• $8,4643
  • €10,286
  • 501.181
  • 1441.33
16 Haziran 2014 Pazartesi

İtalya’nın malına değil ülke imajına sevdalılar

Damat, Tween, D’S markalarının sahibi Orka Grubu’nun patronu Süleyman Orakçıoğlu dün söyleşi sayfamızda Türkiye’nin katma değeri yüksek ürünlerde rekabet avantajlarından söz ederken, “Türkiye’de üretim varken niye Çin’den ithal edeyim” diyordu. Türkiye Seramik Federasyonu Başkanı, Eczacıbaşı Yapı Grubu Başkan Yardımcısı Ahmet Yamaner ile bir sohbetimizde de seramik sektörünü konuşuyoruz. Özellikle üst gelir grubunda İtalyan seramiği sevdası malum. Oysa Türkiye, dünyada İtalya ile canla başla rekabet ediyor.
İtalyan sevdasının altında biraz da ülkenin yıllardır yarattığı imaj yatıyor. Markanın adından çok İtalyan malı dendi mi sorgusuz sualsiz kabul görüyor.
Ahmet Yamaner, “Türkiye’de yalnız İtalyan değil, ithalin bir çekiciliği var ama rakamsal baktığımızda İtalyan seramik sevdası aslında çok sınırlı. İthal seramik de pazarda çok sınırlı. İtalyan ve İspanyollar çok üst gruptaki malları bize yolluyorlar. En çok ihracatı Çinliler yapıyor. Türk seramik sanayi son 10 yılda dizaynda, ürünlerin ebatlarında vesaire o kadar büyük bir gelişme gösterdi ki, Türkiye ile İtalyan ürünü arasında fark kalmadı” diye anlatıyor.
Seranit Yapı Grubu İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ece Ceylan Baba’dan dinlemiştim. İzmirli bir müşterisi İtalyan markası diye satın alıyor, evine götürdüğünde Türk markası olduğunu öğrenince iade etmek istiyor.
Ahmet Yamaner, “Bizim iş kolumuzda sağlık gereci ve karoda Çin’in ucuz mallardaki etkisi hariç çok büyük bir etkileri yok. Türkiye ihracatçı bir ülke, zaten yurtdışında da rakiplerimiz İtalyanlar ve İspanyollar” vurgusunu yapıyor.

Seramikte Çin’in payı yüzde 1.5

Ahmet Yamaner, “En çok ihracatı Çinliler yapıyor” diyor ama şunu da ekliyor: “Çin’den ithal edilen rahatsız edici boyutta değil.”
Türk seramik üreticileri haksız rekabetten dolayı Çin’e belli bir süre öncesine kadar kota koydurmuştu, kota uygulaması geçen sene bitti.
Ahmet Yamaner anlatıyor: “Çin’den gelen ürün 2.5 milyon metrekareydi, 2 milyonlara kadar düştü. Geçen sene kotanın kalkmasıyla birlikte şu an 3.5 milyon metrekare civarında karo ithal ediliyor. Ancak Çin’den gelen mallar çok spesifik, büyük ebatlı, parlatılmış, daha çok beyaz renkte. Zaten Türkiye’nin de tekniği fazla uygun değil. Bizde onu üretecek ucuz hammadde yok. Biz de çok rahatsız değiliz, sonuçta olmayan bir mal geliyor. Türkiye’de yılda 200 milyon metrekarelik satış yapılıyor. Demek ki Çin’den gelen yüzde 1.5 civarında dolayısıyla rahatsız edici bir boyutta değil. Türkiye sağlık gerecinde de karoda da önemli bir üretici.

<p>Libya açıklarında batmak üzere olan şişme bottaki 97 düzensiz göçmen, bölgedeki Deniz Kuvvetleri

MSB duyurdu: Mehmetçiğin dikkati faciayı önledi

Milli Eğitim Bakanı Selçuk, emekli öğretmenlerle çevrim içi bayramlaştı

İşgalci İsrail, içlerinde hamile bir kadınında bulunduğu ailenin tüm fertlerini öldürdü

Mehmetçiğin dikkati Doğu Akdeniz'de faciayı önledi