• $7,4126
  • €9,0363
  • 441.833
  • 1542.45
08 Ocak 2011 Cumartesi

Sağlığımıza teşvik 'ilaç reklamları'

19 milyar dolarlık büyük ve esnetilmeye uygun ilaç pazarımıza gayet 'sağlıklı' bir teşvik geldi.

Artık ilaç reklamları da  'tüketimi artırma' amacıyla reklam kuşağında yer alabilecek.
Radyo ve Televizyon Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Yasa Tasarısı'nın ilk bölümünün Meclis'te kabulüyle 'ilaç reklamlarına' yasal izin çıktı.

RTÜK Başkanı Davut Dursun, ilaç reklamının önünü açan RTÜK yasasının AB mevzuatına uyum gereği olduğunu söyledi.

AB'nin Türkiye'deki basın ve ifade özgürlüğünün üzerindeki aşırı baskılar ya da insan hakları, kadın hakları, sendikal haklar, yolsuzluklarla ilgili artan kaygılarıyla ilgili adım atmayan ülkede, 'sermaye birikimi' söz konusu olunca AB mevzuatı aynen uygulanıyor.
'İlaç reklamlarıyla' epeydir ilacın sıradan bir tüketim malına dönüştürme stratejisi önemli bir mevzi kazanmış oldu.

Muhakkak ki ikinci aşamada da ilacın zincir market ya da market stantlarında satış görevlilerince satışına geçişi oldukça kolay olacak...

Küresel ilaç şirketlerinin ilaç sektörümüze son yıllarda yaptıkları sermaye yatırımı ve topladıkları hisselerin kat be kat karşılığı da alınmaya başlanacak.
Girdikleri ülkelerde satış ağlarını ve dağıtım kanallarını ele geçirerek piyasa tekeli olan bu ilaç şirketlerinin küçük, bağımsız işletme eczanelere karşı niyetleri öteden beri biliniyor.

Ülke ilaç pazarının yüzde 35'ine sahip ve yerli üretim ve dağıtım şirketlerindeki 'paylarını' her yıl artıran yabancı şirketlerin lobi faaliyetlerinin hedefinde ilaç reklamlarıyla ilaçların eczane dışı noktalardaki daha yaygın ve yüksek satışları vardı...
Dolayısıyla hem toptancı hem de perakendeci olarak pazarı ele geçirme planlarında 'ilaç reklamlarıyla' önleri açılmış oldu.

İlacı bir tüketim nesnesi haline getiren reklamların herhalde tek mesajının 'bunu tüket ve daha fazla tüket!' olacağını biz de aklediyoruz.

Reçetesiz satılan ilaçların denetimsiz satışıyla bazı kronik hastalıklarda, çocuklarda, yaşlılarda, gebelerde ve beklenmeyen alerji vakalarındaki ölüme kadar varan sonuçlarından kim sorumlu olacak bilmek isteriz.

En masum vitaminin bile bıçak misali geriye dönüşsüz yan tesirleri de reklamlarda yer alacak mı? Sağlık Bakanlığı mı, ilaç üreticisi mi, ilacın satış noktası mı ya da doktor tavsiyesiz ve eczacı danışmanlığı olmayan satış teşvikli ilaç reklamları mı?
Ya da reklamlara izin veren RTÜK mü?

Abartılı vaatlerle, gerçek olmayan iddialar, süslü jeneriklerle kamuoyunun aklına yerleştirilecek bin bir türlü reklamla kamu bünyesi toksikasyona uğrayacak.
Hastalık zorunlu kullanımı gereken ilaçları, hasta değil tüketicinin zevk, beğeni, tercihine bırakmak kamu sağlığını piyasalara kurban etmek demek.
İlaçlar masum ürünler değildir, yanlış ve gereksiz ilaç kullanımı reçetesiz bitkisel ürünler dahil ölüm nedeni olabilir ilgililere duyurulur.

<p>Peki, doğru beslenme nasıl olmalı? Vücudu yeni haftaya nasıl hazırlamalı? Beslenmede doğru biline

Beslenmede doğru bilinen yanlışlar neler?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Haftanın yalanları

Kilo vermek için iştah kapatan besinler