• $9,6153
  • €11,2367
  • 553.564
  • 1479.93
23 Nisan 2013 Salı

Londra Borsası'nın açılışını yaptı 'Düşerse sorumlusu Fitch' dedi

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan ve bir grup işadamıyla Londra'dayız. Avrupa'nın birinci, dünyanın dördüncü büyük borsasının seans açılışını Çağlayan yapıyor. Seans açılır açılmaz göstergeler yeşilde, yani yükselişte. Bakan bunu görünce diyor ki "Yeşilin mesuliyeti bana ait. Kırmızı olursa sorumlu Fitch"

Türkiye'nin ëhak ettiği' not artışını vermediği için Bakan Çağlayan'ın 'kızdığı' Fitch, geçen hafta da İngiltere'nin notunu düşürmüştü. Malum, Bakan Çağlayan'ın ìFitch, Fitch'liğini yaptı" beyanı da, ekonomi literatürüne girdi.

"Fitch'e öfkeniz dinmeyecek galiba?" diye soruyorum. "Fitch çok iyi bir kurum. Sonsuz bir sevgim var. Doğru yolu bulana kadar da bu sevgim devam edecek" diyor. Fitch'ten sonra, derecelendirme kuruluşu S&P için de yorumu yapıyor: 'Ben onlara double standart' diyorum.  Bu arada Londra Borsası'nın ekranında 'Türk bayrağı'nı görüyoruz. İnsanın milliyetçi duygularının kabarmaması mümkün değil. Zafer Çağlayan, "Ne güzel bir renk, kırmızı" diyor. Borsa temsilcileri yanlış anlamasın, düşüşü kast ettiğini düşünmesinler. "Kırmızı bayrağımızda çok güzel duruyor' diyor.

ZAFER BEY İSTEDİ GELDİM

İşadamı heyetinde ağırlıklı Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), DEİK, İhracatçı Birlikleri temsilcileri yer alıyor. Firma temsilcilerinden biri Anadolu Grubu'nun patronu Tuncay Özilhan. Heyette yer almasının sebebini soruyorum. İngiltere'ye ne alıp, ne satacak? "Zafer bey, yakın arkadaşım. Heyette yer almamı istedi, geldim" diyor. Bir de şunu ekliyor: "Bizim ortaklarımızdan SAP Miller Grubu'nun merkezi Londra. Belki ondan dolayı istemiştir gelmemiş, bakan bey"diyor.

TOFAŞ VE FORD OTOSAN'DA LONDRA'DA

Koç Holding'in patronu Mustafa Koç'un "Yerli otomobil, ticari intihar olur" sözlerinin üzerine, Bakan Zafer Çağlayan'ın ìSen gölge etme..."  polemiği henüz sıcaklığını koruyorken, heyette Ford Otosan'ın Genel Müdürü Haydar Yenigün ile Tofaş'ın Genel Müdür Yardımcısı Cengiz Eroldu da yer alıyor.

Polemikten çok önce heyet listesinde yer almışlar. Zaten Bakan Çağlayan, "Benim kırgınlığım Mustafa'ya" diyor.

Ford Otosan  ve Tofaş'ın müdürleriyle konuşurken, ısrarla ëölçek ekonomi' vurgusu yapıyorlar. Seri üretim için bir motoru dizayn etmenin bedeli ancak 1 milyon adet satılması halinde karlı, üretimde de en az yılda 500 bin adet satmak gerekiyor. Şunu da unutmayalım: Türkiye'de yılda satılan otomobil ve hafif ticari araç sayısı 800 bin adet. Dahası da var: Türkiye zaten Fiat, Ford, Renault, Hyundai, Toyota ve Honda olarak 'yerli' üretici.

Cengiz Eroldu "Otomobil üretiminde toplam maliyetin sadece yüzde 30'u ithal" diyor. Haydar Yenigün de ekliyor: "Resmin bütününe bakmak lazım. Son 10 yılda Türkiye otomobilde ihracat ve ithalat denkleminde hep artıda."Şunları da ekliyor:

"Önemlİ olan ar-ge. Ford Otosan 2007'de ar-ge merkezi kurduğunda 360 kişi çalışıyordu, şimdi bin 240 mühendis istihdam ediliyor. 50 milyon dolarlık ar-ge ihracatımız var." Fikir sadece ihraç edilmekle kalmıyor, aynı fikri ithal etmenin de önüne geçilmiş oluyor. Bu hesapla 100 milyon dolarlık gelirden söz edebiliriz. Cengiz Eroldu da ekliyor: 'Tofaş'ta da 500 mühendis çalışıyor."

TÜRKİYE NİYE TÜRK MARKASI ISRARINDA?

ÇAĞLAYAN "Koreli, Japon otomobil mucizesi 40 yıl öncesine ait. Türkiye niye 40 yıllık mucizenin peşinde. Oysa dünya değişti, bilgi, ar-ge, teknoloji daha çok para ediyor. Türkiye marka olmak için 'icat çıkaranları' desteklemeli" diye konuştu. Bu arada Tofaş ve Ford yöneticileri gülüyor ve diyorlar ki: "Biz zaten yerli üretimiz. Söylediklerinize gönülden katılıyoruz ama bunları biz söyleyemeyiz."

<p><span style='font-size: 1.6rem;'>Kültür ve  Turizm Bakanlığınca tarihi,  kültürel, mimari, ekonom

Beyoğlu dünya sahnesine çıkıyor

Kütahyalı marangoz ahşaptan susuz ceviz soyma makinesi icat etti

Günün en çok paylaşılan fotoğrafları (22 Ekim 2021)

Eren-13 operasyonları kapsamında 4 terörist etkisiz hale getirildi