• $7,3929
  • €8,988
  • 443.741
  • 1543.36
27 Ekim 2012 Cumartesi

Aşırı yemek yiyerek bayramın kurbanı olmayın!

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Kurban Bayramı, zengin yemek mönüsüyle harika bir ziyafete dönüşür. Ancak etle olan mesafe doğru ayarlanmazsa vücut 1 hafta sonunda 'kırmızı alarm' verebilir. Kurban etinin doğru saklama ve pişirme yöntemlerini bilmeniz sizi hastalıklardan da korur gereksiz mide şişkinliklerinden de...

Genelde bayramlar, rutin öğün saatlerimizden ve beslenme düzenimizden farklı olan günler arasında. Kurban Bayramı'nın en önemli değişikliklerinden biri de et tüketimiyle birlikte tatlı tüketiminin artması. Kalp-damar, diyabet, hipertansiyon ve böbrek hastalarının özellikle dikkat etmesi gerekiyor. Alınması gereken önlemlerin herkes için geçerli olduğu da unutulmamalı. Bayramda, sağlıklı beslenmenin temel prensiplerine, yiyecek seçimine, porsiyon kontrolüne ve besin gruplarının dengeli dağılımına her zaman özen göstermeliyiz.

× Sakatatların doymuş yağ ve kolesterol içeriği yüksek. Özellikle kolesterol hastalarıyla kalp-damar hastalığı riski taşıyan kişiler sakatat tüketiminden kaçınmalı.
× Kırmızı etlerde görünen yağlar ayrılsa bile etin yağ içeriği yüzde 20.
× Kırmızı et; iyi kalite hayvansal proteinin yanı sıra, demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleriyle B12, B6, B1 ve A vitaminleri içeriyor.

24 SAAT BEKLEYİN

× Bayram günü kesilen hayvan eti, aynı gün pişirilerek tüketilir. Ancak yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirirken hem de sindirimde zorluk yaratır. Midede şişkinlik, hazımsızlık gibi sıkıntılara neden olur. Özellikle mide rahatsızlıkları çekenler, eti 24 saat bekletmeden tüketmemeli.
× Etler, büyük parçalar şeklinde değil ancak kıyma, kuşbaşı gibi küçük parçalara ayrılıp, tek pişirimlik miktarlara bölünüp, buzdolabı poşetlerine koyularak buzlukta veya derin dondurucuda saklanmalı. Buzdolabında 1-2 gün, buzlukta eksi iki derecede 1-2 hafta, derin dondurucudaysa -18 santigrat derecede 3 ay saklanabilir.
× Pişirmek için buzluktan çıkartılan etler, yine buzdolabının alt raflarına indirilerek çözdürülmeli, çözdürülen et hemen pişirilmeli, tekrar dondurulmamalı.
× Et hazırlamada kullanılan kesme tahtalarında çiğ sebze ve meyveleri doğrama işlemi yapılmamalı.

SEBZE İLE TÜKETİN
× Pişirme yöntemi olarak; haşlama, fırınlama ve ızgara gibi yöntemler tercih edilmeli, kızartmalardan ve kavurma yönteminden kaçınılmalı.
× Etler, C ve E vitaminini içermez. Bu nedenle etlerin mutlaka sebzelerle birlikte pişirilmesi veya etlerin yanında C vitamince zengin sebze veya salata tüketilmesi oldukça önemli. Bu sayede sebzelerde bulunan C vitamini, demirin emilimini artırır.
× Etler mangal yapılacaksa; kömürleşecek şekilde kızartılmaması gerekir. Kömürleşen etler her zaman kanser riski taşır. Etin ateşe yakın olması B1, B12, folik asit gibi vitaminlerin kaybına yol açar.
× Et kullanılarak yapılan sebze ya da baklagil yemeklerine yağ ilave edilmemeli. Özellikle katı yağlar, et yemeklerinde kullanılmamalı, etin kendi yağıyla pişmesi sağlanmalı.
× Kavurma ve kırmızı et öğlen tüketilmeli, akşamındaysa sebze, kuru baklagil gibi posa içeriği yüksek yemekler tercih edilmeli.
× Tek yönlü beslenmekten kaçının. Et, sebze, süt ve tahıl grubu yiyeceklerden sadece birer çeşit yemek hazırlayın (yani pişirdiğiniz yemeklerin hepsi aynı gruptan olmasın) ve hepsinden ölçülü tüketin.
× Bol bol su için ve sıvı tüketin. Çok fazla çay-kahve tüketmeyin.
× Ziyarete gittiğiniz her evde yemeniz gerektiğini düşünüyorsanız küçük küçük porsiyonlarda yemeyi seçin.
× Gün içinde çok yediyseniz akşam sadece yoğurt ve meyve tüketin, bu öğününüzü hafif geçirin.
× Mutlaka yürüyüş yapın. Örneğin bayram ziyaretlerinizi, mesafeler yakınsa yürüyerek yapabilirsiniz. Her gün 30-60 dakika tempolu yürümek hem bağırsak hareketlerinizi düzenler hem de yavaşlayan metabolizmanızı hızlandırır.
× İkramlarla baştan çıkmamak için bayram ziyaretlerine aç gitmeyin.
× Bayramda bilinçsizce çikolata ve tatlı tüketilir. Fazla tatlı tüketimi, mide yanması, bağırsak bozuklukları gibi şikayetlere neden olabilir. Bu yüzden tatlı tüketiminize dikkat edin!
× Bayram sonunda sağlıklı beslenme alışkanlıklarınıza dönün, '3 günde 3 kilo verdiren' tehlikeli diyetlerden uzak durun. Metabolizmanızı daha da yavaşlatmaktan başka bir işe yaramaz!

<p>Faizler tarafında geçen haftadan beri değişen bir şey olmadığını kaydeden 24 TV Ekonomi Müdürü Sa

Piyasalar bugün neyi fiyatlıyor?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Karlı kış günlerinde ''Van usulü beyzbol'' oynayarak eğleniyorlar

Haftanın yalanları