Daikin CEO’su Hasan Önder, “Sırf havamız olsun diye projeye 100 kadınla da başlayabilirdik. Üç yılda 100 kadının patronluğunda bayi olacak. Her bayiye 100 kadın yöneticinin alınmasını da zorunlu kıldık. 200 kadına iş yaratacağız” diyor.
14 kadını, girişimci yapmakla işe koyulmuşlar. Japonların Sakura’ya, kiraz ağacına, kiraz çiçeğine verdikleri önem gibi,14 kadının üstüne titreyebilmek için.
Adapazarı-Hendek’teki fabrikaya Japonya’dan kiraz ağacı getirilmiş, Daikin’in merkezindekilerin içi rahat etmemiş, ağaç ölmesin diye bir de Japonya’dan bahçıvan göndermişler. Sakura bahar aylarında çiçeğe döndüğünde Japonlar bayram yapıyor, festivaller düzenliyor. Ömrü 10-15 gün olan çiçeğin solmadan, toprağa düşmesinden de hayat felsefelerine temel atıyorlar. Bahar gibi genç, taze ve güzelken kaybedebileceklerimiz, yaşamı tekrar, tekrar sorgulamamız gerektiği öğretisinden yola çıkıyor.
Türkiye’de girişimci yaptıkları kadınların payına da elbette hayatı anlamlandırma düşüyor.
Hele hele erkek egemen ‘bayi piyasasında.’
Daikin Sakura Projesi’nde14 kadın, 63 ilden gelen 350 başvuru arasından seçilmiş. Üniversite mezunu girişimci kadın adaylar, 1 Eylül’de eğitime başlamış, KalDer uzmanlarından girişimciliği öğrenecekler. Nisan ayında da bayilerini açacaklar. Patron olurken de KOSGEB’in Girişimcilik Destek Programı’ndan 30 bin lirayı bulan kuruluş, donanım, işletme giderleri ve sabit yatırım desteklerinden geri ödemesiz olarak yararlanacaklar.
Hasan Önder, dünyadaki hemen hemen tüm ülkelerde faaliyette bulunan Japon Daikin için kadın girişimci yetiştirme projesinin bir ilk olduğunu da vurguluyor. Hatta Japonlar çoktan projenin dosyasını istemişler, erkek egemen kültürdeki Japonya’da şimdilik olmasa da Avrupa’da bu projeyi hayata geçirmeyi planlıyorlarmış.
Servis çalışanlarına tırnak kontrolü yapıyor
Daikin Türkiye CEO’su Hasan Önder, “Daikin 190 ülkede faaliyette. En iyi satış sonrası servis hizmetinde biz seçildik” diyor.
Bu birinciliğin ardındaki güç de yine bir kadınmış: Servis Grup Müdürü Neslihan Yeşilyurt.
Neslihan hanım, bir kadın titizliğiyle servis çalışanlarını sıraya dizip, tırnak kontrolü yapıyormuş. Bakım-onarım için gittikleri evde, ev sahibinin öncelikle geçer not vermesi için.
Servis arabasında çalışanlar için yedek kıyafeti de, koltuk altı deodorant kullanımını da zorunlu kılmış.
Hasan Önder, “Sadece görüntü değil, donanım da önemli” diyor.
Tüm servis çalışanlarının eğitimden geçmesi zorunluymuş. Eğitim sonrası sınavdan 75 puanın altında alanlar ise bir kez daha eğitime giriyormuş.
Biz tüketicilerin malumu. İyi bir marka alıyorsunuz, bayi ne sattığını biliyor ama çoğunlukla servis ne monte ettiğini bilmiyor. Başıma geldi, çok yaygın servis ağı var diye satın aldığım bir klimayı, satış sonrası hizmet verenler önce borusunu yırttı, ikinci seferde de ‘vidalarını iyi sıkmadığı’ için gaz uçtu, gitti.
Hasan Önder, “Cihazlar çok geliştiği için artık ilkokul mezunu servis çalışanı olmamalı. Aslında devlet, teknik lise veya meslek yüksekokulu mezunlarının çalışmasını zorunlu kılmalı” diyor.