• $9,262
  • €10,7921
  • 526.391
  • 1409.56
29 Mayıs 2013 Çarşamba

‘17 milyonluk İstanbul’da nasıl fikir çıkmaz?’

Ümit-Cem Boyner evinde Etro’nun ikinci kuşak sahipleri iki tasarımcı kardeş Veronica Etro ve Kean Etro’yu ağırlıyor.
Lüks ürünler pazarının ünlü markası, Kemal Kılıçdaroğlu’nun CHP’ye yeni lider seçildiği günlerde ‘halka’ inmişti. ‘Halkçı Kemal’ sloganının bol kullanıldığı günlerde Kılıçdaroğlu’nun Etro marka gömlek giymesi epey insana dert olmuştu.
Kean Etro’ya soruyorum:
“Kemal Kılıçdaroğlu’nun Etro gömlek konusunu biliyor musunuz?”
“İsmen bilmiyorum ama sosyal demokrat parti liderinin Etro gömlek giydiği için epey konuşulduğunu biliyorum. Biz de sosyal demokratız, halkçıyız. 67 ülkede 250 satış noktamız var. Milano’da 70 bin aile Etro ile geçimini sağlıyor. Alınan her gömlek, o 70 bin aileye gelir sağlıyor.”
Söz İtalya’daki ekonomik krize geliyor. Kean Etro, lüks üretim yapan kuruluşların bankalardan bile daha güçlü konumda olduğunu, krizden hiç etkilenmediğini vurguluyor.
Peki, Türkiye’nin markalaşma süreci?
“İstanbul; Bizans, Osmanlı gibi büyük imparatorlukların kültürünü taşıyor. 17 milyonluk bir şehrin nasıl daha çok marka çıkaramadığına şaşırıyorum” diyor.
Karşılaştırması 1.5 milyonluk Milano ile.

Niye otomobil?

Başbakan Erdoğan’ın isteğiyle, Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’ın ‘yerli otomobil markası’ yaratma peşinde olduğunu söylüyorum, Kean Etro’ya.
“Niye otomobil?” diye soruyor, şaşırarak.
Otomobilde marka yaratma devri 20-30 yıl öncesinde kaldı ama olsun Türk markası yaratmak için her türlü desteği devlet sunacak. Yeni ekonominin fırsatlarını da bilahare değerlendiririz.
Kean Etro, “Türk kimliği yaratmak için o kadar çok fırsat sunan alanlarınız var ki” diyor.
Örnek mi?
“Osmanlı-Türk mutfağı örneğin. Dünya çapında Türk şefleriniz olmalı. Moda tasarımında birkaç markanız var ama yeterli değil. Daha çok olmalı. Bir tek Ferzan Özpetek’iniz var. Başka sinema markalarınız olmalı. 7-8 bin yıllık kültürünüzle İstanbul mimaride dünya çapında markalar çıkarabilir.”

Özgür düşünce şart

Türkiye ya da İstanbul, Kean Etro’nun söz ettiği gibi mutfakta, sinemada, mimaride nasıl marka çıkarabilir?
Babasının 1968’de kurduğu markanın bugün dünya çapında ünlü olan ikinci kuşak yaratıcısı yanıtlıyor:
“Hükümet kesinlikle karışmamalı. Hükümet sadece akademilerin kurulmasında ortam sağlayabilir. Yaratıcı olabilmesi için insanlar özgür bırakılmalı.”

 

 

<p>Şişli Ermeni Kabristanındaki anmaya Akşam Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu ve Kült

Markar Esayan'a vefa... 'Bugüne kadar geri adım atmadı, Markar yalnız değildir'

Cevizi 1 gece suda bekletip içerseniz... Faydasını bir bilseniz

4 bin yıllık gizem çözüldü! Çığlık atan mumyanın sırrı ne?

Merkel'den Türkiye'ye veda ziyareti! Cumhurbaşkanı Erdoğan, Huber Köşkü balkonunda İstanbul Boğazı'nı anlattı