• $7,4856
  • €9,0463
  • 442.034
  • 1556.77
20 Ekim 2011 Perşembe

Ekmeğin rengini hatırlıyor musun Aşık?

Dedim, hayır dedi. Tuzun rengini? Hayır dedi. İneklerin, mandaların, öküzlerin? Hayır dedi. Dağların, taşların, böceklerin, kuşların rengini? Hayal meyal dedi. Toprağın rengini? Hayır dedi. Kanın rengini deyince biraz düşündü, hatırlıyorum dedi. Altı yaşlarımdaydım, babamın kafa kağıdında kırmızı mürekkeple yazılmış bir satır vardı, o da kan renkteydi...
Bedri Rahmi Eyüboğlu soruyor, Aşık Veysel cevaplıyor sayın meraka düşen. Uzun uzun söyleşirlermiş. Filmini yapmış hatta Bedri Rahmi, Aşık'ın. Türkiye onu daha çok tanısın, anlasın diye. Resmini de yapmış tabii. Gidip görebilirsiniz Caddebostan Kültür Merkezi'ndeki 'Bedri Rahmi Eyüboğlu 100. Yıl Sergisi'nde. Kimi ilk defa gün yüzü gören 90 eser var sergide. Ve şahsi eşyaları, dünyaca ünlü şair - ressamın... Şiirlerini yazdığı daktilosu, mürekkep hokkası, küllüğü, not defterleri, emektar radyosu, çalışma masası, sandalyesi, şövalesi, resim fırçaları, yerdeki kilimi ve sohbete gelen dostlarını ağırladığı koltuğu. Üzerinde de şöyle bir not: 'Bedri Rahmi Eyüboğlu; Ruhi Su, Yaşar Kemal, Aşık Veysel, Sabahattin Ali gibi ünlü konuklarını bu koltukta ağırlamıştır.' Ah be, dili olsa da konuşsa şu koltuk! Bir Mercan Usta hikayesi var mesela Sait Faik'le... Mercan Usta, Galata Köprüsü'nün girişindeki ayakkabı boyacısıdır. Sait Faik öyküsünü yazar, Bedri Rahmi de resmini yapar Mercan Usta'nın. Bedri Rahmi'nin resmi Sait Faik'in kitabına kapak olur.  Kitabı baskıdan geldiği gün karşılıklı imzalar ve birbirlerine takdim ederler. İki kitapta da aynı cümle yazılıdır: 'Mercan Usta'nın yüzü suyu hürmetine'.

BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU 100 YAŞINDA
Bir Woody Allen gerek bize, sayın Paris'te Gece Yarısı'ndan hazzeden. Bu aşmış adamları, bu coşmuş hikayeleri bilenler azaldıkça azalacak yoksa. Anadolu'dan derlediği figürleri resmin başköşesine koyan ve bu sergide de görüldüğü gibi uzun süre Anadolu mitolojisini soyutlama çabalarını sürdüren Bedri Rahmi'ye bir gün bir röportajda, non-figüratif (soyut resim) için ne düşündüğünü soruyorlar ve bakınız ne cevap geliyor ustadan: 'Ben non-figüratif yerine kısaca 'nakış' diyorum. Bizim nakış sanatımızla bu cereyan arasında çok önemli bir bağ var. Her ikisi de etraftaki şekilleri taklit ederek değil, icat edilmiş şekiller ve renklerle düzen kurar'. Kişiliği ve sanatı Fransa'da yoğrulmuş bir sanatçı söylüyor bunları. Yurdunu sevmek, bilmek böyle bir şey.

SERGİ 4 KASIM'A KADAR CKM'DE
Çocukluk yıllarından itibaren nereye yürüdüğünü bilen bu değerli sanatçı, şiirine ve resmine verdiği kıymetten fazlasını hocalığa vermiş 64 yıllık ömrü boyunca. 1936'da başlayan Akademi hocalığını, öldüğü güne dek sürdürmüş. Doğumunun 100'üncü yılında; aile koleksiyonundan derlenen 'başyapıtlar' niteliğindeki bu sergi, 4 Kasım'a kadar CKM'de görülebilir. Mavili Ağaç, Aşık Veysel, Dutçu ve vefatıyla yarım kalan Mor Han'a vuruldum ben. Çalışma köşesine de bakıp duruyorum gidip gidip, kedi ciğere bakar gibi. Daktilosunun tıkırtısını, dostlarıyla sohbetlerini duymaya çalışıyorum. Olmayacak iş ama olsun varsın. Bu adamlar, bu hayatlar tamamıyla gerçek. Tek yapmak gereken onları öğrenmek. İyi ki doğdun Bedri Rahmi Eyüboğlu.

<p>Türkiye'nin aşı altyapısının dünyaya örnek olduğunu söyleyen Prof. Dr. Kemalettin Aydın, aşılaman

Türkiye'de kaç kişiye aşı uygulaması yapıldı?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Dünyanın ilk sanal savunma fuarı yoğun ilgi görüyor

Eğil Kalesi ve kral mezarları UNESCO yolunda