden çok daha fazla zayıfladıkları ve kaslarını diğerlerine nazaran iki kat korudukları belirlenmiştir. Ancak bu demek değil ki, sadece yoğurt yiyerek kilo verilebilir. Hayır! Günlük beslenmemizde yoğurda yer vermeliyiz. Ama her şeyde olduğu gibi dengeyi kaçırmadan...

SORU 3:
Meyveyi kuru ya da taze meyve olarak yerken, dikkat edilmesi gerekenler var mı? Kuru meyveler daha kalorili diyorlar doğru mu?
 Kuru meyvelerin şeker oranının taze meyvelere oranla yüksek olması nedeniyle tüketim miktarında aşırıya kaçılmaması gerekir. Günlük kalori miktarı dengeli ayarlandıktan sonra ara öğünlerde kuru meyve tüketilmesinde bir sakınca yoktur. Yalnız şeker hastaları ve reaktif hipoglisemi sorunu yaşayanlar, kuru meyveleri ara öğünlerde tek başına tercih etmemelidir. Yanında mutlaka süt veya yoğurtla tüketmelidirler. Ara öğünlerde 4 adet kuru kayısı veya 1 adet kuru incir veya 5 adet kuru erik veya 1 yemek kaşığı kuru üzüm tükettiklerinde 1 porsiyon meyve tüketmiş olurlar.

SORU 4:
Diyet yaptığımda ilk yüzüm  çöküyor ne yapmalıyım?

Eğer diyet yaparken ilk yanaklarınız ve yüzünüz çöküyorsa yanlış diyet uyguluyorsunuz demektir. Düşük kalorili diyetler ve açlık diyetleri, vücuttan ilk su ve kas atımına neden olduğundan ötürü, yüzünüz ve yanaklarınız çöker. Eğer yeterli ve dengeli beslenme ilkeleriyle örtüşen bir beslenme programı uygularsanız böyle sorunlar yaşamazsınız.

SORU 5:
8 bardak su için diyorlar...   8 bardak su içmesem ama  sıvının bir miktarını kahve ve çaydan alsam aynı şey mi?

 İçilen çay, kahve, kola gibi içecekler diüretik (idrar söktürücü) oldukları için asla suyun yerini tutamazlar. Nasıl Türk kahvesi yanında su içiliyorsa, aynı şekilde çay ve neskafe ile de su içilmesi gerekiyor. En iyi çözücü, saf, katkısız ve doğal olan içecek su olduğu için günlük sıvı ihtiyacının dörtte üçü su olarak tercih ediliyor. Özellikle yaz döneminde suya daha bir önem vermek gerekiyor. Vücudun normal dengesi için 1,5-2 litre arası su içilmesi tavsiye ediliyor. Ancak bana göre kişiler içtiği suyun yeterli olup olmadığını idrarın renk ve kokusunu izleyerek karar verebilir. Eğer idrar koyu ve az miktardaysa çok su içmesi gerektiğini, açık renk ve bol miktarda ise vücudun su dengesinin sağlandığını anlayabilir.

<p>Merakla beklenen Bayraktar AKINCI Taarruzî İnsansız Hava Aracının (TİHA) 3'üncü prototipine PT-3ü

Selçuk Bayraktar bu sözlerle paylaştı: Yuvadan uçmadan önce son selfie

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Simpsonlar yine şoke etti! Bunu da bildiler

İHA fabrikası Ankara'da üretime başladı