• $32,2053
  • €35,1156
  • 2500.7
  • 10643.6
13 Ekim 2022 Perşembe

Küresel ekonominin merkezindeyiz altyapımız güçlü olmalı

Çanakkale'de Assos ve Truva tünelleri önceki gün açıldı.

Tüneller, İstanbul ve Avrupa'dan gelen otoyolları 1915 Çanakkale Köprüsü üzerinden alarak Ege'ye bağlıyor.

Avrupa'dan gelip Kapıkule'den yurda girenler ve İstanbul'dan yola çıkanlar 2,5 ila 4-4,5 saat aralığında Gelibolu, Çanakkale, Truva, Assos, Küçükkuyu, Ayvalık sahillerine ulaşabiliyorlar.

Ne gereği vardı bu köprünün, yolların, tünellerin?

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ile sohbet fırsatımız oldu.

Bu soruyu ona sordum.

KÜRESEL EKONOMİNİN MERKEZİ

Bakan, Doğu-Batı ticaret ve lojistik yollarında Marmaray, Yavuz Sultan Selim, Osmangazi ve 1915 Çanakkale köprüleri ile çevre otoyollarının önemine işaret ederek, şöyle konuştu:

"Türkiye, doğu-batı aksındaki ekonomik koridorun merkezinde. Hem bir lojistik koridor, hem transit koridor hem de Türkiye'de üretilen ihraç ürünlerinin batıya ve doğuya ulaşmasını sağlıyoruz. Marmara Bölgesi, Bakü- Tiflis-Kars Demiryolu ve Marmaray ile Pekin'den Londra'ya kadar gidiyor, kesintisiz bir koridor sağlıyor. Özellikle Rusya-Ukrayna Savaşı'ndan sonra kuzey koridorun geleceği belirsizleşti. Böylece Türkiye ve orta koridor vazgeçilmez hale geldi. Dünya ticaret hacmi 12 milyar ton ve 2030'da 25 milyar tona çıkacak. Bu koridorların hem doğu-batı aksını hem de kuzey-güney aksının önünü açmak önemli. Türkiye, dünyanın en güçlü devletlerinden birisi, dünyanın en büyük 10 ekonomisinden birisi olmayı nasıl başaracak? Bunun için önce böyle güçlü bir altyapı gerekiyor."

HALK EVDEN ÇIKAMAZDI

Karaismailoğlu, bu altyapının aynı zamanda Türkiye'nin iç ekonomisi ve Türk vatandaşlarının ihtiyaçlarına yönelik olduğunu da vurguladı:

"Çanakkale Köprüsü'yle feribot mevsimine göre saatler süren yolculuk 5 dakikaya indi. Ücreti de 185 TL. Köprü olmasaydı feribot geçişi artacak, kilitlenecekti. Çünkü 20 yıl önce Türkiye'de 8.5 milyon araç vardı, şu an 26 milyon araç var. Ve artacak. Eğer bunları yapmasaydık, millet evinden çıkamazdı."

MÜHENDİSLİK İHRAÇ EDİYORUZ

Dev projelerin görünmeyen bir başka yönü daha var: Türkiye'nin mühendislik kabiliyeti gelişiyor. Karaismailoğlu, buna işaret ederek, "Türk şirketleri, son 20 yılda kazandığımız bilgi beceri tecrübeyle dünyanın her tarafında iş yapıyorlar. Örneğin Tanzanya'da olağanüstü tren yolları yapıyoruz. Türkiye şu anda mühendislik ihraç ediyor."

KARADENİZ'DE FIRSATLAR VAR

Bakan, Türkiye'nin ticari merkez olma özelliğinin, tüm belirsizliklere rağmen Karadeniz için de büyük fırsatlar barındırdığına değindi:

"Karadeniz bir ticaret gölüne dönüşüyor. Karadeniz'e kıyısı olan bütün ülkeler limanlarına yatırım yapıyor. Bizim avantajımız, Karadeniz'i küresel ticaret koridoruna bağlayabilmemiz."

Karaismailoğlu, bunun için Kanal İstanbul projesinin ve Kanal'ın Karadeniz kıyısında planlanan limanın hayati önemi olduğuna işaret ederek, "Ambarlı ve Filyos limanları kapasitesinin üzerine çıktı. Karadeniz'de Rotterdam ve Singapur benzeri bir liman yapacağız" dedi.

KANAL KENDİNİ FİNANSE EDER

Kanal'ın mutlaka yapılacağını ve kendi kendini finanse edeceğini vurgulayan Bakan Karaismailoğlu, burada asıl gelirin gemi geçişlerinden sağlanacağını söyledi. Bakan, Türkiye'nin Boğaz geçişlerinden aldığı ücreti yaklaşık 5 kat artırmasına rağmen Süveyş Kanalı ile kıyaslanamaz durumda olduğuna işaret ederek, rakamları verdi:

"Boğaz geçişlerinden artık yaklaşık 500 milyon dolar kazanıyoruz. Ama Süveyş Kanalı'ndan yıllık 20 bin gemi geçiyor ve Mısır'a 5.6 milyar dolar kazandırıyor. Biz neden 500 milyonda kalalım?"

