Doğuş Otomotiv’in temsilcisi olduğu Volkswagen Grubu’nun Almanya’daki Autostadt adlı merkezini gezmeden önce Doğuş Otomotiv Yönetim Kurul Başkanı Aclan Acar ile Berlin’de sürdürülebilir kalkınma, sosyal sorumluluk projelerini konuşmak için bir araya geliyoruz. Doğuş Otomotiv Kurumsal İletişim Müdürü Çağla Gül Şenkardeş de Cenevre’den Birleşmiş Milletler’den aldıkları ödül ile henüz dönmüş.
Aclan Acar, “Otomobil şirketleri ben senin hayatını önemsiyorum diyor, emniyet kemerini geliştiriyor. Bizde ise sahte emniyet kemeri tokası kullanıyorlar, emniyet kemerini takmadan, ikaz sinyalini kesiyorlar. Oysa biliyoruz ki kazaların yüzde 80’ninde emniyet kemeri ölümden kurtarıyor. Bizim kuşağı kaybettik. Gençleri trafik güvenliği konusunda yetiştirelim dedik ve trafik hayattır diye kitap hazırladık” diyerek, anlatmaya başlıyor:
“Daha önce Hayat Bilgisi kitabında 2.5 sayfa yer alıyordu, eğitici eğitmenlerle öğretmenlerin eğitimi sağlandı, üç yıldır da müfredatta. Dört yıldır da üniversiteleri tek tek gezdik, bazı üniversitelerde bizim hazırladığımız trafik güvenliği okutuluyor. İki hafta önce YÖK ile toplantımız vardı, YÖK tavsiye mektubu verdi.”
Türkiye’nin acı bir gerçeği var: Aclan Acar, Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerini aktarıyor:
15-29 yaş genç yetişkinlerde en fazla ölüm sebebi trafik kazası ve Türkiye maalesef ki sahip olduğu oranla dünyada birinci.
Erbil’den çocukları zor kaçırdık
Doğuş, Volkswagen Grubu’nun Irak’taki distribütörlüğünü üstlenmiş ve geçen yıl Erbil’de açılış yapmıştı. Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, “Basra’ya, bölgeye açılacaktık. O bölgede 160 bin adetlik pazar vardı, 16 bin adet satarız diyorduk. Erbil’den çocukları zor kaçırdık ” diyor.
Otoda kemer sıkma sonuç verdi ama
Doğuş Otomotiv Yönetim Kurul Başkanı Aclan Acar, “20’inci yılımız, 14 markayı temsil ediyoruz. VW amiral gemimiz. Yüzde 21.5 pazar payına ulaştık, geçen yıla göre satışlarımız yüzde 3 arttı ve iki yıldır pazar birincisiyiz” diye anlatıyor.
Doğuş Grubu’nun sattığı markaların tamamı ithal. Aclan Acar, “Faizlerin, vergilerin yüksekliğiyle yerli üreticiler ihracata ağırlık verdi. Getirilen önlemler orta ve altı gelir grubunun geri çekilmesine neden oldu, pazarda yüzde 21.5 daralma var. Bu yıl muhtemelen 650 bin adet satış olacak, geçen yıl 850 bindi, şu an 400 bin adet civarında” diyor ve ekliyor: “Otomotiv sektöründeki ithalat-ihracat terazisinde ihracat kefesi ağır basıyor.”
Ali Babacan da amacımıza ulaştık diyordu. Aclan Acar da yorumluyor: “Kemer sıkma cari açığın kapatılması açısından doğru sonuçlar verdi ancak otomotivde orantısız güç çok fazla, sektörün üstündeki vergi yükü çok ağır. Almanya’da 100 euro olan araba, Türkiye’de 300 euro. Gelirden vergi alınmalı. Multi multi milyarder ile orta gelirli vatandaş aynı vergiyi ödüyor.”