• $7,5194
  • €9,088
  • 443.15
  • 1518.97
12 Ekim 2011 Çarşamba

Kapalıçarşı'da altın gitti, yumuşak altın geldi

Kapalıçarşı akşam saat 20.00. Dükkanların kepenkleri inmiş, kuyumcular kıymetli varlıklarını kasalara kitlemiş. Silk&Cashmere'in 150'nci satış noktasının açılış davetindeyim.
Silk&Cashmere'in yaratıcısı Ayşen Zamanpur diyor ki, 'Biz Kapalıçarşı'nın kokusuna, dokusuna geldik. Bu dokuyu değiştirmek istemiyoruz, kimsenin de değiştirmesine izin vermeyeceğiz.'
Kokteyle birlikte gittiğim Transtaş Lojistik şirketinin sahibi, arkadaşım Berna Akyıldız 'Helal olsun Ayşen Hanım'a' diyordu. Sözünü kestim: 'Kolay mı gidip Çin'de kaşmiri, keçiyi bulup, üretim yapmak, sıfırdan marka yaratmak.' Berna 'Kendi başına sıfırdan marka yaratmak en zoru' diyor. 19 yılda 150 satış noktası ve 22 ülkede mağaza bir başarı hikayesi. Yıllara meydan okuyan, 550 yıllık tarihi olan Kapalıçarşı da öyle.
Kapalıçarşı Esnafları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Hasan Fırat, Kapalıçarşı'nın da bir değişim sürecini yaşadığını anlattı, ayaküstü sohbetimizde 'Biliyorsunuz, alışveriş merkezleri gibi sabah 10, akşam 10 açık olması, pazar günleri de kapılarını açması için çaba gösterdik ama olmadı. Esnaf da, çalışanlar da istemedi. Kapalıçarşı'da kurumsallaşmış işletme çok az. Çoğunlukla işyerinin sahibi birebir satış yapıyor. Onlar da fazladan çalışmak istemiyor. Kapalıçarşı'da doğru düzgün etiket sistemi yok, kredi kartı ile satış çok az.'Sözlerine devam ediyor: 'Dokusunu kaybettirmeden dönüşüm olacak'
Nasıl olacak? 'Altın satanlar gidiyor. Onların yerine Türk markalarını Kapalıçarşı'ya getirmeye çalışıyoruz.'
Ayşen Zamanpur söze giriyor: 'Kaşmire dünyada 'yumuşak altın' denir. Kapalıçarşı'ya yumuşak altın geldi.' Kuyumcuların yerine Vakko gelmiş, Silk&Cashmere'den sonra sırada Hiref varmış. Hasan Fırat,
'Koton da çok istedi gelmeyi ama konsepti uymadı. Sonuçta buradaki dükkanlar küçük, butik gibi çalışan markalar uyum sağlayabilir.'

'Louis Vuitton da gelmek istedi, biz sıcak bakmadık
Kapalıçarşı Esnafları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Fırat: 'Louis Vuitton da gelmek istedi ama biz sıcak bakmadık. Türk markalarının gelmesini istiyoruz' diyor. Louis Vuitton ve diğer ünlü, pahalı markaların en büyük savaşı Kapalıçarşı'da. Sahte diğer adıyla çakma ürünlere karşı verilen savaş.
Hasan Fırat: 'Bugün (pazartesi) yine polis operasyon yaptı. Louis Vuitton ve Gucci'ye yönelik. Çakma ürün satanların burada yaşaması zor. Saatçiler direniyor ama onlar da epey sıkıntılı. Yakında çakma çantacılar gibi saatçilere de operasyon olur diye bekliyorum.'

Dükkan kirası 5 kilo altındı, şimdi 1-2 kilo altın
Kapalıçarşı'da 3 bin 600 işyeri varmış. Kapalıçarşı Esnaflar Derneği'nin de 2 bin 550 üyesi. Dernek Başkanı Hasan Fırat, 'Altın fiyatı çok yükselecek dediğim dönemlerde beni ciddiye almayanlar çoktu. Yükselişle birlikte kuyumcular burada iş yapamaz oldu, bir bölümü gitti.'
Silk&Cashmere'in de açtığı dükkanın yerinde daha önce bir kuyumcu varmış. Hasan Fırat, dükkan kiralarının Kapalıçarşı'da kilo 'altın' ile hesaplandığın söylüyor. Eskiden yıllık 5 kilogram altınmış.
'Yerli markalar gelsin diye kiraları da indirttik. Şimdi 1 kilo, 2 kilo altın.'

<p>Özel harekat polislerinden oluşan Taktik Su Altı Operasyon Grup Amirliği, su altı ve üstünden düz

Suyun altında da 'özel harekat'

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Fenerbahçe'nin ardından Galatasaray... Beşiktaş'ta yüzler gülüyor

Kısıtlamaların sona ermesiyle İstanbul'da hareketlilik başladı