• $17,9613
  • €18,4813
  • 1030.71
  • 2887.88
30 Mayıs 2021 Pazar

Kanal İstanbul'un en büyük faydası...

Cumhurbaşkanı Erdoğan müjdeledi.

Kanal İstanbul'un temeli Haziran'da atılıyor.

Büyük hamle.

Marmaray'a karşı çıktılar. Avrasya Tüneli'ne engel olmak istediler. Gezi ayaklanmasını başlattılar. Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Yeni Havalimanı yapılmasın diye ortalığı ateşe verdiler. Şimdi yeniden harekete geçecekler. Kanal İstanbul'u engellemek için her yolu deneyecekler.

Nasıl?

İki argüman öne çıkartılacak. Birincisi kanalın iki yakasına kurulacak şehirler, diğeri ise maliyet. "Kanal İstanbul bir rant projesidir" söylemi ile kurulacak yeni şehirlerin nüfus yoğunluğunu artıracağı iddia edilecek, "şu kadar işsizlik, yoksulluk varken bunca para böyle bir işe yatırılır mı" itirazı üzerinden de kamuoyundaki tepki seslerinin yükseltilmesi hedeflenecek. Daha önce ortaya atılan iddialar yani "Depremi tetikler" ve "İstanbul susuz kalacak" söylemleri çöp oldu. Bunları artık kimse seslendirmez.

Niye?

Çünkü 544 yılında Varna açıklarında oluştuğu düşünülen ve 1927'de Kırım açıklarında denizaltı heyelanına bağlı olarak oluştuğu var sayılan tsunamiler bile senaryolara dahil edilerek güncel hesaplamalarla risk analizlerine tabi tutuldu. Çalışmalar sonucunda kanal imalatı ve sonrasında tehlike oluşturabilecek herhangi bir aktif veya yeni heyelan alanı olmadığı anlaşıldı. Ayrıca İstanbul'un su sistemindeki payı yüzde 5 bile olmayan Sazlıdere'nin yüzde 40'lık kısmının kurtarılacağı, yapılacak Hamzalı, Pirinççi ve Karamandere Barajları sayesinde kaybın çok üzerinde içme suyu kaynağı oluşturulacağı hesaplandı. Ortaya atılan "Karadeniz'den geçecek akım ile Marmara Denizi ölecek" iddiası da hidrodinamik modellemeler ile ölçülerek çürütüldü, Marmara Denizi'nin su kalitesinde kayda değer bir olumsuzluk yaşanmayacağı tespit edildi.

Peki Kanal İstanbul'un finansmanı nasıl sağlanacak, muhalefetin iddia ettiği gibi devletin kasasındaki para olduğu gibi buraya mı aktarılacak?

Hayır.

Oluşturulacak finansman modeliyle kayıp değil aksine kazanç söz konusu olacak ama bunun çok iyi izah edilmesi lazım.

Yeni şehirlerin nüfus yoğunluğunu artıracağı yönündeki iddialara gelince...

İstanbul'daki mevcut köhne yapı stokundan kaynaklanan yoğunluğun seyreltilmesi gerekiyor.

Deprem odaklı kentsel dönüşüm uygulamalarında en büyük sıkıntı da olanı olduğu yerde yenileme mecburiyeti...

Binayı olduğu yerde yeniliyorsun ama sosyal donatı alanları için arazi yok.

İşte Kanal İstanbul'un iki yakasına kurulacak yeni şehirler bu sıkıntının ortadan kaldırılması için büyük imkanlar sunuyor. Yoğunluğun yeni şehirlere transfer edilmesi ile neredeyse çöküntü alanı haline gelmiş bölgelerin rehabilitasyonu söz konusu olabilecek.

Ama projenin en büyük faydası başka...

Nedir o?

Türkiye'deki mevcut muhalefet zihniyetinin seviyesini bir kez daha ortaya çıkaracak olması...

İddia ve itirazların ne kadar anlamsız ve boş olduğu hiçbir açık nokta bırakılmaksızın anlatıldıkça takke düşecek, kel görünecek.

Bir tarafta çağları aşan vizyon...

Diğer tarafta Türkiye'ye takoz olan misyon...

Kanal İstanbul karşıtlığı bumerang gibi dönüp muhalefeti vurduğunda dediklerimi hatırlarsınız.

<p>Kelebek camı, bazı otomobillerde ön  kapıda, bazılarında arka kapıda, bazılarında ise her iki

Otomobillerin Arka Kapısında Yer Alan Kelebek Camı Ne İşe Yarar?

Stranger Things'in yıldızı Millie Bobby Brown sitem etti: Benim neyimden nefret ediyorlar?

'Şimdi Beşir düşünsün!' Aşk-ı Memnu'nun Cemile'si Pelin Ermiş'e kim 40 yaşında der ki...

Tom Cruise hayranlarına müjde! Müzikal film projesine hazırlanıyor