• $8,4888
  • €10,0603
  • 494.121
  • 1413.8
12 Ağustos 2013 Pazartesi

Dönüşümün molozları ne oluyor?

Nihayet depremle yaşamayı öğreniyoruz ve depreme dayanıklı evler için kentsel dönüşüm seferberliği tüm hızıyla ilerliyor. Merak ediyordum, kentsel dönüşüm kapsamındaki molozlar nasıl değerlenirse, dünyamıza daha fazla zarar vermeyiz, hatta ekonomik değer yaratırız? 
Cevapları araştırmacı, inşaat mühendisi Cihan Sadık Yürek’in çalışmasında buldum. Eko IQ dergisi için kaleme alan Cihan Sadık Yürek’in molozların geri dönüşümü için yazdıklarından sizlere şu maddeleri çıkardım: 

- Önümüzdeki 20 yılda inşaat sektörünün en büyük pazarını kentsel dönüşüm oluşturacak. 
- İnşaat yıkıntı atıkları, yani molozlar 2 milyar ton civarında olacak. 
- Beton atığının geri dönüşümü iki alanda kullanılabilir. Birincisi dolgu malzemesi olarak. Asfalt, tren hattı dolgu malzemesi, geri sahil dolguları, havaalanlarında pistler arası açıklık dolguları, suni rekreasyon alanları olarak kullanılabilir. 
İkinci olarak da, zemin güçlendirme malzemesi olarak faydalanır. Beton üretiminde, kaldırım, bordür taşı, beton su kanalları, beton ve stabilize yollar, otoyollarda rüzgar perdesi betonu, park, bisiklet yolu, oyun, spor alanları, avlu, çeşme olarak kullanılabilir. 
- Geri dönüşüm süreci doğru uygulanırsa, 13.1 milyar liralık katma değer yaratılabilir. 

GAZİANTEP, DENİZE YAKLAŞIYOR

Bu yılın bütçesine konulan, ihale aşamasında olan bir önemli proje daha: Gaziantep, denize yaklaşıyor. Tünel, Hatay’ın iki ilçesi Dörtyol ile Hassa arasında olacak. Güney Toroslar’da tünel açıldığı takdirde Gaziantep’in, Dörtyol’a mesafesi 187 kilometreyken, 65 kilometre kısalacak. 
Gaziantep Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Adil Sani Konukoğlu büyük bir keyifle anlatıyor: 
“Hassa, Gaziantep sınırında. Tünel ile birlikte gidiş 65, geliş 65 toplam 130 kilometrelik hem zaman hem yakıt tasarrufumuz olacak.” 
Anadolu’nun medarı iftihar şehirlerinden Gaziantep 177 ülkeye ihracat yapıyor. Deniz yoluyla gerçekleştirdiği ihracat için de Mersin limanını kullanıyor. Oysa Mersin limanı, Gaziantep’e 310 kilometre uzaklıkta. 
Tünelin tamamlanmasıyla birlikte Gaziantepli ihracatçılar, Mersin limanı yerine İskenderun, Dörtyol limanlarını kullanacak. 
Adil Sani Konukoğlu, “Mersin limanını Gaziantep’in dışında Kahramanmaraş, Adana, Konya, Kayseri, Niğde de kullanıyor. Yoğunluktan dolayı iki, üç gün sıra beklendiği oluyor. Gaziantep’in Mersin yerine İskenderun ve Dörtyol’u kullanmaya başlamasıyla birlikte Mersin onlara kalacak. Biz İç Anadolu’daki ihracatçıların da önünü açmış olacağız” diye anlatıyor. 
500 milyar dolar ihracat hedefini yakalayabilmek için limanları da verimli kullanmak gerekiyor. 

KOMŞU İLLERİN ORGANİZE YATIRIMI

En çok ihracat 1000 şirket listesinde 464 firmayla İstanbul birinci sırada. İstanbul’u 71 firmayla Gaziantep izliyor. Antep’ten sonra İzmir (61 firma), Kocaeli (56) ve Ankara (50) geliyor. 
İstanbul’un büyüklüğüne yetişmek kolay değil ama Gaziantep hırsla çabalamaya devam ediyor. Yeni bir organize sanayi projeleri daha var. Bu sefer Kilis ilinde kuruyorlar organize sanayiyi. 
Hatay’ın iki ilçesi arasında inşa edilecek tünelle birlikte Kilis’te faaliyete geçecek organize sanayi bölgesi de denize yaklaşacak. 

 

<p class='MsoNormal'>CZN lakaplı Burak Özdemir de Antalya'ya giden isimlerden  oldu. Uyarılarına rağ

CZN Burak Özdemir yangına müdahale ederken şov yapmakla suçlandı

Tarihi değiştiren araştırma: Machu Picchu'nun bilinenden daha eski olduğu ortaya çıktı

Kemerköy Termik Santrali'ne yaklasan yangin havadan görüntülendi

Evsel atıklar burada elektrik enerjisine dönüşüyor