Televizyon ekranından Libya'nın bombalanması haberlerini can kulağıyla dinlerken, bir yandan da yaşanılacak vahşetin ne kadar büyüyeceğine dair endişe taşıyorum. İçimden de bir ses 'Şükür ki 25 bine yakın Türk çoktan ülkelerine dönmüş' diyor.
8 bin Türk'ün, Türkiye'ye getirilişinin perde arkasını anlatacağım sizlere.
Libya'da ayaklanmaların geri dönüşü olmayan bir yola girdiği, geçen aya gidelim tekrar, henüz İDO feribotlarının denize açılmadığı, açılamadığı saatlere. THY, tarifeli seferleriyle vatandaşlarını memlekete getirmek üzere hazır bekliyor. Bir yandan da ek sefer izni almaya çalışıyor ama ne mümkün. İnşaat şirketleri de çalışanlarını THY'nin seferleri yeterli olmayacağı için özel uçuşlarla getirme derdinde.
Libya'daki büyükelçiliğimiz canla başla çalışıyor ama Libya Ulaştırma, Dışişleri ve diğer bakanlıklarda muhatap bulamıyor.
Merkür firması devreye giriyor. Libya havacılık otoriteleri ile ilişkileri kuvvetli, Libya'daki charter uçuş yapan iki havayolu şirketinin Türkiye'deki temsilcisi, bu firma. Bir özelliği daha var bu firmanın, Türkiye'den Libya'ya gitmiş olan Türk işçilerinin yüzde 70'nin uçuş, vize gibi işlemlerini yerine getirmiş.
Ticaret Müdürü Aytekin Özköse anlattı: 'Özel uçuşlar için izin talep ediyoruz ama Libya Sivil Havacılık'ta yetkili kimseyi bulamıyoruz. Uçuş izinleri konusunda karşıdan cevap alamıyoruz. Libya'da, Libyalı bir lojistik şirketinde çalışan bir Türk arkadaşımıza ulaştık. Dedik ki 'Sivil Havacılık'a git, kimi bulursan izin kopar. Arkadaşımız gitti ama kimseyi bulamadı. Sivil Havacılık yetkililerinin isim listesini ulaştırdık arkadaşımıza. 'Evlerine git, birini al, götür masasına, ne gerekiyorsa, yapalım.' Neyse ki bir bürokratı gecenin 2'sinde evinden aldı, götürdü makamına, sistemin başına oturttu. Biz buradan talebi gönderdik, o bürokrat onayladı, böylelikle 19 uçuşa izin aldık.'
Aytekin Özköse 'ikna kabiliyeti yüksek' Türk'ün adını söylemek istemedi.
Libyalı bürokratın 'ikna olmasını' sağlayan fiyatı da söylemedi.
Şunu sordum, 'O bürokrat zengin oldu mu?'
Güldü ve şunu söyledi: 'Normal koşullara göre, evet.'
Gece yarısı bir operasyon daha
Libyalı bürokratın gece yarısı verdiği 19 uçuş izninin 14'ü ile Doğuş, STFA, Sembol, Cengiz, Fernak, Sistem inşaat şirketlerinin ve Rixos Otelcilik, Na Yapı'nın çalışanları Türkiye'ye getirilmiş.
Merkür firmasının Ticaret Müdürü Aytekin Özköse, 'Uçuş izni aldığımızın bilgisini Dışişleri Bakanlığı'nın kriz masasıyla paylaştık. Kalan uçuş izinlerimizi de kriz masasının aracılığıyla başka firmaların yürüttüğü operasyonlara devrettik. Bu uçuşlarda da Gama ve Artes inşaat şirketlerinin çalışanları Türkiye'ye getirildi' diye anlatıyor.
Gece yarısı operasyonu bu kadarla da kalmamış. Türkiye'deki Çin Büyükelçiliği, Merkür firmasından yardım istemiş. O Libyalı bürokrat bir gece yarısı daha yine masasının başına getirtilmiş, Çinliler için de 24 uçuş izni vermiş.
Libya'dan 'kaçış' operasyonlarında Ankara'nın '20 küsur ülke Türkiye'den yardım istedi' şeklindeki demeçlerini biraz da dudak bükerek dinlemiştim. 'Diğer ülkelerin uçağı, gemisi yok mu ki?' demiştim, itiraf ediyorum.
Dün anladım ki, o yardım isteyen ülkelerin Türkler gibi pratikliği de, pratik zekası da yok!