DÜNYA YİD'E GEÇİYOR

Büyük yatırımlarda uygulanan 'yap-işlet-devret' finans modeli de dünyada giderek daha çok tercih ediliyor. Bakan, ABD'nin planladığı 2 trilyon dolarlık altyapı yatırımının yüzde 90'ının YİD modeliyle yapılacağını vurgularken, Türkiye'de iki boğaz köprüsünün bütçeden yapıldığını, ancak büyük payı tükettikleri için başka yatırımların yapılamadığına işaret ederek, YİD sistemiyle yurtdışından kaynak sağlandığını, böylece bütçenin diğer yatırımlara ayrılabildiğini hatırlattı.

KÖPRÜ YAPILDI ÇANAKKALE OSB DOLDU

Bu sözler bana Çanakkale'de halktan duyduklarımı da teyit ediyor.

Köprü yapılmadan önce Organize Sanayi Bölgesi'nin önemli kısmı temel atılınca dolmaya başladı, şimdi yer kalmadı, yenisi yapılıyor. Ayrıca Çanakkale'ye gelen yerli yabancı turist arttı, İstanbul'dan, Ankara'dan ev alan, yerleşenler arttı. Şimdi tünellerle Ege'ye geçiş için Çanakkale güzergahı daha çok kullanılacak.

DÜNYANIN EN BÜYÜK ŞANTİYESİ

Bakan Karaismailoğlu'nun verdiği rakamlar, Türkiye'nin dört bir yanındaki hummalı çalışmaları gözler önüne seriyor:

"An itibarıyla 5 bin şantiyemizde 700 bin arkadaşımız çalışıyor. Kılcal damarlar gibi Türkiye'nin her tarafına yayılmış durumdalar. Devam eden 3 havalimanımız var. İnşaatı devam eden 200 kilometre tünel var. Sadece Yusufeli Barajı'ndan dolayı 56 kilometre tünel yaptık. 2002 öncesi Türkiye'nin tamamında 50 kilometre tünel vardı. Şu an 680 kilometreye çıktı. Herkes bu ülke için emek veriyor."

KISA KISA

Hızlı tren

"İstanbul, Eskişehir, Ankara, Konya üzerinden Karaman'a uzandı, Mersin'e inecek. Oradan Adana, Osmaniye ve Gaziantep'e uzanacak. Bursa'yı da Ankara-İstanbul hattına bağlıyoruz. Halkalı-Kapıkule arası devam ediyor.

4 yıl içinde Kapıkule'den hızlı trenle kesintisiz olarak Gaziantep'e kadar gidilecek. Ankara-İzmir devam ediyor. Sivas'ı gelecek yılın başında açacağız."

Fiyatlar ekonomik

"Ankara-İstanbul arası en yüksek bilet fiyatımız 215 lira. Otobüs fiyatı 350 lira. Öğrenci ve öğretmenlere yüzde 15, 65 yaş üstüne yüzde 50 indirim var. Engelliler ve refakatçilerine ücretsiz. Bir sosyal devlet uygulaması. Müthiş talep var. Saat başı tren koyduk. Tren yolculuğu konforlu. Seyahat sırasında aç bilgisayarını ofis gibi kullan."

***

İstanbul Havalimanı

"Avrupa'da havalimanlarında kaos var. Bagaj alım süresi 4 saate kadar varıyor. İstanbul Havalimanı'nda ise sadece 16 dakika. Check-in süresi bir dakika. Bu konfordan her gün 230 bin yolcu yararlanıyor. Havalimanı şu anda yoğunluk bakımından Avrupa'nın en iyisi, dünyanın da beşincisi. Konfor bakımından dünyada da Avrupa'da da en iyisi."

Metrobüs

"Metrobüs çok başarılı bir projedir ama görevini ifa etti aslında. Onun bir an önce raylı sisteme dönüştürülmesi lazım. Metro yükün önemli kısmını alacak, metrobüste konforlu bir yolculuk olacak. Şu an metrobüs kapasitesinin de üzerinde yolcu taşıyor. İşletme kalitesini yükseltmek gerekiyor. Ama maalesef bütün liyakatli kadroları silip attıkları için orada hafıza, birikim kayboldu."

İstanbul metrosu

"Gayrettepe-İstanbul Havalimanı metrosu 37 kilometre. Kağıthane-İstanbul Havalimanı tarafı 32 km. Kasım sonu gibi açmayı planladık. 6 ay sonra da Gayrettepe'yi de ekleyeceğiz. 120 km hıza sahip dünyanın en hızlı metrolarından biri olacak. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin yapmadığı metroyu da devraldık. Aralıkta da Çam ve Sakura Şehir Hastanesi'nden geçecek metro hattını da bitiriyoruz."

<p>Sırp askerleri tarafından 8 bin 372 kişinin acımasızca  katledildiği Srebrentisa katliamı Birleşm

Srebrenitsa Soykırımı BMGK'da

60 KPSS puanı yetiyor: İlan resmen açıklandı! Onlarca personel alımı yapılacak…

Türk Yıldızları'ndan nefes kesen gösteri!

Soykırımcı İsrail on binlerce Filistinliyi katletti... Ez-Zeytun mahallesi yerle bir oldu!