Kışa henüz girmemiş olmamızdan ben kendi adıma memnunum. Gelin görün ki kimileri mutsuz, başta çiftçiler ve sezonu çoktan açan mağazalar… Alışveriş sevenlere sır vereyim, havalar böyle sıcak, güneşli giderse mağazalar daha çok indirim yapabilir.
Özellikle zincir mağazaların uyguladığı akıllı stok transferi ve talep tahmin gibi teknoloji çağına uygun programlar var. Bildiğim kadarıyla bu iki programın en iyi takipçisi de LC Waikiki ve Süvari.
LC Waikiki’nin gelişmiş talep tahmin programı perakende sektöründe de gıptayla anlatılıyor: Bünyesinde de çok büyük de bir yazılım ordusu bulunuyormuş.
Talep tahmin programının nasıl işlediğini Süvari Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Coşkun anlattı, aktarayım:
Bayram aylarında ürünlerde nasıl satış değişikliği oluşuyor, kış aylarında tam soğuk zamanda, hava durumuna göre satışlarda nasıl değişiklik gösteriyor gibi geçmiş verilerin tamamı yükleniyor.
Diyelim ki hava durumunu sisteme girildi, program mağazalara nasıl sevkıyat yapılması gerektiğini, koleksiyondaki hangi ürünlerin üretimini artırılması gerektiğini söylüyor.
Yani perakendeciler için ‘sezonluk koleksiyon yaptım, mağazaya verdim’ ile iş bitmiyor.
‘İNDİRİM YAP YOKSA ELİNDE KALIR’
Geldik, biz tüketicileri ilgilendiren bölüme. Akıllı stok transferi ve talep tahmin programları, satışları da takip ediyor. Diyelim ki bir hazır giyim firması 5 bin ürünlük koleksiyon yaptı. Bu ürünlerin ocak ve nisan arasında satılıp bitirilmesi gerekiyor. 5 bin adetten ocak-nisan döneminde ayda bin 200 tane satılmalı ki, stoka çalışılmış olmasın. İlk ay diyelim ki 500 tane satılmış. Program ikaz ediyor: “Bu ürünün fiyatını hemen düşür, kampanyaya sok yoksa nisan ayında bu üründen elinde 2 bin 500 adet kalacak. Seneye saklamak zorunda kalacaksın.”
Hatta indirim oranını dahi tavsiye ediyor.
Dahası program o ürünün hangi renginin daha çok talep gördüğüne de işaret ediyor ve “Siyahta indirim yapma çok talep görüyor. Gri, mavi, lacivertte yüzde 10 indirim yap” gibi çıkış noktaları sunuyor.
TÜBİTAK DESTEKLEDİ, GETRON UZMANLARI GELİŞTİRDİ
Süvari Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Coşkun’dan dinlerken “Program ‘şu ürünün yakasında şöyle bir değişiklik yap yüzde 15 zam yapabilirsin’ verisini çıkarıyor” dediğinde teknolojik gelişim karşısında bir kez daha pes ettim.
Ahmet Coşkun da Getron Bilişim Hizmetleri'nin geliştirdiği program için gururla şunları anlattı:
“Biz bölüm bölüm uygulamaya geçtik. Çok kapsamlı bir program. Bu kadar kapsamlı bir program kullanan dünyada belki İngilizlerin büyük gruplarında vardır. Biz de bu programı geliştirmek için sürekli yeni veriler sunuyoruz. TÜBİTAK da çok memnun. O kadar isteklisiniz ki bizi kamçılıyorsunuz diyorlar.”